SEO

SEO eller sökmotoroptimering hjälper din hemsida att ranka högt i Google Sök i syfte att driva den organiska trafiken och med målet att få besökare att konvertera till dina kunder.

Har du hittat hit genom Google Sök?
Då vet du att vår SEO fungerar!

Fyll i formuläret så hjälper vi dig att fler hittar till ditt företag också!

SEO

Ranka högt och få fler kunder!

Med SEO kan du synas bland 55 miljoner Google sökningar per dag i Sverige

SEO eller sökmotoroptimering innefattar optimeringsarbete av din hemsida i syfte att driva relevant organisk trafik som har potential att omvandlas till riktiga affärer. Med rätt förståelse för din verksamhet kan vi med vår expertis optimera din hemsida och få den att ranka högt i sökresultaten på sökord som är relevanta för tjänster eller produkter som ditt företag säljer.

Vi är ett resultatdrivet SEO företag som hjälper dig att synas bättre bland dem miljontals dagliga sökningar. Vi arbetar med samtliga delar av SEO, nämligen: teknisk on-page SEO som tar hand om hemsidans hälsa, innehålls on-page SEO som utgår ifrån sökordsanalysen, samt off-page SEO för länkbyggnad även känd som backlinks.
Målet: säker och pålitlig, informativ, samt relevant hemsida!

fler kunder via SEO
SEO hjälper dina affärer växa!

Vad betyder SEO?

SEO betyder mer trafik till din hemsida och fler kunder till ditt företag!

Din hemsida finns online och är indexerad i Googles register, men få besökare hittar till den. Du undrar kanske varför. Anledningen till detta ligger oftast i faktumet att din hemsida inte rankar så bra i Google Sök resultaten. Hur fixar man det då?

Jo, genom seo helt enkelt. Sökmotoroptimering innebär att man anpassar hemsidan så att den blir lättare upptäckt av sökmotorer. Lika viktigt är att ha användbar innehåll som uppskattas av besökarna och att andra hemsidor finner innehållet relevant. Där pratar vi återigen om en hemsida som är säker och pålitlig, informativ och relevant. För det är en sådan hemsida du vill att din hemsida ska vara!

Trafiken som kommer från Google Sök (sökmotorerna) kallas ju för organisk trafik, så man kan även säga att sökmotoroptimering är den organiska vägen till fler kunder som hjälper dina affärer att växa. 

Så vad betyder det att arbeta med seo? När man arbetar med sökmotoroptimering ska man alltid utgå ifrån en analys, där man vanligtvis undersöker hemsidan, relevanta sökord, rankingen, samt konkurrenterna. Utifrån analysen kan man se om man behöver tillämpa åtgärder som rör de tekniska aspekterna av hemsidan, eller arbeta med innehållet på hemsidan, eller med länkbyggnad. Eller med samtliga delar.

Teknisk on-page SEO

Säker och pålitlig hemsida

Teknisk on-page SEO handlar om att optimera hemsidans hälsa, dvs. dem tekniska parametrarna av din hemsida så att den fungerar bättre och att det blir lättare för sökmotorer att upptäcka och genomsöka den. Dessutom blir den mer säker och pålitlig för dina besökare som betyder att dem får en bättre och smidigare användarupplevelse.

Några av dem viktigaste aspekterna vi undersöker när vi optimerar din hemsida för teknisk on-page SEO är: SSL-certifikatet, webbplatskarta, robots.txt, SEO rubriker, metabeskrivningar, SEO plugin och givetvis Core Web Vitals (LCP, FID, CLS).

Innehålls on-page SEO

Informativ hemsida

Innehålls on-page SEO grundar sig i påståenden ”Content is king!” och ”Google loves fresh content”. Och båda är sanna. Varför? Jo, för att syftet med din hemsida är att informera dina besökare om ditt varumärke, din verksamhet och ditt erbjudande. Och det gör du såklart med hjälp av innehåll. Så när innehåll skapas, då skapas det i första hand för människor som ska läsa det, men även för sökalgoritmer som avgör hur väl innehållet rankar i sökresultaten.

SEO innehåll optimeras utifrån sökordsanalysen, där vi undersöker hur stor är sökvolymen, dvs. hur många Google sökningar görs det i månaden för sökordet vi vill optimera innehållet för. På det sättet kan vi uppskatta den potentiella organiska trafiken som kan drivas till din hemsida. När analysen är klar är vi redo att sätta igång med att skapa seo innehåll för hemsidan.

Några av parametrar vi tar hänsyn till när vi skapar seo innehåll är:

  • Finns fokus sökordet i URLn?
  • Finns fokus sökordet i H1 rubriken?
  • Finns fokus sökordet i det första stycket av innehållet?
  • Finns fokus sökordet i H2 och H3 rubriker, ibland även H4 och H5?
  • Hur ser det ut gällande sökordsdistributionen över hela innehållet på sidan?
  • Hur stor är sökordsdensiteten i texten på sidan?
  • Finns det några bilder som kan ha fokus sökordet i alt text?
  • Länkas det någonstans i texten till externa webbplatser?
  • Länkas det någonstans på sidan till andra sidor på webbplatsen?
  • Är textstycken korta och läsvänliga?

SEO innehållet skapas av en content writer som helst också ska vara en SEO expert. Vår egna business designer forskar fram och skapar magiskt innehåll i Inc. Content Lab som du kan kolla in i vår Lab portfolion.

Off-page SEO (länkbyggnad)

Relevant hemsida

Off-page SEO innefattar aktiviteter utanför webbplatsen som direkt länkas till webbplatsen, dvs. att bygga länkar som pekar mot din hemsida. Det är väsentligt att länkarna byggs organiskt och kommer från webbplatser med hög domänauktoritet. Syftet med länkbyggnad (backlinks) är att skicka signaler till Googles sökalgoritmer att din hemsida är relevant i en bredare sammanhang på internet.

En backlink eller bakåtlänk, som det heter på svenska, är en länk till en webbsida som kommer från en extern webbplats. En enklare begrepp att förstå är inkommande länk, men backlink är däremot det mest förekommande som används inom branschen. Det finns 2 typer av bakåtlänkar, nämligen dofollow och nofollow. Man ska eftersträva en bra mix av båda med en större andel av dofollow.

Backlinks fungerar alltid som en sekundär faktor som ger signaler till sökmotorer om att välskrivet, välstrukturerat och indexerat innehåll anses även vara relevant på andra webbplatser, dvs. i en bredare sammanhang på internet. Detta blir då en starkt positiv signal för Google sökalgoritmer att ranka din hemsida bättre för utvalda sökord som leder trafiken och nya kunder till ditt företag.

Fördelar med SEO

Säker och pålitlig hemsida

Mer inkommande trafik

Fler kunder till företaget

Potential med sökmotoroptimering i Sverige

Svenskarna gör över 55 miljoner sökningar varje dag. Ja, du läste rätt, 55 miljoner sökningar dagligen, enbart i Sverige! Det innebär att dina potentiella kunder är ständigt online och uppkopplade, därmed redo att upptäcka, uppleva och handla. Frågan är om din hemsida är väl optimerad för affärs relevanta sökord, så att du kan komma med i matchen och vinna nya affärer?

Med rätt optimering kommer din hemsida synas bättre och locka till sig fler besökare som kan i sin tur innebära fler kunder till ditt företag. Låter som en rimlig uppsättning eller hur! Potentialen med sökmotoroptimering är verkligen stor och det handlar om långsiktiga insatser som ger resultat över tid. Resultat som är bestående samt ökar i avkastning på längre sikt.

SEO på Google

Sökmotoroptimering på världens största marknadsplats

Som världens primära informationskälla är Google även världens största marknadsplats. När dina potentiella kunder söker efter sökord som matchar dina produkter eller tjänster på Google, blir din hemsida en del av världens största marknadsplats. Det innebär stora affärsmöjligheter för ditt företag.

Organisk trafik har dessutom hög konverteringsgrad och lönsam sales value, eftersom den potentiella kunden har redan gjort ett aktivt val vid sökningen i sökmotorn och är således längre fram i köpprocessen. 

Nästan alla typer av köp föregås av en sökning på sökmotorn, där över 90 % på Google. Därför är det viktigt att ta topp placeringen ifrån konkurrenterna och hamna högre än dem. Den som rankar bäst uppfattas av potentiella kunder som bäst, enkel matematik eller hur?

Med vår expertis kan dina produkter och tjänster synas på första sidan i Google sökresultaten. Ta chansen att nå ut till nya kunder genom att synas bättre i de 55 miljoner Google sökningar som görs varje dag i Sverige.

Hur går samarbetet med SEO Inc. Sweden till?

A.P.-LR. process för sökmotoroptimering av din hemsida

Vi arbetar systematiskt och metodiskt för att försöka lämna så lite som möjligt åt slumpen. Trots att många SEO byråer hävdar att det inte finns några garantier på vad exakt man ska göra för att säkra placeringen på första sidan i sökresultaten, så hävdar vi att det inte är en fråga om vad utan snarare om när.

Därför gör vi alltid vårt yttersta med SEO insatser för att hamna i toppen och oftast lyckas vi, förr eller senare. Samarbetet med oss bygger på vår agila arbetsmetoden som heter A.P.-LR. som ser ut enligt följande.

(A) SEO Analys

Det första steget i A.P.-LR. processen är att bilda oss en uppfattning om din verksamhet som vi gör genom egen skrivbordsundersökning samt ställer några frågor till dig om målgruppen, marknaden och konkurrenterna.

Parallellt med detta genomför vi en så kallad site audit som en del av SEO analysen av din hemsida. Där tittar vi på hemsidans hälsa, analyserar innehållet på hemsidan, samt kollar upp hur det ser ut gällande hittills gjorda arbetet med länkbyggnad.

Analysen ger oss beslutsunderlag där vi kan identifiera dem områden som har högst förbättringspotential och därmed lägga grunden för kortsiktiga åtgärder samt vidare steg mot en konkret arbetsplan.

seo bolag seo företag hemsida

(P) Inc. Plan för SEO

Det andra steget blir att sätta ihop en konkret arbetsplan för vidare arbete med sökmotoroptimeringen. Planen fokuserar på att åtgärda svagheter på din hemsida, samt lyfta- och maximera styrkorna, samt innehåller:

  • tydliga och mätbara mål
  • förslag på insatser
  • avstämning och rapportering

Planen ska följa strategiska riktlinjer och mål för din verksamhet, samt ligga inom ramen för den uppsatta budgeten. Arbetsplanen är heltäckande, och följer även marknadsförings principer hämtade direkt från Googles egenutvecklade See-Think-Do-Care ramverk för digital marknadsföring. 

STDC ramverk för SEO bolag

(LR) Lönsamma Resultat med SEO arbetet

Det tredje steget i processen är att mäta och rapportera lönsamma resultat som vårt SEO arbete levererar. Vi mäter resultaten löpande och justerar för trender, samt tar vara på nya möjligheter för att maximera nyttan.

Arbetet sammanställs i en KPI rapport och rapporteras in på månadsbasis, med undantag för eventuella avvikelser. KPI rapporten får du först via epost några dagar innan avstämningsmötet. Väl på mötet går vi igenom KPI värden, stämmer av resultaten och utvärderar insatserna.

Arbete med SEO är långsiktigt och tydliga resultat kan börja synas redan efter en månad, men oftast inom intervallet om 3 till 9 månader.
Vi finns där för dig från utgångspunkten, hela vägen till toppen!

seo bolag seo företag seo byrå

Förklaring till SEO paket - vad du får!

SEO Site Audit

Vi undersöker:

  • hemsidans hälsa med fokus på Core Web Vitals
  • ser över innehållet på hemsidan för att urskilja relevanta sökord och hur de rankar (on-page)
  • samt går igenom backlinks (off-page).

Tekniska åtgärder

Vi inspekterar och åtgärdar:

  • URL adresser
  • H1 rubriker
  • Första 10 % av innehållet
  • H2, H3 och H4 rubriker
  • Sökordsdistribution
  • Sökordsdensitet
  • Alt text för bilder
  • Internlänkning

KPI rapporter

Vi rapporterar utvecklingen för:

  • trafiken
    • antal besökare
    • unika besökare
  • kanaler
    • organisk
    • betald
    • hänvisnings
  • affärer (konverteringar)

Mål med SEO

Gällande mål så varierar resultat såklart beroende på vilka insatser man gör. Exakta resultat är mycket svåra att förutspå, därför sätter vi upp målen i intervall.

När vi sätter upp mål så räknar vi lågt från början vilket innebär att resultat av vårt SEO arbete brukar vanligtvis överträffa målen.

För att välja ditt paket så fyller du i dina kontaktuppgifter i formuläret nedan, markerar ”SEO” och skriver i meddelande fältet vilket paket du är intresserad utav. Sedan tar vi kontakt med dig för att få reda mer om dig och ditt företag innan vi kan realisera affären. Har du önskemål som inte passar in på ovanstående paket är du varmt välkommen att kontakta oss för en skräddarsydd lösning.

Vanliga frågor om SEO

Varför ska jag satsa på SEO (sökmotoroptimering)?

Du ska satsa på SEO för att med hjälp av SEO kan ditt erbjudande synas i en lönsam försäljningskanal, nämligen Google sök. Sökmotoroptimering hjälper dig att driva mer organisktrafik till din hemsida och därmed fler kunder till ditt företag.

Det görs ju över 55 miljoner sökningar på Google i Sverige, varje dag. Se till att ta vara på den potentialen genom att satsa på sökmotoroptimering och med hjälp av rätt SEO byrå kan du positionera dig i toppen på världens största marknadsplats.

När du känner dig redo för att utöka din försäljning är du varmt välkommen att boka in ett kostnadsfri möte med oss, så diskuterar vi affärspotentialen som sökmotoroptimering kan ha för just ditt företag!

Hur viktigt är det att min hemsida mobilanpassad när det gäller SEO?

Mobilanpassad hemsida är absolut viktig för lyckat SEO arbete då den har direkt påverkan på teknisk prestanda och användarupplevelsen, som mäts genom Core Web Vitals parametrar.

En responsiv eller mobilanpassad hemsida är standard idag. Smart phone är något som används av nästan all som surfar på internet som innebär att många hemsidor besöks genom mobila enheter. För att ha en optimal användarupplevelse vill vi helst uppleva en responsiv (mobilanpassad) design.

En mobilanpassad hemsida måste även ladda innehållet snabbt och stabilt för att behålla besökarens uppmärksamhet. Om laddningstiden tar mer än 3 sekunder brukar användaren lämna sidan, eftersom seg laddning uppfattas som dålig användarupplevelse. Detta kan leda till ökad  avvisningsfrekvens (bounce rate), som i sin tur kan ha negativ påverkan på att behålla en bra placering i sökresultaten på Google sökmotorn. 

Vad innefattar en SEO analys?

En SEO analys innefattar analysarbete som undersöker hur säker och pålitlig en hemsida är, samt huruvida informativ den är för användare, samt hur relevant den uppfattas av andra webbplatser på internet.

Man börjar med tekniska on-page aspekter, där man undersöker hemsidans användarvänlighet och prestanda. Vidare tittar man på innehållet på hemsidan, där man utgår ifrån en sökord analys. Den sista biten man analyserar är hemsidans backlinks profil som visar hur stark är domänauktoritet, dvs. hur relevant uppfattas hemsidan i en bredare sammanhang på internet.

Vad är skillnaden mellan betald och organisk trafik? (PPC vs SEO)

Betald trafik syftar till annonser som visas högst upp i sökresultaten (markerade med ”Annons”) när någon söker på ett visst sökord. Dessutom kan betald trafik komma från andra källor än just sökresultaten. PPC (pay-per-click), SEM, Google Ads eller sökmotorannonsering är begrepp som används för arbete med betald trafik. Läs mer om betald trafik.

Organisk trafik eller seo trafik syftar till dem organiska resultaten som visas i sökresultaten (strax under annonser). Organiska resultat kan vara vanliga resultat eller s.k. rika resultat som är oftast utvalda utdrag. 

När det gäller resultat så kan betald trafik ge snabbare resultat, men kan vara mycket mer kostsamt i det långa loppet. Därför är det bäst att satsa på båda typer av trafik när du vill uppnå den bästa online närvaro i sökresultaten. Betald trafik kommer ha mest effekt under den inledande perioden för att succesivt minska när organisk börjar visa upp goda resultat. I det långa loppet är organisk trafik (seo) mer lönsam än betald trafik.

KOSTNADSFRI Site Audit (ANALYS) av DIN HEMSIDA
Vänligen fyll i webbadressen för hemsidan du vill ha kostnadsfri site audit för, samt epost adressen du vill få den skickad till. Det du får är en heltäckande initial SEO analys av både on-page och off-page aspekter av hemsidan för ditt bolag. Det innebär den tekniska analysen av hemsidans hälsa, en enkel sökordsanalys (upp till 5 sökord), analys av backlinks profilen, samt våra rekommendationer på kort och lång sikt.

Skaffa fler kunder med hjälp av SEO

Nu vet du lite mer om vad sökmotoroptimering är för något och hur den fungerar. Därför ska du boka in ett möte med oss ta reda på hur den kan göra dina affärer bättre genom att synas på Google sök, bland dem 55 miljoner dagliga sökningar.

Relaterade bloggar inom SEO - sökmotoroptimering

seo byrå 10 krav

10 absoluta krav som SEO byrå i världsklass uppfyller!

Vad är en SEO byrå i världsklass? En SEO byrå i världsklass är en SEO-byrå som tillhandahåller SEO tjänster av toppkvalitet! Det handlar om tjänster som får din hemsida att ranka i topp i Google sökresultat på sökord som är relevanta för din verksamhet. Målet är att driva organisk trafik som omvandlas till ökad kännedom …...

allt om digital marknadsföring market

Digital marknadsföring – allt du behöver veta för ditt bolag

Marknadsföring Marknadsföring syftar till de aktiviteter ett bolag utför för att fånga kunders och potentiella kunders intresse för företagets erbjudande och varumärke. Vidare kan sägas om marknadsföring att det är en process där du som företag visar hur du skapar värde som matchar kundens behov. Målet med marknadsföringen, rättare sagt marknadsföringsinsatser, är alltid att fånga …...

Digital närvaro

Digital närvaro och vinst med SEO Inc. Sweden

Digital närvaro är såklart avgörande för hur ditt företag lyckas med att behålla gamla och attrahera nya kunder genom digitala kanaler. Det kan handla om hur väl du presenterar företagets varumärke och kommunicerar dess erbjudande. Eller om utökade möjligheter gällande support till kunder, SEO,  samt som potentiell försäljningskanal med leads-genererande innehåll och genomtänkt CTA struktur …...

Hur du optimerar konverteringsfrekvensen för att få fler kunder

Det räcker inte med att endast få trafik till din webbplats – dina besökare behöver vidta åtgärder på webbplatsen. Men det kanske bara krävs några enkla justeringar av din webbplats för att optimera din konverteringsfrekvens. Just nu finns det mer än 1,1 miljarder webbplatser som är verksamma på internet, fördelade över mer än 271 miljoner …...

SEO byrå ska hålla sig uppdaterade

Hur många Google sökningar görs det dagligen under 2022

Undrar du hur många Google sökningar per dag år 2022 det görs över hela världen, och vad är det egentligen människor söker efter, samt vad det kan innebära för ditt bolag? Den senaste statistiken från Statista kommer ge dig en fullständig insyn i den digitala sök världen och förmodligen inte lämna dig likgiltig. Vi har redan skrivit …...

Indexera din hemsida på Google? Allt du behöver veta!

Kan du inte vänta på att ditt nya innehåll ska indexeras på Google? Lär dig varför det är så svårt att uppskatta hur lång tid indexering kan ta och vad du kan göra för att påskynda processen. Indexering är processen att ladda ner information från din webbplats, kategorisera den och lagra den i en databas. …...

online webbshop

Öka försäljning i din webbshop med 5 sökoptimeringar

Kort historia om handel i webbshop Online shopping eller handel i webbshop daterar tillbaka till 1982 när Boston Computer Exchange lanserades som första företag med webbshop och det var då bekvämligheten att kunna handla i dina underkläder föddes. Idag involverar elektronisk handel många bolag över hela världen. Köp och försäljning av produkter och tjänster på …...

SEO-ordlista

SEO-ordlista: 200+ termer och definitioner du behöver veta

Du har säkert hört talas om sökmotoroptimering, mer känd som SEO. Men du är kanske någorlunda förvirrad med alla SEO-relaterade termer som du stöter på dagligen? Eller så har du genuin vilja att lära dig mer så att du kan handskas bättre med SEO, oavsett om du arbetar själv med detta eller har anlitat ett …...

svenskarna och internet 2022

Svenskarna och internet 2022 – sammanfattning

Den senaste rapporten från Internetstiftelsen om hur svenskarna använder internet 2022 har släppts igår, den 11 oktober. Här hittar du en sammanfattning av rapporten med de viktigaste höjdpunkterna, enligt oss som arbetar med digital marknadsföring såklart. Det är viktigt att ha i åtanke att respondenterna i allmänhetsundersökningar som denna är den svensktalande befolkningen som är …...