Uppdateringen ägde rum från 25 augusti till 9 september

Google har bekräftat att den användbara innehållsuppdateringen nu är klar. Uppdateringen tog 15 dagar att rulla ut, från och med den 25 augusti 2022 och avslutades den 9 september 2022. Den officiella uppdateringen hittar du här.

Som en påminnelse är Googles helpful content uppdatering en signal för hela webbplatsen. Den riktar sig till webbplatser som har en relativt stor mängd otillfredsställande eller ohjälpsamt innehåll, där innehållet skrivs för sökmotorer först.

Skrev du ditt innehåll för att ranka på Google eller skrev du det för att hjälpa användare?

Vad ska man göra om man blir negativt påverkad av uppdateringen? Google har tillhandahållit en lista med frågor du kan ställa till dig själv om ditt innehåll. Läs igenom dessa frågor och fråga dig själv på ett opartiskt sätt om ditt innehåll är synkroniserat med den här uppdateringen.

Frågor från Google:

  • Har du en befintlig eller avsedd målgrupp för ditt företag eller din webbplats som skulle ha nytta av innehållet om det kom direkt till dig?
  • Visar ditt innehåll tydligt förstahandsexpertis och djup kunskap (till exempel expertis som kommer från att du faktiskt har använt en produkt eller tjänst eller besökt en plats)?
  • Har din webbplats ett primärt syfte eller fokus?
  • Efter att ha läst ditt innehåll, kommer någon att lämna och känna att de har lärt sig tillräckligt om ett ämne för att hjälpa till att nå sitt mål?
  • Kommer någon som läser ditt innehåll att lämna en känsla av att de har haft en tillfredsställande upplevelse?
  • Tänker du på vår vägledning för kärnuppdateringar och för produktrecensioner?

Observera att om du drabbades av den här uppdateringen kan det ta flera månader att återhämta sig, om du gör allt rätt och gör ändringar i ditt innehåll över tid.

Mer om Googles helpful content uppdateringen

Den nya användbara innehållsuppdateringen riktar sig specifikt till ”innehåll som främst verkar ha skapats för att rankas bra i sökmotorer snarare än för att hjälpa eller informera människor”, sa Google. Den här uppdateringen syftar till att hjälpa sökare att hitta ”innehåll av hög kvalitet”.

Google vill belöna bättre och mer användbart innehåll som är skrivet för människor och för att hjälpa användare.

Innehåll skrivet i syfte att rankas i sökmotorer, kanske kallat sökmotorn-först innehåll, har varit ett ämne som kommit upp mer och mer i sociala medier och andra områden. Kort sagt, användare blir frustrerade över att landa på webbsidor som inte hjälper dem men som rankas bra i sökningen eftersom de utformades för att rankas bra.

Denna algoritm syftar till att nedgradera dessa typer av webbplatser samtidigt som den främjar mer användbara webbplatser, designade för människor, ovanför sökmotorer.

Google sa att detta är en ”pågående ansträngning för att minska innehåll av låg kvalitet och göra det lättare att hitta innehåll som känns äkta och användbart i Sök.” Detta inriktar sig på innehåll som är skrivet för sökmotorer framför mänskligt-först innehåll.

Googles checklista för sökmotor-först innehåll

Hur undviker du att använda sökmotorn-först innehåll? Att svara ja på några eller alla av nedanstående frågorna är ett varningstecken på att du bör omvärdera hur du skapar innehåll på din webbplats:

  • Är innehållet i första hand för att locka folk från sökmotorer, snarare än gjort för människor?
  • Producerar du mycket innehåll om olika ämnen i hopp om att en del av det kan fungera bra i sökresultat?
  • Använder du omfattande automatisering för att producera innehåll om många ämnen?
  • Sammanfattar du främst vad andra har att säga utan att tillföra mycket mervärde?
  • Skriver du om saker helt enkelt för att de verkar trendiga och inte för att du annars skulle skriva om dem för din befintliga publik?
  • Får ditt innehåll läsarna att känna att de behöver söka igen för att få bättre information från andra källor?
  • Skriver du till ett visst antal ord för att du har hört eller läst att Google har ett föredraget antal ord? (Nej, det gör vi inte).
  • Bestämde du dig för att gå in på något nischområde utan någon egentlig expertis, men istället främst för att du trodde att du skulle få söktrafik?
  • Lovar ditt innehåll att svara på en fråga som faktiskt inte har något svar, som att föreslå att det finns ett releasedatum för en produkt, film eller tv-program när ett inte är bekräftat?

Det vi på SEO Inc. Sweden förväntar oss att se framöver i resultaten för Google sökningar är mycket mer kvalitet i innehållet som rankar i toppen, som samtidigt tillför smidigare sökupplevelse och större nytta för användarna när de söker efter ämnen inom sina intresseområden. Väldigt positiv uppdatering!

SEO är en strategi för att förbättra din webbplats synlighet i sökmotorresultat, dvs. på Google. Med SEO kan du öka din online-närvaro och nå ut till potentiella kunder när de söker efter produkter eller tjänster som du erbjuder.

Kostnadsfri site audit – analys av din hemsida

Vänligen fyll i namnet på hemsidan som du vill att vi analyserar kostnadsfritt, samt e-post för leverans av rapporten.