Googles VD säger att AI-översikter visar att webbplatshänvisningar ökar
Googles VD Sundar Pichai insisterade på att AI Overviews inte skadar webben i en obekväm intervju som fick honom att verka osäker.

Googles Sundar Pichai sa i en intervju att AI Overviews skickar mer trafik till en bredare uppsättning webbplatser, och insisterade på att Google bryr sig om webbens ekosystem och att han förväntar sig att AI Mode kommer att fortsätta skicka mer trafik till webbplatser, ett påstående som intervjuaren ifrågasatte.
AI-agenter tar bort möjligheter till kundrelationer
Det kommer snart en revolutionerande förändring i hur e-handel fungerar, där AI-agenter undersöker och fattar köpbeslut för konsumenters räkning. Intervjuaren nämnde att vissa handlare har uttryckt oro för att detta kommer att urholka deras förmåga att sälja mer eller utveckla en kundrelation.
En kundrelation kan vara saker som att få dem att prenumerera på ett e-postmeddelande eller ta emot sms om reor, erbjuda en kupong för ett framtida köp eller få dem att komma tillbaka och lämna produktrecensioner, alla de sätt som en mänsklig konsument interagerar med ett varumärke som en AI-agent inte gör.
Sundar Pichai svarade att AI-agenter ger en bra användarupplevelse och jämförde AI-agenten som sitter mitt emellan en kund och en handlare med ett kreditkortsföretag som sitter mellan handlaren och kunden. Det är ett pris som en handlare är villig att betala för att öka sin verksamhet.
Pichai förklarade:
”Jag kan bokstavligen se, föreställa mig 20 olika sätt detta skulle kunna fungera. Konsumenter skulle kunna betala en prenumeration för agenter, och deras agenter skulle kunna dela intäkterna tillbaka. Så du vet, det är CIO-användningsfallet du pratar om. Det är möjligt. Vi kan inte utesluta det. Jag tror inte att vi ska underskatta, folk kan faktiskt se mer värde i att delta i det.
Jag tror att det här är, du vet, svårt att förutsäga, men jag tror att med tiden, du vet, om man tar bort friktion och förbättrar användarupplevelsen, är det svårt att satsa mot dem i längden, eller hur? Så jag tror att i allmänhet, om man minskar friktionen för det, du vet, och folk tycker om att använda det, kommer någon att vilja delta i det och utveckla sin verksamhet.
Och skulle varumärken vilja vara i detaljhandeln? Varför säljer de inte direkt idag? Varför säljer de inte direkt idag? Varför gör de inte det? För att detaljhandlare erbjuder värde i mitten.
Varför tar handlare kreditkort? Det finns många delar som och man hittar jämvikt eftersom handlare tar kreditkort eftersom de ser fler affärer som en del av att ta kreditkort än att inte, eller hur. Och vilket rättfärdigar den ökade kostnaden för att ta kreditkort och kanske inte är den perfekta analogin. Men jag tror att det finns alla dessa typer av effekter som cirkulerar.”
Pichai hävdar att webbekosystemet växer
Intervjuaren började prata om webbekosystemet och uppmärksammade den ”nedströms”-effekten av AI-sökning och AI-sökagenter på informationsleverantörer och andra webbplatser på webben.
Pichai inledde sitt svar med att göra något han gjorde i en annan intervju om samma fråga där han avledde frågan om webbinnehåll genom att prata om videoinnehåll.
Han påstod också att Google inte dödar webbekosystemet och citerade att antalet webbsidor i Googles index har ökat med 45 % under de senaste två åren och hävdade att det inte är AI-genererat innehåll.
Han sa:
”Jag tror att folk konsumerar mycket mer information och webben är ett specifikt format. Så vi borde prata om webben, men om vi zoomar ut igen … finns det nya plattformar som YouTube och andra också. Så jag tror att folk bara konsumerar mycket mer information, eller hur? Så det känns som ett expansivt ögonblick. Jag tror att det finns fler skapare. Folk lägger ut mer innehåll, du vet, och så folk gör generellt mycket mer. Kanske har folk lite extra tid över. Och så det är en kombination av allt det där.
På webben har saker och ting varit intressanta och du vet, vi har haft de här samtalen ett tag, du vet, uppenbarligen 2015 fanns det det här berömda, webben är död. Du vet, jag har det alltid någonstans, du vet, vilket jag tittar på då och då. Förutsägelser, det har funnits ett tag.
Jag tror att webben utvecklas ganska djupt. När vi crawlar, när vi tittar på antalet sidor som är tillgängliga för oss, har den siffran ökat med 45 % bara under de senaste två åren. Så det är en häpnadsväckande sak att tänka på.”
Intervjuaren ifrågasatte Pichais påstående genom att fråga om Google upptäcker om ökningen av webbsidor beror på att de är AI-genererade.
Pichai blev överraskad av den frågan och kämpade för att hitta svaret, men svarade slutligen att Google har många tekniker för att förstå kvaliteten på webbsidor, inklusive om de var maskingenererade.
Han fördubblade sitt påstående om att webbekosystemet växer och sedan började han avvika från ämnet, sedan återvände han till ämnet.
Han fortsatte:
”Det förklarar inte trenden vi ser. Så generellt sett finns det fler webbsidor. På en underliggande nivå, så jag tycker att det är ett intressant fenomen. Jag tror att alla som kreatörer, precis som ni på The Verge, jag tror att idag om man gör saker måste man göra det på ett plattformsoberoende, formatsoberoende sätt. Så jag tror att saker och ting blir mer dynamiska och formatsoberoende.
Jag tror att en annan sak som folk underskattar med AI är att AI kommer att göra det friktionsfritt att gå från ett format till ett annat, eftersom våra modeller är multimodala.
Så jag tror att den här idén, det statiska ögonblicket, att man producerar innehåll efter format, medan jag tror att maskiner kan hjälpa till att översätta det från, nästan som olika språk och de kan växla sömlöst mellan. Jag tror att det är en av de otroliga möjligheterna att låsa upp.
Jag tror att folk producerar mycket innehåll, och jag ser konsumenter konsumera mycket innehåll. Vi ser det i våra produkter. Andra ser det också. Så det är förmodligen så jag skulle svara på den högsta nivån.”
Söktrafik och hänvisningsmönster
Intervjuaren frågade Pichai vad hans svar är på folk som säger att AI Overviews krossar deras verksamhet.
Pichai svarade:
”AI-läget kommer att ha källor och du vet, vi är väldigt engagerade som en riktning, som en produktriktning, en del av anledningen till att folk kommer till Google är att uppleva den bredden av webben och gå i den riktning de vill, eller hur?
Så jag ser oss som att ge mer sammanhang. Ja, det finns vissa frågor som kan få svar, men överlag är det det mönster vi ser idag. Och om något under det senaste året är det tydligt för oss att bredden av vart vi skickar folk till ökar. Och därför förväntar jag mig att det ska vara sant med AI-läget också.”
Intervjuaren svarade omedelbart med att notera att om allt Pichai sa var sant, skulle folk vara mindre arga på honom.
Pichai avfärdade frågan och sa:
”Det kommer alltid att finnas områden där folk intensivt debatterar värdeutbyten etc. … Ingen skickar trafik till webben på det sätt vi gör.”
Vad tycker du?
Vad tycker du? Prioriterar Googles AI-funktioner att skicka trafik till webbplatser?
Se Sundar Pichai-intervjun här: