SEM

Sökmotorannonsering eller SEM är ett effektivt sätt att snabbt nå ut till dina potentiella kunder genom annonskampanjer i Google Sök

Vill du nå ut till fler kunder med hjälp av SEM?

SEM

Effektiv Google annonsering!

Skaffa fler kunder genom att annonsera digitalt med SEM

SEM eller sökmotorannonsering innefattar annonsering av produkter och tjänster från din hemsida på Googles annonsplatser i webbläsaren. Googles annonsnätverk är enormt och når miljontals människor dagligen. När potentiella kunder gör en sökning i Google Sök, så är det annonser som visas högst upp.

Google Ads och andra typer av SEM annonser ger dig chansen att få ut ditt erbjudande snabbt till rätt målgrupp på lokal, rikstäckande eller global nivå. Digitala annonser är mycket smidigare och effektivare än annonsering i papperstidningar!

Utöver Google Ads handlar SEM annonsering även om Google Shopping, display annonser, samt Google remarketing. Välkommen in i en värld av möjligheter!

sem sökmotorannonsering

Vad är SEM?

SEM är den betalda vägen till fler kunder!

SEM - Google Ads

Plattform för digital annonsering

Google Ads är det övergripande formatet av SEM. Sökmotorannonsering genom Google Ads innebär att din annons visas när människor söker på sökord som är direkt relaterade till de produkter och tjänster du erbjuder. Annonsresultaten visas högst upp i Google Sök och är markerade med annons. Med hjälp av dessa digitala annonser kan du marknadsföra ditt erbjudande till människor som aktivt söker efter dina produkter eller tjänster.

SEM - Google Shopping

För dig som bedriver e-handel

Google Shopping lämpar sig bäst för dig som driver en webbshop och vill marknadsföra specifika produkter. Genom Google Shopping kan du utforma dina annonser innehållande produktbild, produktnamn, pris och leveransvillkor. 

SEM - Display annonser

Att synas överallt på internet

Display annonser är digitala SEM annonser som visas utanför Google Sök (är dock kopplade till användarens sökhistorik), det vill säga tillsammans med annat innehåll på olika webbplatser, men även i mobilapplikationer. Du kan smidigt placera dina annonser på sidor som du anser ha samma målgrupp som kan vara intresserade av dina erbjudanden. Display annonser fungerar endast på hemsidor och mobilappar som är godkända av Google AdSense.

Google remarketing

Fånga upp intresse på nytt

Google remarketing används i sökmotorannonsering för att nå potentiella kunder på nytt. Detta görs genom att lägga till personer som har besökt din hemsida eller app på remarketinglistor, så att när de surfar på en annan hemsida kan dina annonser visas för dem. Smart SEM eller hur!

Digital tillväxt som leder till fler kunder

Potential med SEM i Sverige

Svenskarna gör över 55 miljoner sökningar varje dag. Ja, du läste rätt, 55 miljoner sökningar dagligen, enbart i Sverige! Det innebär att dina potentiella kunder är ständigt online och uppkopplade, därmed redo att upptäcka, uppleva och handla. Frågan är om din hemsida är väl optimerad för affärs relevanta sökord, så att du kan komma med i matchen och vinna nya affärer? Kontakta oss så hjälper vi dig på traven att få fler kunder!

Fördelar med SEM

Snabbt

Effektivt

Fler kunder

SEM på Google

Sökmotorannonsering på världens största marknadsplats

Som världens primära informationskälla är Google även världens största marknadsplats. När dina potentiella kunder söker efter sökord som matchar dina produkter eller tjänster på Google, hamnar ditt erbjudande på världens största marknadsplats. Det innebär stora affärsmöjligheter för ditt företag.

Nästan alla typer av köp föregås av en sökning på sökmotorn, där över 90 % på Google. Därför är det viktigt att synas där dina potentiella kunder finns. Med vår expertis kan dina produkter och tjänster synas rätt för din målgrupp på världens största marknadsplats.

Hur går samarbetet med SEO Inc. Sweden till?

A.P.-LR. process för sökmotorannonsering av ditt erbjudande

Vi arbetar systematiskt och metodiskt för att försöka lämna så lite som möjligt åt slumpen. Vårt arbetssätt bygger på beprövade metoder som optimerar budgeten och levererar lönsamma resultat med hög ROAS (Return on Ads spent). Mer om lönsamma resultat som vi har levererat till våra partners kan du läsa i vårt portfolio. Samarbetet med oss bygger på vår agila arbetsmetoden som heter A.P.-LR. som ser ut enligt följande.

(A) SEM Analys

Det första steget i A.P.-LR. processen är att bilda oss en uppfattning om din verksamhet som vi gör genom egen skrivbordsundersökning samt ställer några frågor till dig om målgruppen, marknaden och konkurrenterna.

Som en del av SEM analysen tittar vi även på dina eventuella tidigare annonskampanjer för att undersöka framgångsfaktorer respektive misslyckanden, i syfte att identifiera potentiella förbättringsområden. Om du inte haft tidigare kampanjer, då fokuserar vi enbart på sökord.

Analysen ger oss beslutsunderlag för vilka sökord är det bäst att satsa på i SEM kampanjen, samt ger oss en uppskattning om vilken budget som kommer behövas för att bedriva kampanjen inom en bestämd tidsram.

SEM annonsering sökmotorannonsering

(P) Inc. Plan för SEM

Det andra steget blir att sätta ihop en konkret arbetsplan för vidare arbete med SEM kampanjen. Planen fokuserar på att ta fram ett säljande copy och maximera resultat av kampanjen, samt innehåller:

  • tydliga och mätbara mål
  • förslag på budgeten (utifrån PPC kostnaden)
  • avstämning och rapportering

Planen ska följa strategiska riktlinjer och mål för din verksamhet, samt ligga inom ramen för den uppsatta budgeten. Arbetsplanen är heltäckande, och följer även marknadsförings principer hämtade direkt från Googles egenutvecklade See-Think-Do-Care ramverk för digital marknadsföring. 

STDC ramverk för SEO bolag

(LR) Lönsamma Resultat av SEM arbetet

Det tredje steget i processen är att mäta och rapportera lönsamma resultat som vårt SEM arbete levererar. Vi mäter resultaten löpande och justerar för trender, samt tar vara på nya möjligheter för att maximera nyttan.

Arbetet sammanställs i en KPI rapport och rapporteras in på månadsbasis, med undantag för eventuella avvikelser. KPI rapporten får du först via epost några dagar innan avstämningsmötet. Väl på mötet går vi igenom KPI värden, stämmer av resultaten och utvärderar insatserna.

Arbete med SEM ska ge snabba och tydliga resultat direkt under dem första veckorna av kampanjen.
Vi finns där för dig från utgångspunkten, hela vägen till toppen!

seo bolag seo företag seo byrå

Skaffa fler kunder med hjälp av SEM

Boka in ett möte med vår SEM byrå så berättar vi mer om möjligheter med Google annonsering för ditt företag.

Mer om SEM!

Här besvarar SEO Inc. Sweden alla frågor och funderingar gällande SEM och annonseringen på Googles digitala annonsnätverk. Frågor som våra partners har ställt oss i det löpande arbetet med sökoptimeringen. Om du också har något du undrar över, men inte hittar svaret här nedan, är du välkommen att kontakta oss så hjälper vi dig så gott vi kan!

Digital annonsering är en del av digital marknadsföring som sker online och där du betalar att din annons visas någonstans på internet. Någonstans på internet? Mer specifikt:

  • SEM (Search Engine Marketing) eller sökmotorannonsering som det heter på svenska, handlar om att din annons visas i sökmotorer. Antigen i Google Sök eller exempelvis Bing Sök, där Google står för över 90% av internet användare. Här ingår även Google Ads, Google Shopping, Display annonser och Google remarketing. Genom att fokusera på rätt sökfraser/sökord kan du synas i sökresultaten för rätt användare i sökmotorerna, som innebär att dina potentiella kunder är bara en klick från ditt erbjudande.
  • Annonsering i sociala medier som Facebook, Instagram, TikTok, YouTube och LinkedIn, med flera, betyder att din annons visas i användarnas flöden. På sociala medier kan du dra nytta av data om användare för att rikta din annonsering mot de som mest troligen är intresserade.

Digital annonsering har bättre möjligheter till målgruppsanpassning än exempelvis utomhusannonsering och tv-reklam. Du betalar inte bara för att synas, utan för att rätt personer ska se dig.

För att sätta upp en kampanj i Google Ads kan du följa dessa steg:

  • Registrera ett konto gratis på ads.google.com.
  • Namnge din kampanj som du vill skapa.
  • Skapa din första annons grupp. 
  • Skapa din första annons.
  • Koppla din annons till dina sökord som du vill synas för.
  • Välj för vilket geografiskt område du vill att annonserna syns för.
  • Välj vilken daglig budget du vill att din kampanj ska ha.
  • Välj eventuella annonstillägg som du vill ha kopplade till din Google ads annonsering.
  • Koppla ett kontokort/betalkort så är du redo att annonsera på Google.

Verkar detta krångligt är du välkommen att boka in ett kostnadsfritt möte med oss så hjälper vi dig!

För att du älskar lönsamhet och vårt arbete hittills med sökmotorannonsering har resulterat i många lönsamma kampanjer. Vi är en SEO byrå som kan sökmotorannonsering, samt erbjuder exklusivt partnerskap, kreativa affärslösningar och levererar lönsamma resultat. Läs mer om SEO Inc. Sweden och utforska möjligheter för din business.

En responsiv eller mobilanpassad hemsida är standard idag. Smart phone använder vi alla och vi vill helst se responsiv design. Så mobilanpassad hemsida är absolut viktig för sökmotorannonsering. Den måste vara snabb och ladda med max ett par sekunder. Om laddningstiden är på över 3 sekunder så skulle det absolut kunna försämra användarupplevelsen och öka bounce rate, som sedan kan leda till sämre placeringar på Google. 

  • Genom att sätta upp tydliga och mätbara mål
  • Genom analysverktyg för Google Ads få vi fram ROI värde utav den specifika SEM kampanjen.

Vi är väldigt matematiskt lagda och arbetar systematiskt. Vi arbetar med mängder utav data som vi bearbetar så att vi kan mäta intern effektivitet av vårt input, samt för att kunna mäta lönsamhet av vårt output. 

Resultat från en lyckad Google Ads kampanj bör komma rätt fort från kampanj lanseringen. Förutsättningar är dock följande:

  • Skriva relevant och säljande copy.
  • Sätta upp kampanjen för relevanta sökord, samt kolla upp sökvolymen för det sökordet.
  • Optimera budget rätt, så att kampanjen inte kostar mer än vad den smakar.
  • Analysera resultat löpande och optimera vid behov eller möjlighet.

SEM sökmotorannonsering kostnaden bestäms av Pay-per-click (betala per klick) som är olika för varje sökord du vill göra din annons för.

PPC innebär att du betalar 

Kostnaden för att sätta upp och driva en Google Ads kampanj består utav det man betalar först när någon klickar på en av annonserna, den så kallade PPC kostnaden och det eventuella arvode för arbetet SEO Inc. utför med att sätta upp, analysera och optimera kampanjen.

Skaffa fler kunder med hjälp av SEM byrå

Nu vet du lite mer om vad SEM är för något och hur den fungerar. Därför ska du boka in ett möte med oss så undersöker vi potentialen den har för dina affärer genom att synas i Google annonsering.

Relaterade bloggar inom SEM - sökmotorannonsering

KOSTNADSFRI Site Audit (ANALYS) av DIN HEMSIDA
Vänligen fyll i webbadressen för hemsidan du vill ha kostnadsfri site audit för, samt epost adressen du vill få den skickad till. Det du får är en heltäckande initial SEO analys av både on-page och off-page aspekter av hemsidan för ditt bolag. Det innebär den tekniska analysen av hemsidans hälsa, en enkel sökordsanalys (upp till 5 sökord), analys av backlinks profilen, samt våra rekommendationer på kort och lång sikt.