Marknadsstrategi

Marknadsstrategi är den viktigaste utgångspunkten för att synas bättre på marknaden och skaffa fler kunder till ditt företag.

Vill du ha hjälp med marknadsstrategi för ökad marknadsnärvaro?

Marknadsstrategi

Ta nya marknadsandelar med rätt marknadsstrategi!

marknadsstrategi market strategy

Effektivisera, utveckla, behålla och växa

Grunden för arbete med digital marknadsföring är att utgå ifrån en relevant och genomarbetad marknadsstrategi. Fokusområden för en marknadsstrategi är:

  • kundernas behov och preferenser
  • företagets konkurrenter
  • nya trender
  • den tekniska och ekonomiska utvecklingen

Syftet med marknadsstrategin är att stärka företagets marknadsposition och främja tillväxten. Detta uppnås genom att hushålla med företagets resurser så effektivt som möjligt, utveckla konkurrensfördelar, samt behålla gamla kunder och skaffa nya.

Digital marknadsstrategi med S.T.D.C. ramverk för digital marknadsföring

STDC ramverk för SEO bolag

När vi arbetar med att ta fram en marknadsstrategi så stämmer vi av den alltid mot Googles egna See – Think – Do – Care ramverk för digital marknadsföring och kommunikation. Ramverket är även applicerbar på traditionell marknadsföring, dock erbjuder det mycket större spelutrymme med effektivare insatser när det appliceras digitalt. S.T.D.C. är en perfekt komplement till dem grundläggande parametrarna som undersöks när man tar fram en marknadsstrategi.

SEO Inc. Sweden är ett resultatdrivet SEO företag och din marknadsstrateg som hjälper dig med att ta fram rätt marknadsstrategi för just ditt företag och marknad. Ditt erbjudande kommer att synas mycket bättre på marknaden, samt nå ut effektivare till dina befintliga och nya kunder. Genom S.T.D.C. får du även den perfekta lösningen för digital kommunikation med marknaden.

  • See

    Vara synlig och tillgänglig till alla oavsett deras nuvarande intresse eller nuvarande behov. Kom ihåg att See-fasen ligger överst på köparresan och innehåller den största tilltalbara och kvalificerade publiken. Dessa personer kanske inte är i en köp fas just nu, men på sikt är de intresserade av vad du erbjuder och behovet kan uppstå när som helst så att de börjar tänka kring ditt erbjudande.

  • Think

    Vara tillgänglig och enkel att hitta till alla som har börjat tänka kring ditt erbjudande, dvs. att de har något slags intresse av dina tjänster/produkter. De som befinner sig i Think-fasen är också den största tilltalbara och kvalificerade publiken, men med en viss kommersiell avsikt – detta är viktigt att komma ihåg. Dessa personer är intresserade och har en viss aktuell motivation att köpa.

  • Do

    Göra det så enkelt som möjligt för dem med högt intresse i ditt erbjudande till att konvertera och bli dina kunder. Återigen, den största tilltalbara och kvalificerade publiken, men med massor av kommersiella avsikter. De är mycket längre ner i köparkanalen, vet vad de letar efter och har en större avsikt att köpa. De har gjort sin forskning och redo att köpa.

  • Care

    Ta hand om dina befintliga kunder och bygga en solid relation över tid så att ditt bolag alltid är top of mind när behovet för dina tjänster/produkter uppstår, som därmed främjar merförsäljning. I Care-fasen räknas din befintliga kund med minst två kommersiella konverteringar. Du måste vårda denna målgrupp och göra dem till återkommande kunder. Att bygga varumärkeslojalitet är avgörande.

Mer om marknadsstrategi!

Här besvarar SEO Inc. Sweden alla frågor och funderingar om hur vi arbetar med att ta fram och implementera rätt marknadsstrategi.  Frågor som våra partners har ställt oss i det löpande arbetet med marknadsstrategi. Om du också har något du undrar över, men inte hittar svaret här nedan, är du välkommen att kontakta oss så hjälper vi dig så gott vi kan!

Du behöver en marknadsstrategi för att du vill inte spreta med ditt erbjudande och slösa dina resurser på onödiga insatser som inte ger några resultat.

Det gäller att vara strategisk med verksamhetens planer för att agera på en marknad. Det finns många faktorer att identifiera och agera mot, exempelvis konkurrenter, marknadens uppskattade storlek, demografiska parametrar, köpkraft, regler, och dylikt.

Har du inte tid att undersöka och sätta upp marknadsstrategi för din marknad kan du vända dig till en SEO byrå som kan det här med marknadsstrategi. Vi kan ta hand om alla analyser och market research som krävs för att lägga upp en strategi och genomföra en marknadsplan. Kombinerat med våra andra tjänster så har du en helhetslösning för att ta nya marknadsandelar via digitala kanaler.

För att du älskar att utveckla dina affärer och få din verksamhet att växa. Vi erbjuder exklusivt partnerskap, kreativa affärslösningar och levererar lönsamma resultat.

Läs mer om SEO Inc. Sweden och utforska möjligheter för din business.

  • Genom att sätta upp tydliga och mätbara mål. Notera utgångspunkten.
  • Ställ kostnader för att ta nya marknadsandelar mot avkastningen som nya kunder genererar. Räkna fram ROI.

Vi är väldigt matematiskt lagda och arbetar systematiskt. Vi arbetar med mängder utav data som vi bearbetar så att vi kan mäta intern effektivitet av vårt input, samt för att kunna mäta lönsamhet av vårt output. 

Helt beroende på ditt behov. Det kan handla om att vara en strategisk bollplank där vi har strategiska möten under några timmar per månad. Men det kan även handla om en helhetslösningar där vi tar fram marknadsstrategin och hjälper dig att implementera strategisk marknadsplan.

Vänligen boka in ett kostnadsfritt möte med oss för att presentera signifikanta detaljer och få ett kostnadsförslag.

We keep business simple & profitable!

Få hjälp med din marknadsstrategi

När du saknar tid eller resurser för att ta fram en marknadsstrategi för ditt företag är du välkommen att höra av dig till oss. Vi är din digital marknadsstrateg som hjälper dig med vår gedigna erfarenhet och marknadskunskap.

Relaterade bloggar inom marknadsstrategi

KOSTNADSFRI Site Audit (ANALYS) av DIN HEMSIDA
Vänligen fyll i webbadressen för hemsidan du vill ha kostnadsfri site audit för, samt epost adressen du vill få den skickad till. Det du får är en heltäckande initial SEO analys av både on-page och off-page aspekter av hemsidan för ditt bolag. Det innebär den tekniska analysen av hemsidans hälsa, en enkel sökordsanalys (upp till 5 sökord), analys av backlinks profilen, samt våra rekommendationer på kort och lång sikt.