SEM sökmotorannonsering

SEM

Sökmotorannonsering eller SEM är ett effektivt sätt att snabbt nå ut till dina potentiella kunder genom Google Ads med målet att öka den betalda trafiken till hemsidan och konvertera besökare till lojala kunder

Med SEM når du ut med ditt erbjudande snabbt och effektivt!

SEM - Effektiv digital annonsering

SEM eller sökmotorannonsering innefattar annonsering av produkter och tjänster från din hemsida på Googles annonsplatser i webbläsaren. Googles annonsnätverk är enormt och når miljontals människor dagligen. När potentiella kunder gör en sökning i Google Sök, så är det annonser som visas högst upp.

Google Ads och andra typer av SEM annonser ger dig chansen att få ut ditt erbjudande snabbt till rätt målgrupp på lokal, rikstäckande eller global nivå. Digitala annonser når ut smidigare och effektivare än traditionella typer av annonsering!

Utöver Google Ads handlar SEM annonsering även om Google Shopping, display annonser, Youtube annonsering, samt Google remarketing. Välkommen in i en värld av möjligheter!

Vi har hjälpt våra exklusiva partners med...

1 K+
Nya besökare
1 +
Sökord i Topp 10
1 K+
Organisk trafik
1 K+
Nya leads

Fördelar med SEM

vad du får med effektiv sökmotorannonsering

Snabbt

Effektivt

Fler kunder

Potential med sökmotorannonsering i Sverige

Svenskarna gör över 55 miljoner sökningar varje dag. Ja, du läste rätt, 55 miljoner sökningar dagligen, enbart i Sverige! Det innebär att dina potentiella kunder är ständigt online och uppkopplade, därmed redo att upptäcka, uppleva och handla. Frågan är om du annonserar ditt erbjudande på ett effektivt sätt med en optimal budget, så att du kan komma med i matchen och vinna nya affärer?

Med rätt uppsatta annonskampanjer kommer din hemsida synas bättre och locka till sig fler besökare, som i sin tur kan innebära fler kunder till ditt företag. Låter som en rimlig uppsättning eller hur! Potentialen med sökmotorannonsering är verkligen stor som kan ge snabba och effektiva resultat. 

SEM betyder att du får mer betald trafik till din hemsida och fler kunder till ditt företag.
Med hjälp av SEM når du ut med ditt erbjudande snabbt och effektivt!

Vi tar ingen andel av din annonseringsbudget!

Vill du också annonsera på Google och skaffa fler kunder?

Kontakta oss så hjälper vi dig

SEM på Google

Sökmotorannonsering på världens största marknadsplats

Som världens primära informationskälla är Google även världens största marknadsplats. När dina potentiella kunder söker efter sökord som matchar dina produkter eller tjänster på Google, hamnar din annons på världens största marknadsplats. Det innebär stora affärsmöjligheter för ditt företag.

Nästan alla typer av köp föregås av en sökning på sökmotorn, där över 90 % på Google. Därför är det viktigt att synas där dina potentiella kunder letar efter dina produkter eller tjänster. Vi hjälper dig med att nå ut snabbt och effektivt med ditt erbjudande, på världens största marknadsplats.

Vad är SEM?

SEM är den betalda vägen till fler kunder!

Så vad är SEM egentligen och hur kan man annonsera genom SEM?

SEM är effektiv digital annonsering. Den omfattar annonsering genom Google Ads, Google Shopping, display annonser och pragmatisk annonsering eller så kallad remarketing. Läs mer om respektive område här nedan.

SEM - Google Ads

Plattform för digital annonsering

Google Ads är det övergripande formatet av SEM. Sökmotorannonsering genom Google Ads innebär att din annons visas när människor söker på sökord som är direkt relaterade till de produkter och tjänster du erbjuder. Annonsresultaten visas högst upp i Google Sök och är markerade med annons. Med hjälp av dessa digitala annonser kan du marknadsföra ditt erbjudande till människor som aktivt söker efter dina produkter eller tjänster.

SEM - Display annonser

Att synas överallt på internet

Display annonser är digitala SEM annonser som visas utanför Google Sök (är dock kopplade till användarens sökhistorik), det vill säga tillsammans med annat innehåll på olika webbplatser, men även i mobilapplikationer. Du kan smidigt placera dina annonser på sidor som du anser ha samma målgrupp som kan vara intresserade av dina erbjudanden. Display annonser fungerar endast på hemsidor och mobilappar som är godkända av Google AdSense.

SEM - Google Shopping

För dig som bedriver e-handel

Google Shopping lämpar sig bäst för dig som driver en webbshop och vill marknadsföra specifika produkter. Genom Google Shopping kan du utforma dina annonser innehållande produktbild, produktnamn, pris och leveransvillkor. 

Google remarketing

Fånga upp intresse på nytt

Google remarketing används i sökmotorannonsering för att nå potentiella kunder på nytt. Detta görs genom att lägga till personer som har besökt din hemsida eller app på remarketinglistor, så att när de surfar på en annan hemsida kan dina annonser visas för dem. Smart SEM eller hur!

Hur går samarbetet med SEO Inc. Sweden till?

A-P-LR process för sökmotorannonsering

Vi börjar alltid med att göra en analys av önskade produkter eller tjänster som du vill annonsera för och därefter rekommenderar vi en rimlig budget för önskade mål med kampanjen. Sedan sätter vi upp Google Ads kontot och relevant spårning.

I nästa steg utformar vi kampanjen eller kampanjer, med relevanta annonsgrupper som baseras på demografiska parametrar för målgrupper du vill nå ut till. Relevanta sökord väljs ut och annonser kan då skapas. Annonserna kopplas till lämplig landningssida (målsida) och kampanjen kan lanseras.

Vi optimerar kampanjen dagligen och sammanfattar KPI rapporten på månadsbasis. I samband med KPI rapporten tar vi ett möte för genomgång och utvärdering samt planerar strategisk vidare optimering av kampanjen. För varje kampanj så tillkommer det en uppstartskostnad på 3 000 kronor.

OBS! Vi tar ingen cut/andel av din uppsatta annons/media budget, utan du betalar endast för vårt arbete för uppsättning, optimering och rapportering!

Vi arbetar systematiskt och metodiskt för att försöka lämna så lite som möjligt åt slumpen. Vårt arbetssätt bygger på beprövade metoder som optimerar budgeten och levererar lönsamma resultat med hög ROAS (Return on Ads spent). Samarbetsprocessen, som vi kallar för A-P-LR ser ut enligt följande.

  • (A) SEM Analys

    Det första steget i A-P-LR processen är att bilda oss en uppfattning om din verksamhet. Detta gör vi genom egen research, som kompletteras med din hjälp genom svar om din målgrupp, din marknad och dina huvudkonkurrenter.

    Som en del av SEM analysen tittar vi även på dina eventuella tidigare annonskampanjer för att undersöka framgångsfaktorer respektive misslyckanden, i syfte att identifiera potentiella förbättringsområden. Om du inte haft tidigare kampanjer, då fokuserar vi enbart på sökord.

    Analysen ger oss beslutsunderlag för vilka sökord är det bäst att satsa på i SEM kampanjen, samt ger oss en uppskattning om vilken budget som kommer behövas för att bedriva kampanjen inom en bestämd tidsram.

  • (P) Inc. Plan för SEM

    Det andra steget i processen blir att sätta ihop en konkret arbetsplan för vidare arbete med SEM kampanjen. Planen fokuserar på att ta fram ett säljande copy och maximera resultat av kampanjen, samt innehåller:

    - tydliga och mätbara mål för kampanjen
    - förslag på budgeten (utifrån PPC kostnaden)
    - tider och format för avstämning och rapportering

    Planen ska följa strategiska riktlinjer och mål för din verksamhet, samt ligga inom ramen för den uppsatta budgeten. Som en del av planen, tar vi med insatser för löpande övervakning och optimering av kampanjen i syfte att maximera ROAS, dvs. kampanjens lönsamhet.

  • (LR) Lönsamma Resultat av SEM arbetet

    Det tredje steget i processen är det mest spännande steget för dig. Det handlar om att mäta och rapportera lönsamma resultat som vårt SEM arbete levererar. Vi mäter resultaten löpande och justerar för trender för att kunna ta vara på nya möjligheter och maximera nyttan för dig.

    Arbetet sammanställs i en KPI rapport och rapporteras in på månadsbasis, med undantag för eventuella avvikelser. KPI rapporten får du först via epost några dagar innan avstämningsmötet. Väl på mötet går vi igenom KPI värden, stämmer av resultaten och utvärderar insatserna.

    Vi finns där för dig hela vägen från utformningen, lanseringen och utvärderingen av kampanjen!

Vill du också annonsera på Google och skaffa fler kunder?

Kontakta oss så hjälper vi dig

SEM paket som du kan välja

Vi erbjuder även skräddarsydda lösningar

Vanliga frågor om SEM

Vad är digital annonsering?

Digital annonsering är en del av digital marknadsföring som sker online och där du betalar att din annons visas någonstans på internet. Någonstans på internet? Mer specifikt:

  • SEM (Search Engine Marketing) eller sökmotorannonsering som det heter på svenska, handlar om att din annons visas i sökmotorer. Antigen i Google Sök eller exempelvis Bing Sök, där Google står för över 90% av internet användare. Här ingår även Google Ads, Google Shopping, Display annonser och Google remarketing. Genom att fokusera på rätt sökfraser/sökord kan du synas i sökresultaten för rätt användare i sökmotorerna, som innebär att dina potentiella kunder är bara en klick från ditt erbjudande.
  • Annonsering i sociala medier som Facebook, Instagram, TikTok, YouTube och LinkedIn, med flera, betyder att din annons visas i användarnas flöden. På sociala medier kan du dra nytta av data om användare för att rikta din annonsering mot de som mest troligen är intresserade.

Digital annonsering har bättre möjligheter till målgruppsanpassning än exempelvis utomhusannonsering och tv-reklam. Du betalar inte bara för att synas, utan för att rätt personer ska se dig.

Hur sätter jag upp en SEM Google Ads kampanj?

För att sätta upp en kampanj i Google Ads kan du följa dessa steg:

  • Registrera ett konto gratis på ads.google.com.
  • Namnge din kampanj som du vill skapa.
  • Skapa din första annons grupp. 
  • Skapa din första annons.
  • Koppla din annons till dina sökord som du vill synas för.
  • Välj för vilket geografiskt område du vill att annonserna syns för.
  • Välj vilken daglig budget du vill att din kampanj ska ha.
  • Välj eventuella annonstillägg som du vill ha kopplade till din Google ads annonsering.
  • Koppla ett kontokort/betalkort så är du redo att annonsera på Google.

Verkar detta krångligt är du välkommen att boka in ett kostnadsfritt möte med oss så hjälper vi dig!

Varför ska jag anlita SEO Inc. Sweden för sökmotorannonsering?

För att du älskar lönsamhet och vårt arbete hittills med sökmotorannonsering har resulterat i många lönsamma kampanjer. Vi är en SEO byrå som kan sökmotorannonsering, samt erbjuder exklusivt partnerskap, kreativa affärslösningar och levererar lönsamma resultat.

Hur viktig är en mobilanpassad hemsida för SEM?

En responsiv eller mobilanpassad hemsida är standard idag. Smart phone använder vi alla och vi vill helst se responsiv design. Så mobilanpassad hemsida är absolut viktig för sökmotorannonsering. Den måste vara snabb och ladda med max ett par sekunder.

Hur mäter jag resultatet utav sökmotorannonseringen?

  • Genom att sätta upp tydliga och mätbara mål
  • Genom analysverktyg för Google Ads få vi fram ROI värde utav den specifika SEM kampanjen.

Vi är väldigt matematiskt lagda och arbetar systematiskt. Vi arbetar med mängder utav data som vi bearbetar så att vi kan mäta intern effektivitet av vårt input, samt för att kunna mäta lönsamhet av vårt output. 

När kan jag förvänta mig ett resultat från en lyckad Google Ads kampanj?

Resultat från en lyckad Google Ads kampanj bör komma rätt fort från kampanj lanseringen. Förutsättningar är dock följande:

  • Skriva relevant och säljande copy.
  • Sätta upp kampanjen för relevanta sökord, samt kolla upp sökvolymen för det sökordet.
  • Optimera budget rätt, så att kampanjen inte kostar mer än vad den smakar.
  • Analysera resultat löpande och optimera vid behov eller möjlighet.

Vad kostar SEM sökmotorannonsering?

SEM sökmotorannonsering kostnaden bestäms av Pay-per-click (betala per klick) som är olika för varje sökord du vill göra din annons för.

PPC innebär att du betalar 

Kostnaden för att sätta upp och driva en Google Ads kampanj består utav det man betalar först när någon klickar på en av annonserna, den så kallade PPC kostnaden och det eventuella arvode för arbetet SEO Inc. Sweden utför med att sätta upp, analysera och optimera kampanjen.

SEO SEM?

SEO eller SEM? Vad bör jag satsa på? Det är frågor vi ofta får. Svaret är enkelt, satsa på båda. SEM vill du satsa på för att får snabba resultat, medans på SEO satsar du på för att få långsiktiga resultat. 

Hur kan SEO Inc. Sweden affärslösningar för sökmotorannonsering vara lönsamma för mig?

För att vi är ett SEO företag som är experter på SEM digital annonsering.

Relaterade bloggar inom SEM - sökmotorannonsering

Övriga tjänster som SEO Inc. Sweden erbjuder

sem sökmotorannonsering google ads

Vill du också annonsera på Google och skaffa fler kunder?

Kontakta oss så hjälper vi dig

KOSTNADSFRI Site Audit (ANALYS) av DIN HEMSIDA
Vänligen fyll i webbadressen för hemsidan du vill ha kostnadsfri site audit för, samt epost adressen du vill få den skickad till. Det du får är en heltäckande initial SEO analys av både on-page och off-page aspekter av hemsidan för ditt bolag. Det innebär den tekniska analysen av hemsidans hälsa, en enkel sökordsanalys (upp till 5 sökord), analys av backlinks profilen, samt våra rekommendationer på kort och lång sikt.