Mer om Sökmotoroptimering!
SEO eller sökmotoroptimering hjälper din hemsida att ranka högt i sökresultaten för att driva den organiska trafiken och få besökare att konvertera till dina kunder.
Här besvarar vi alla frågor och funderingar gällande sökmotoroptimeringen av hemsidor i syfte att ranka bättre på Google sök. Frågor som våra partners har ställt oss i det löpande arbetet med sökoptimeringen. Om du också har något du undrar över, men inte hittar svaret här nedan, är du välkommen att kontakta oss så hjälper vi dig så gott vi kan!
Vad är sökordsrankning i SEO?
Ett ”sökord” i sökmotoroptimering hänvisar till ett ord eller en fras som någon skriver in i en sökmotor som Google eller Bing. Helst visar sökmotorn resultat som matchar det användaren letar efter. Din ”sökordsrankning” hänvisar till din position i sökresultaten för en given sökfråga.
Här är några grunder om sökord för Google sökningar:
- Det genomsnittliga sökordet får ungefär 989 sökningar per månad.
- Cirka 14,1 procent av sökordssökningarna involverar en fråga.
- Sökord varierar i längd men genomsnittet är 1,9 ord långt.
Säg att du säljer robotgräsklippare, och du skriver en produktkategorisida för dina produkter. Fundera på vilka sökord folk anger i Google för att hitta din produkt. Till exempel kan de söka något som ”köp robotgräsklippare.”
Din sökordsrankning är den plats som din sida har i listan över Googles sökresultat när någon söker efter ett sökord som är relevant för din hemsida (affärsverksamhet).
SEO, eller ”sökmotoroptimering”, betyder att optimera ditt innehåll med hjälp av rätt sökord för att förbättra din sidrankning.
Varför är SEO-sökordsrankningar viktiga?
Organiska sökningar leder trafik; faktiskt, nyare data tyder på att minst 53 procent av trafiken kommer från organiska sökfrågor.
Om du vill fånga denna trafik måste du höja din SEO-sökordsranking.
Men du vill inte driva vilken trafik som helst. Om du vill växa ditt varumärke behöver du trafik som konverterar.
Du vill ha den eftertraktade förstaplatsen för de sökord som mest sannolikt kommer att stärka ditt företag. För att få tag på dessa platser måste du vara strategisk när det gäller de sökord du väljer och hur du använder dem i din digitala marknadsföringskampanj.
Vad betyder sökvolym?
Sökvolym betyder hur många gånger användare söker efter ett givet sökord inom en viss period, oftast en månad. Sökvolymen avslöjar ett sökords popularitet och konkurrenskraft.
Ju högre sökvolym, desto större är risken att du får trafik av låg kvalitet, dock ej nödvändigtvis eftersom det kan handla om ett mycket populärt sökterm.
Å andra sidan, att bara fokusera på sökord med mycket låg volym kan innebära att du inte får tillräckligt med trafik för att generera konverteringar.
För det mest optimala sökmotoroptimering förståelse ska sökvolymen alltid kombineras med sökordsrelevansen (hur väl matchar dina produkter sökarens avsikt).
Vilka är de viktigaste SEO rankningsfaktorerna enligt Google?
De viktigaste rankingsfaktorer för Google sök är:
- hemsidans hälsa och hemsidans prestanda (Core Web Vitals)
- kvalitet på innehållet med avseende på fokussökordet (både ur sökmotorernas och användarnas perspektiv)
- domänauktoritet som bestäms utav antal och kvalitet av bakåtlänkar (backlinks)
Sökmotoroptimering handlar om att ha en säker och pålitlig hemsida som är informativ för besökare och som uppfattas som relevant i en bredare sammanhang på internet. Därför har ovanstående faktorer den största påverkan på ranking av en hemsida i Google sökresultaten.
Hur mäter jag resultat av SEO arbetet?
Du mäter resultat av SEO arbetet genom att sätta upp tydliga och mätbara mål.
- KPI som du ska ta hänsyn till är hemsidans tekniska hälsa, antal organisk trafik, samt besökare som konverterar till kunder. Det finns fler KPI som kan bestämmas, men dessa är dem absolut viktigaste.
- Notera utgångspunkten.
- Revidera månadsvis vid KPI möten, där du (och din SEO byrå) går igenom analysresultaten och jämför mot föregående jämförbar period.
- Genom att ställa gjorda insatser (budgeterad kostnad) mot mätbara resultat (ökad synlighet + intäkter) kan vi få fram ROI värde som sökmotoroptimering arbetet resulterat i.
Vad innebär lokal sökmotoroptimering?
Lokal sökmotoroptimering innebär en mängd åtgärder som är lämpliga för dig som arbetar med en lokal näringsverksamhet Din målgrupp kan få dina tjänster endast i din stad och närområdet, samt du vill inte konkurrera rikstäckande. En stor del utav sökningarna på Google är idag lokal baserade, som exempelvis ”frisör Göteborg” eller även ”frisör Gamla Stan”.
Google My Business (Företagsprofil) fungerar som ett lokalt företagsregister och att ha en relevant Företagsprofil registrerad på Google är utgångspunkten för lyckat arbete med lokal SEO.
Med en företagsprofil kan du:
- Visa korrekt information om ditt företag online
- Informera Google om öppettider, webbplats, telefonnummer och plats (gatuadress, serviceområde eller platsmarkör, beroende på din verksamhet).
- Använda Google Maps och Sök för att hålla reda på din onlinenärvaro var du än befinner dig.
- Kommunicera med kunder
- Lägg upp bilder på ditt företag och dina produkter eller tjänster.
- Läs och svara på kunders recensioner.
- Nå nya kunder
- Förbättra ditt företags onlinenärvaro så att nya kunder kan hitta dig.
- Leda kunder till din webbplats.
Vad är ”long tail” sökord?
”Long tail” sökord kan vara sökfraser som innehåller fler ord eller helt enkelt lägre sökvolym. Däremot är dem ofta mer specifika, där köparen har filtrerat sitt urval. I jämförelse med de ”vanliga sökorden” genererar long tail sökord oftast betydligt mindre trafik på grund av lägre sökvolymer, men mindre kan i vissa fall betyda mer.
Long tail sökord kan ofta vara av hög kvalitet, eftersom relevansen mellan köparens sökavsikt och sökresultaten är oftast väldigt konkret. Detta återspeglas i högre konverteringsfrekvens för mål för trafiken som kommer till hemsidan genom long tail sök.
Det finns däremot ingen skillnad för att optimera för long tail sökfraser jämfört med enstaka sökord, utöver att long tail kan vara svårare att identifiera från början. Därför är det viktigt att göra ett ordentligt SEO arbete i analysfasen, samt löpande utvärdera möjligheter genom att studera potentiella kunders sökavsikter och på så sätt identifiera intressanta long tail sökord.
När kan jag förvänta mig ett resultat av SEO arbetet?
Resultat av SEO arbete beror på mål, samt hemsidans befintliga skick gällande tekniska aspekter, kvalitet på innehåll och domäns off-page (backlinks) styrka. En annan viktig faktor är hur stor budget du har, dvs. vilka resurser över tid har du tillgång till.
Vanligtvis tar det ungefär 1-3 månader innan du ser ett resultat av processen med sökmotoroptimering, men det kan dröja upp till 9-12 månader. Det beror mycket på svårighetsgraden av sökorden samt hur aktiva konkurrenterna är.
Hålla sig uppdaterad om SEO
Men glöm inte att sökmotoroptimering, som en del av digital marknadsföring och samspel med Google, är en långsiktig och dynamisk process, som kan svänga när som helst beroende på ändringar som Google implementerar i sin sökalgoritmer. Därför gäller det att hänga med och hålla sig uppdaterad med de senaste innovationer och uppdateringar relaterade till sökmotoroptimering.
Hur kan SEO Inc. Sweden hjälpa mig med SEO?
Vi kan hjälpa dig med SEO genom att:
- se till att alla tekniska aspekter fungerar rätt, så att din hemsida blir en säker och pålitlig plats
- skapa innehåll som är användarvänligt för dina besökare, samt optimera innehållet för sökmotorer
- ta fram en plan för länkbyggnad för att öka relevansen av din webbplats i en bredare sammanhang på internet
Resultat av vårt SEO arbete som du kan förvänta dig blir att:
- din hemsida rankar högt i sökresultaten för sökord som är affärs relevanta för din verksamhet
- din hemsida får fler besökare från organisk trafik
- ditt företag får fler kunder
För att ta reda på mer och få ett konkret affärsförslag är du välkommen att boka in ett kostnadsfritt möte.
Hur kan jag kolla upp hur min hemsida rankar i sökresultaten?
Du kan använda olika verktyg för att kolla upp din hemsidas sökordsrankning, exempelvis Ahrefs, Semrush, Uberssugest, etc. som kostar allt från några hundra lappar i månaden till flera tusen beroende på hur omfattande undersökningsarbete du vill göra.
Sedan har du Google Search Console som är helt gratis, men har inte samma användarvänlighet som ovanstående. Däremot levererar den exakta siffror som du själv får lära dig att analysera och dra slutsatser ifrån. I Google Ads sökordsplaneraren kan du få all information om sökord du vill undersöka, gällande sökvolym, konkurrens om sökordet, samt PPC kostnaden. Google Analytics hjälper dig spåra all trafik som kommer till din hemsida.
För att bara kolla upp rankingen för ett specifikt sökord kan du enkelt skriva in sökordet i sökrutan på Google och få fram samtliga resultat, där du manuellt hittar din position för din hemsida, men detta blir rätt så tidskrävande i längden och ingen SEO byrå bör rekommendera denna praxis.
Hur kan jag optimera för utvalda utdrag?
Utvalda utdrag är svarsrutor som visas överst på en ”SERP”- eller sökmotorresultatsida.
Enligt forskning av SEMRush och Brado har minst 19 procent av SERP:er ett utvalt utdrag och de tar plats nummer 1 nästan 100 procent av tiden. Detta innebär att när utvalda utdrag blir mer populära, omvandlar de SERP:er … och du bör veta hur du får dem att fungera för dig.
Ur ett SEO-perspektiv för sökordsrankning är utvalda utdrag vanligare för frågebaserade sökord (som exemplet ovan). Välj ett long-tail eller frågebaserat nyckelord att skriva ett auktoritativt svar på så ökar du dina chanser att presenteras.
Vad är metabeskrivningar?
En metabeskrivning sammanfattar en sidas innehåll. När den är optimerad förklarar den vad din sida handlar om, vilket i sin tur kan hjälpa till att generera bättre riktad trafik.
Så här optimerar du dina egna metabeskrivningar för bättre sökmotoroptimering resultat:
- använd ditt primära sökord i metan
- inkludera en CTA när du försöker sälja innehållet på den länkade sidan (det är till exempel för en utbildning)
- håll metabeskrivningar under 160 tecken
Hur förbättrar jag hemsidans prestanda?
För bästa konverteringsfrekvens bör din sida laddas inom noll till fyra sekunder, enligt Portents forskning. De upptäckte att från femsekundersstrecket sjunker konverteringsfrekvensen med upp till 4,42 procent per sekund, och 78 procent av webbplatserna (dvs. dina konkurrenter) har nu en laddningstid på fem sekunder eller mindre.
En långsam laddningstid kan öka din avvisningsfrekvens vilket kan skada din sökmotoroptimering , så effektivisera sidans prestanda där det är möjligt.
Du kan använda verktyg för test av sidhastighet, som PageSpeed Insights, för att analysera aktuella sidhastigheter. Ange bara din webbadress och klicka på ”Analysera” för att komma igång.
Gör sedan justeringar, som att komprimera bilder, ta bort onödiga plugins och cachelagra sidor för att minska laddningstiden. Kontrollera dina sidhastigheter igen och jämför resultaten.
Hur fungerar ankartexter inom SEO?
Ankartext är klickbar text som tar en läsare från en sida till en annan och är en viktig SEO faktor både för on-page internlänkade och för off-page länkbyggnad. Det bör ge ett sammanhang för vad den länkade sidan handlar om.
Google rekommenderar att du inte använder mer än några få ord för ankartext. När det gäller vilken text du ska använda, enligt forskning från The HOTH, bör cirka 50 procent av din inre sidas ankartext innehålla nyckelordsvarianter.
Försök att använda olika sökordsvarianter för ankartext på dina inre sidor för att undvika sökordsstoppning och inte äventyra läsbarheten genom att tvinga dina sökord att matcha exakt. Håll alla URL-ankare korta och koncisa.
Varför ska jag anlita SEO Inc. Sweden för hjälp med sökmotoroptimering?
Vi kan SEO och vi arbetar i enlighet med Googles S.T.D.C. ramverk för digital marknadsföring, som hjälper oss maximera effekten av våra insatser.
För att du älskar lönsamhet och vårt arbete med sökmotoroptimering har visat upp goda resultat. Vi är ett SEO bolag som erbjuder exklusivt partnerskap, kreativa affärslösningar och levererar lönsamma resultat. Läs mer om oss och utforska möjligheter för din business.
Relaterade bloggar inom SEO - sökmotoroptimering
10 absoluta krav som SEO byrå i världsklass uppfyller!
Vad är en SEO byrå i världsklass? En SEO byrå i världsklass är en SEO-byrå som tillhandahåller SEO tjänster av toppkvalitet! Det...
Digital marknadsföring – allt du behöver veta för ditt företag
Marknadsföring Marknadsföring syftar till de aktiviteter ett bolag utför för att fånga kunders och potentiella kunders intresse för företagets erbjudande och varumärke....
Digital närvaro och vinst med SEO Inc. Sweden
Digital närvaro är såklart avgörande för hur ditt företag lyckas med att behålla gamla och attrahera nya kunder genom digitala kanaler. Det...