SEO KPI:er för att spåra och mäta SEO framgång

Det som går att mäta kan förbättras. Här är en titt på de mest värdefulla SEO-KPI:erna för att hjälpa dig spåra, mäta och förbättra dina SEO-insatser.

Om något går att mäta så kan det förbättras.

Genom att noggrant mäta din SEO med mått som är viktiga för ditt företag kan du förstå var du befinner dig just nu och vilket värde SEO tillför din marknadsföring.

SEO KPI:er kopplar dina marknadsföringsmål till din SEO-rapportering och bör vara framträdande i din SEO-plan.

Den här artikeln beskriver de många SEO-mått och KPI:er och hur du skräddarsyr en uppsättning SEO KPI:er för ditt företag.

Vad är KPI:er?

En KPI är en nyckelindikator. Detta är ett kvantifierbart mått på prestation i förhållande till ett specifikt mål. KPI:er hjälper dig att definiera mål och milstolpar och mäta framsteg mot dessa mål.

Vad är SEO KPI:er?

SEO KPI:er är mätvärden som används för att mäta SEO-prestanda.

Vanligtvis spårar SEO-KPI:er synlighet eller trafik och hur det går i förhållande till dina mål.

Sådana mätvärden kommer att kvantifiera trafik från stora sökmotorer som Google och Bing och de verkliga resultaten av SEO-strategier och -taktik (leads och försäljning).

Att använda SEO KPI:er

Noggrann mätning och spårning ger ett kontrollsystem för att säkerställa att din taktik ger resultat och att din tid och ansträngning läggs på produktiva uppgifter.

Flitig mätning ger också feedback om din taktik inte fungerar och informerar dig om hur förändringar i söklandskapet eller algoritmen påverkar prestandan.

KPI:er kan delas upp för att ge förståeliga mätvärden för alla intressenter. Marknadsföringsteamet kommer att behöva mer detaljer för att säkerställa att tiden spenderas klokt på SEO kontra PPC, men styrelsen kanske bara behöver se prestationssiffror på högsta nivå.

Att skräddarsy KPI:erna för din situation är nyckeln till att skapa verkligt användbara SEO KPI:er.

Mål och KPI:er

Dina SEO KPI:er bör fungera som en förlängning av dina övergripande affärs- och marknadsföringsmål.

Du säkerställer att du siktar mot relevanta mål genom att betrakta dina SEO-mål som en förlängning av dina övergripande marknadsföringsmål. Dina SEO-KPI:er spårar sedan prestanda mot det målet.

Nyckeln ligger i namnet (bokstavligen och bildligt): KPI:er är nyckeltal.

De tvingar dig att fråga om din SEO-strategi leder till prestanda. Om inte, vad kan du göra åt det?

Detta är verkligen viktigt men förbises alltför ofta.

SEO kan vara så komplext att du behöver tydliga mål och sätt att mäta framsteg mot dessa mål för att säkerställa att din tid och ansträngning spenderas klokt på att nå rätt mål.

SEO KPI-process

Följande är en enkel process som du kan använda för att bestämma dina SEO-mål och KPI:er.

Steg 1: Bestäm dina SEO-mål

Det första jobbet är att identifiera dina SEO-mål. Vilka är de viktiga uppgifterna du behöver uppnå nu, om en månad, tre månader, sex månader och ett år?

SEO-målen bör kopplas till etablerade organisatoriska mål, och du bör tydligt formulera hur SEO-målen driver de övergripande affärsmålen.

Jag föreslår tre till fem mål initialt för att behålla fokus.

Du bör sedan definiera dina SEO-mål med hjälp av SMART-målsystemet.

Alternativt kan du använda OKR-metoden för mål och nyckelresultat som beskrivs i ”Measure What Matters” av John Doerr. Detta enkla system användes av Google, Microsoft och många andra stora företag för att förenkla målsättningen för att driva massiv tillväxt.

Rätt tillvägagångssätt beror på ditt företag, men vad du än väljer bör dina mål vara relevanta, mätbara, uppnåeliga och tidsbundna.

Steg 2: Definiera vad du ska mäta

Nästa steg är att definiera vad du ska mäta.

Dina mätvärden kan ses som steg, och var och en bör ta dig närmare det övergripande målet. Precis som med målen vill du ha högst tre till fem mätvärden för varje mål.

När dina mål har uppnåtts bör du kunna mäta prestanda för att avgöra om din strategi här är giltig.

Steg 3: Bestäm längden på din cykel

Som en allmän tumregel spåras SEO-statistik varje månad.

Det finns undantag från denna regel. Sökordsrankningar kan spåras dagligen (men ses över månadsvis), och du kanske också vill ha kvartals-, tvåårs- och årsrapporter.

Kom ihåg att med SEO kanske du bara ser konkreta resultat som potentiella kunder och försäljningar när dina sökord rankas högt och leder trafik. Faktorera framsteg mot målet till din totala cykellängd.

Steg 4: Granska och reflektera

Målet är att granska varje KPI och, helst, göra resultat.

  • Vad fungerar?
  • Vad kan du göra annorlunda nästa månad?

Syftet med KPI:er är att hjälpa dig att se över ditt förhållningssätt och tänka kritiskt kring vad som fungerar eller inte.

Ett högt rankat organiskt sökord i modern sökning kanske inte leder till de förväntade trafiksiffrorna.

Se detta som ett experiment. Dina nyckeltal är till för att testa giltigheten av din hypotes.

Var flexibel och var redo att anpassa och justera din taktik baserat på resultaten.

Exempel

  • Mål: Att sälja fler kök.
    • KPI 1: Öka rankningen för kökssökord.
    • KPI 2: Öka organisk trafik på kökssidor.
    • KPI 3: Förbättra engagemangsgraden.
    • KPI 4: Öka organiska konverteringar.

Här har vi ett enkelt mål mätt med fyra enkla SEO KPI:er. Detta behöver inte vara komplicerat!

Efter detta tillvägagångssätt kommer du att skapa tre till fem relevanta SEO-mål som du enkelt kan mäta med tre till fem SEO-KPI:er vardera.

Exempel SEO KPI:er

Det finns ingen brist på SEO-statistik för att spåra dina kampanjer.

Du kan hitta datapunkter från gratis SEO-verktyg som Google Search Console och Google Analytics till de många kommersiella SEO-verktygen.

Tyvärr, även om vi har massor av data i dess ursprungliga format, gör kommersiella SEO-verktyg och till och med Google Analytics ofta mer för att förvirra än att ge insikt.

Syftet med SEO KPI:er är att göra dessa mätvärden användbara.

Det gör vi med fyrstegsmodellen, där vi kopplar SEO-mått till SEO-mål kopplade till de bredare affärs- och marknadsföringsmålen.

Följande är en kategoriserad lista över SEO-mått för att bygga dina SEO-KPI:er.

Kom ihåg att inte bara blint använda mätvärdena nedan. Koppla dem till dina SEO-mål i grupper om tre till fem för att skapa insikt och förståelse.

1. SEO-sökord

Först ut är den gamla SEO-trogen av sökord.

Att spåra sökord för SEO är komplicerat nuförtiden eftersom sökresultaten har så många element.

Men det är fortfarande viktigt att visa framsteg mot dina mål och få en förnuftskontroll på hur mycket trafik ett givet sökord kommer att leverera.

Spåra sökord för framsteg och verifiera din strategi.

Moderna sökresultat kommer att innehålla:

  • Lokalt paket
  • Organiska listor
  • Utvalda utdrag
  • Webbplatslänkar
  • Kunskapskort och paneler
  • Videor
  • Folk frågar också
  • Video förhandsvisningar

Du kanske också vill överväga:

  • Efter plats
  • Efter land
  • Search Console
  • CTR
  • Genomsnittlig rankning för
  • Search Console
  • Search Console-klick
  • Search Console-visningar

När du spårar sökord, kombinera flera faktorer för att ge hela bilden.

Spåra åtminstone rankningar, organiska visningar och klick (från Google Search Console eller Bing Webmaster Tool). Beroende på SERP-layouten kan ett topp 5-sökord fortfarande göra väldigt lite i faktiska klick.

Allt eftersom tiden går, med denna detaljnivå i dina nyckelords-KPI:er, kommer du att lära dig vad som fungerar och vad som inte gör det, vilket kommer att ingå i din strategi och målsättning.

2. SEO-mått

Dessa är de traditionella SEO-måtten som tillhandahålls av olika SEO-verktyg.

De flesta av dessa mätvärden växte fram ur hysterin kring Google PageRank och syftar till att ge ett allmänt auktoritetspoäng på webbplats- och sidnivå.

Dessa mätvärden kan vara till hjälp, men de betyder väldigt lite ensamma, och de måste jämföras med konkurrentens värden för att ge ett korrekt sammanhang.

Du bör mäta att din webbplatss upplevda förtroende och auktoritet kommer att korrelera med en ökning av rankningen för dina huvudsakliga söktermer och mängden organisk trafik som tas emot.

Dessa mätvärden är viktiga men talar inte på företagets språk, så deras prioritering i dina rapporter kommer att bero på intressenternas förståelse av SEO.

  • Moz Domain Authority
  • Moz Page Authority
  • Moz Spam Resultat
  • Ahrefs Domain Rating

3. Verkliga SEO KPI:er

Medan många SEO-KPI:er relaterar till upplevd auktoritet och sökordsrankningar, är det som verkligen betyder något om detta gör någon skillnad.

  • Får vi mer trafik?
  • Genererar det fler leads?
  • Kommer kostnaden per lead att minska jämfört med andra kanaler?
  • Ser vi fler varumärkessökningar på grund av ökad medvetenhet?

Det är här SEO-gummit slår SERP-vägen, gott folk, så dessa mätvärden är viktiga.

  • Ökning av organisk trafik
  • Öka antalet sidor på webbplatsen som genererar trafik
  • Ökning av söktrafik utan varumärke
  • Procentuell ökning av trafik från specifika geografiska regioner
  • Organiska visningar (Search Console)
  • Organisk klickfrekvens (CTR) (Search Console)

4. Konverterings-KPI:er

Den viktigaste SEO-KPI:n är i de flesta fall konvertering. Spårning av konverteringar från organisk sökning bör stå högst upp på listan.

Dessa nyckeltal måste anpassas efter dina specifika mål. Några exempel här inkluderar:

  • Konverteringar från organisk sökning
  • Procentuell ökning av konverteringsfrekvens
  • Konverteringsfrekvens för organisk sökning
  • Försäljningskonverteringar
  • Leadkonverteringar
  • Nedladdningar
  • E-postklick
  • Telefonnummer klickar
  • Formulär fylls
  • Kostnad per förvärv (CPA)*

Obs! Genom att beräkna och spåra CPA för organisk sökning kan du jämföra avkastningen från organiskt med andra kanaler. Detta hjälper till att avgöra om du spenderar din dyrbara marknadsföringsbudget klokt.

5. KPI:er för engagemang


Google Analytics 4 har tre nyckeltal för engagemang:

  • Genomsnittlig engagemangstid (över datumintervallet)
  • Engagerade sessioner per användare
  • Genomsnittlig engagemangstid per session

Tips: Att spåra engagemang som en generell KPI men också för alla kanaler gör att du kan utvärdera kvaliteten på trafiken från SEO vs PPC, sociala etc. Återigen, detta hjälper till att avgöra om du lägger din tid och dina ansträngningar på rätt taktik!

6. Hänvisningstrafik


En solid SEO-kampanj kan påverka ditt företag utöver att driva mer organisk trafik.

Om innehåll och länkar är en viktig del av din strategi kan denna exponering leda till mer högkvalitativ hänvisningstrafik, så det är klokt att visa det extra värdet här.

Detta hjälper till att illustrera hur dina SEO-strategier har flera marknadsföringsfördelar.

Ofta kan solid hänvisningstrafik konvertera i en bättre takt än organisk söktrafik, så ignorera detta på egen risk.

  • Procentuell ökning av remisstrafik
  • Procentuell ökning av hänvisningskonverteringar
  • Procentuell ökning av engagemangsstatistik (avvisning, sidor, tid)

7. Varumärkespåverkan

Förbättrad söksynlighet är detsamma som förbättrad övergripande synlighet – annonsering med ett annat namn. Så vi bör också titta på ökningen av varumärkessöktrafik och varumärkesomnämnanden och hur detta korrelerar med ditt arbete.

  • Procentuell ökning av varumärkessöktrafik
  • Procentuell ökning av varumärkesomnämnanden
  • Synlighet på tredje parts webbplatser *

Synligheten på tredjepartswebbplatser är ett annat sätt för din publik att upptäcka dig.

Till exempel kommer fler människor att upptäcka mig och min verksamhet genom att skriva och publicera den här artikeln här på Search Engine Land.

Om du gör den här typen av marknadsföring, se till att du mäter effekten.

Att spåra hur många personer som söker efter dig med namn hjälper dig att förstå och mäta övergripande igenkänning. Att jämföra dessa värden med dina huvudkonkurrenter hjälper dig att mäta relativ marknadsmedvetenhet.

8. KPI:er för länkbyggande


Länkar är fortfarande en av de primära drivkrafterna för synlighet i sökmotorer, och länkar (plus innehåll) är ofta det viktigaste påtagliga elementet i en långsiktig SEO-kampanj.

Därför måste vi fortfarande rapportera om det totala antalet länkar från myndigheters webbplatser och de från mycket relevanta webbplatser. Dessa kommer vanligtvis att hämtas från vår länkönskelista och bör anpassas efter din kunds bransch.

  • Totalt länkar
  • Totalt erhållna länkar denna tidsperiod
  • Antal länkar från myndigheters webbplatser
  • Antal länkar från relevanta webbplatser
  • Länkar förlorade

9. Mjuka konverterings-KPI:er


Leads är avgörande för din övergripande digitala marknadsföring, men klassificeringen av leads och försäljningstratten blir allt mer komplex.

Som sådan bör vi mäta våra SEO-ansträngningars inverkan på generering av potentiella kunder, oavsett om det gäller sociala registreringar, registreringar för nyhetsbrev eller någon annan nedladdning eller lead gen som är specifik för ditt företag.

  • Procentuell ökning av nyhetsbrevsregistreringar
  • Procentuell ökning av sociala följare/likes och så vidare
  • Affärsspecifika leadsgenereringsmål (datablad, vitböcker och så vidare)

Tips: Försök att förstå kundresan och de steg som krävs, från medvetenhet och ett besök till en betalande kund och livstidsvärde.

SEO kan driva de flesta av dina e-postregistreringar, och e-postkampanjerna driver försäljning. Anpassa detta till din situation och mät vad som är viktigt.

10. Affärsmålsspecifika nyckeltal


Den här kategorin är lite mer utmanande att skapa ett generiskt exempel för. Det är dock viktigt ur ett rapporteringsperspektiv.

Vi måste göra allt vi kan för att koppla samman affärsstrategin med vår SEO-strategi via KPI:er.

Ofta kommer KPI:erna som beskrivs ovan att ge dig vad du vill ha här, så det här är mer ett fall av att strukturera dem så att de passar dina mål och rapportera dem på ett meningsfullt sätt.

Kom ihåg att de högre upp kanske bara vill ha en översikt med mycket låg upplösning, men marknadsföringsteamet kan behöva mer detaljer.

För att ge en viss vägledning, om ditt mål är att skapa medvetenhet om en ny produkt, då vill du fokusera på medvetenhetsstatistik: visningar, genomsnittlig position, sökord, klick och så vidare.

Om du vill få fler registreringar vill vi spåra antalet personer som tittar på registrerings- och prissidorna.

Om vi ​​tittar på mer traditionella konverteringar måste vi titta på det totala antalet försäljningar/leads/förfrågningar.

Poängen här är att du redan har SEO-KPI:erna, men kom ihåg att:

  • Rama in dem kring dina affärsmål.
  • Markera tydligt att du hjälper verksamheten framåt och inte bara tillhandahåller en uppsättning esoteriska SEO-spårningsmått.

Ditt SEO-arbete har mycket mer värde än att bara flytta en sökordsrankning. Det tillför verkligt värde till verksamheten, minskar marknadsföringskostnader, bygger varumärket med mera.

Kom bara ihåg att låta rätt personer veta på ett sätt som de kan förstå.

Tips: Om du kämpar med hur du ska kategorisera dina SEO-KPI:er finns det två tillvägagångssätt som vi har funnit vara användbara genom åren.

Det första är att gruppera dina KPI:er längs marknadsföringstratten:

  • Medvetenhet.
  • Engagemang.
  • Omvandling.

Ett alternativt tillvägagångssätt är att använda VQVC-modellen, som står för:

  • Volym.
  • Kvalitet.
  • Värde.
  • Kostnad.

Om du har det svårt, undersök dessa alternativ för att säkerställa att du bygger verkligt insiktsfulla SEO KPI-rapporter.

Förståelse bygger förtroende och självförtroende

Det är frestande att tänka på SEO-spårning som bara ett annat jobb, men det är att undersälja saker.

Du vet att ditt arbete ger verkligt värde för verksamheten utöver att bara flytta upp sökresultaten för några få sökord.

SEO-KPI:er ger ett sätt att spåra och demonstrera SEO-resultat och sedan kommunicera dessa förbättringar så att alla i verksamheten kan förstå.

Nyckeln till detta är att strukturera dina mål hierarkiskt:

  • Affärsmål > Marknadsföringsmål > SEO-mål

Du kan sedan tydligt formulera hur förbättringar i SEO-mått leder till förbättringar i marknadsföringsprestanda som driver affärstillväxt.

Om du kan skapa hierarkiska mål och SEO-rapportering som ger inslag i tha, så har rapporteringen ett verkligt strategiskt värde.

SEO KPI:er hjälper dig:

  • Förstå vad som fungerar.
  • Förstå vilka taktiska element som driver resultat.
  • Bygg en strategisk förståelse för marknadsföring i hela verksamheten.

SEO-rapportering blir då en faktisk strategisk process. Detta hjälper till att utveckla kritiskt tänkande, en problemlösningsmentalitet och ett kreativt förhållningssätt till din SEO.

Behöver du hjälp med SEO?

Kontakta oss!

Bild av Mishel Grujicic

Mishel Grujicic

Expert inom SEO (sökmotoroptimering), samt Google Ads och Meta Ads (Facebook och IG). Arbetar även med webbutveckling, content marketing och strategisk marknadsföring.

Dela den här artikel på: