Marknadsstrategi

Med rätt marknadsstrategi kan du hushålla med företagets resurser så effektivt som möjligt, utveckla företagets konkurrensfördelar, samt behålla gamla kunder och skaffa nya.

Marknadsstrategi enligt Googles See-Think-Do-Care ramverk

Marknadsstrategi - Effektivisera, utveckla, behålla och växa

Grunden för arbete med digital marknadsföring är att utgå ifrån en relevant och genomarbetad marknadsstrategi. Fokusområden för en marknadsstrategi är:

  • kundernas behov och preferenser
  • företagets konkurrenter
  • nya trender
  • den tekniska och ekonomiska utvecklingen

Syftet med marknadsstrategin är att stärka företagets marknadsposition och främja tillväxten. Detta uppnås genom att hushålla med företagets resurser så effektivt som möjligt, utveckla konkurrensfördelar, samt behålla gamla kunder och skaffa nya.

Vi har hjälpt våra exklusiva partners med...

1 K+
Nya besökare
1 +
Sökord i Topp 10
1 K+
Organisk trafik
1 K+
Nya leads

Digital marknadsstrategi enligt S.T.D.C. ramverket

När vi arbetar med att ta fram en marknadsstrategi så stämmer vi av den alltid mot Googles egna See – Think – Do – Care ramverk för digital marknadsföring och kommunikation. Ramverket är även applicerbar på traditionell marknadsföring, dock erbjuder det mycket större spelutrymme med effektivare insatser när det appliceras digitalt. 

SEO Inc. Sweden är ett resultatdrivet SEO företag och din marknadsstrateg som hjälper dig med att ta fram rätt marknadsstrategi för just ditt företag och marknad.

Ditt erbjudande kommer att synas mycket bättre på marknaden, samt nå ut effektivare till dina befintliga och nya kunder. Genom S.T.D.C. får du även den perfekta lösningen för digital kommunikation med marknaden.

  • See

    Vara synlig och tillgänglig till alla oavsett deras nuvarande intresse eller nuvarande behov. Kom ihåg att See-fasen ligger överst på köparresan och innehåller den största tilltalbara och kvalificerade publiken. Dessa personer kanske inte är i en köp fas just nu, men på sikt är de intresserade av vad du erbjuder och behovet kan uppstå när som helst så att de börjar tänka kring ditt erbjudande.

  • Think

    Vara tillgänglig och enkel att hitta till alla som har börjat tänka kring ditt erbjudande, dvs. att de har något slags intresse av dina tjänster/produkter. De som befinner sig i Think-fasen är också den största tilltalbara och kvalificerade publiken, men med en viss kommersiell avsikt – detta är viktigt att komma ihåg. Dessa personer är intresserade och har en viss aktuell motivation att köpa.

  • Do

    Göra det så enkelt som möjligt för dem med högt intresse i ditt erbjudande till att konvertera och bli dina kunder. Återigen, den största tilltalbara och kvalificerade publiken, men med massor av kommersiella avsikter. De är mycket längre ner i köparkanalen, vet vad de letar efter och har en större avsikt att köpa. De har gjort sin forskning och redo att köpa.

  • Care

    Ta hand om dina befintliga kunder och bygga en solid relation över tid så att ditt bolag alltid är top of mind när behovet för dina tjänster/produkter uppstår, som därmed främjar merförsäljning. I Care-fasen räknas din befintliga kund med minst två kommersiella konverteringar. Du måste vårda denna målgrupp och göra dem till återkommande kunder. Att bygga varumärkeslojalitet är avgörande.

Vill du också ha en digital marknadsstrategi som leder till fler kunder?

Kontakta oss så hjälper vi dig

Vanliga frågor om marknadsstrategi

Vad är en marknadsstrategi?

En marknadsstrategi är en plan för hur ett företag ska nå sina mål på marknaden, genom att bestämma vilken målgrupp man vill nå och hur man ska kommunicera med dem.

Varför är en marknadsstrategi viktig?

En marknadsstrategi är viktig för att det hjälper en organisation att fokusera sin marknadsföring och investeringar på områden som är mest relevanta för sina affärsmål. En välutvecklad marknadsstrategi hjälper också en organisation att differentiera sig från konkurrenterna och öka sin konkurrenskraft.

Varför behöver jag en marknadsstrategi?

Du behöver en marknadsstrategi för att du vill inte spreta med ditt erbjudande och slösa dina resurser på onödiga insatser som inte ger några resultat.

Det gäller att vara strategisk med verksamhetens planer för att agera på en marknad. Det finns många faktorer att identifiera och agera mot, exempelvis konkurrenter, marknadens uppskattade storlek, demografiska parametrar, köpkraft, regler, och dylikt.

Har du inte tid att undersöka och sätta upp marknadsstrategi för din marknad kan du vända dig till en SEO byrå som kan det här med marknadsstrategi. Vi kan ta hand om alla analyser och market research som krävs för att lägga upp en strategi och genomföra en marknadsplan. Kombinerat med våra andra tjänster så har du en helhetslösning för att ta nya marknadsandelar via digitala kanaler.

Vilka är de vanligaste komponenterna i en marknadsstrategi?

De vanligaste komponenterna i en marknadsstrategi inkluderar:

  • Målgrupp: Beskrivning av den specifika målgruppen som organisationen vill nå.
  • Positionering: Hur organisationen vill att dess varumärke och produkter/tjänster ska uppfattas av målgruppen.
  • Konkurrensanalys: Analys av konkurrenterna och deras produkter/tjänster.
  • Prissättning: Hur organisationen kommer att prissätta sina produkter/tjänster.
  • Distribution: Hur organisationen kommer att leverera sina produkter/tjänster till målgruppen.
  • Marknadsföringsbudskap: Det övergripande budskapet som organisationen vill förmedla till målgruppen.

Hur utvecklar man en marknadsstrategi?

För att utveckla en marknadsstrategi bör organisationen först identifiera sina affärsmål och sedan undersöka sin målgrupp, konkurrens och marknadstrender. Baserat på denna information kan organisationen utveckla en strategi som inkluderar komponenter som positionering, prissättning, distribution och marknadsföringsbudskap. Det är också viktigt att övervaka och mäta resultaten av marknadsstrategin för att se om det behövs justeringar.

Hur väljer man rätt marknadsföringskanaler?

Valet av marknadsföringskanaler beror på målgruppen och deras beteende. Vanliga marknadsföringskanaler inkluderar sociala medier, SEO (sökmotoroptimering), sökmotorannonsering som Google Ads, e-postmarknadsföring, evenemang och PR.

Varför ska jag anlita SEO Inc. Sweden för hjälp med marknadsstrategi?

För att vi kan hjälpa dig att skapa och implementera en effektiv marknadsstrategi som är anpassad efter dina mål och din målgrupp. Vi kan hjälpa dig att identifiera de bästa marknadsföringskanalerna, skapa relevant och engagerande innehåll, och optimera dina kampanjer för att uppnå bästa möjliga resultat.

Vi har erfarenhet och kunskap inom marknadsföring och kan hjälpa dig att undvika kostsamma misstag som du kan göra om du försöker göra det själv. Vi har också tillgång till verktyg och tekniker som kan ge dig en konkurrensfördel på marknaden.

Vårt mål är att hjälpa dig att spara tid och fokusera på andra viktiga aspekter av ditt företag. Genom att anlita oss kan du öka din synlighet, engagemang och försäljning på ett kostnadseffektivt sätt och nå dina affärsmål snabbare. Se oss som dina tillväxtpartners.

Vad kostar marknadsstrategi?

Kostnaden för att ta fram en marknadsstrategi är helt beroende på ditt behov. Det kan handla om att vi agerar en strategisk bollplank där vi har strategiska möten under några timmar per månad. Men det kan även handla om en helhetslösning där vi tar fram marknadsstrategin och hjälper dig att implementera strategisk marknadsplan.

Vänligen boka in ett kostnadsfritt möte med oss för att presentera signifikanta detaljer och få ett kostnadsförslag.

Hur kan man mäta framgången av en marknadsstrategi?

Framgången av en marknadsstrategi kan mätas genom att titta på KPI:er som försäljning, konverteringsgrad, trafik, engagemang på sociala medier och SEO-ranking.

Vad är innehållsmarknadsföring?

Innehållsmarknadsföring är en strategi som innebär att skapa och distribuera relevant och värdefullt innehåll för att locka och behålla en publik, och därigenom öka varumärkesmedvetenheten och öka försäljningen.

Relaterade bloggar inom marknadsstrategi

Övriga tjänster som SEO Inc. Sweden erbjuder

digital marknadsföring marknadsstrategi
KOSTNADSFRI Site Audit (ANALYS) av DIN HEMSIDA
Vänligen fyll i webbadressen för hemsidan du vill ha kostnadsfri site audit för, samt epost adressen du vill få den skickad till. Det du får är en heltäckande initial SEO analys av både on-page och off-page aspekter av hemsidan för ditt bolag. Det innebär den tekniska analysen av hemsidans hälsa, en enkel sökordsanalys (upp till 5 sökord), analys av backlinks profilen, samt våra rekommendationer på kort och lång sikt.