10 absoluta krav som SEO byrå i världsklass uppfyller!

seo byrå 10 krav

Vad är en SEO byrå i världsklass?

En SEO byrå i världsklass är en SEO-byrå som tillhandahåller SEO tjänster av toppkvalitet! Det handlar om tjänster som får din hemsida att ranka i topp i Google sökresultat på sökord som är relevanta för din verksamhet. Målet är att driva organisk trafik som omvandlas till ökad kännedom om varumärket och erbjudandet, samt till nya kunder.

Ovanstående meningar är en enkel förklaring, men saker och ting inom SEO är inte så enkla och således kan förklaringen inte vara så simpel. Därför har vi skrivit en lista på 10 absoluta krav som en SEO byrå i världsklass måste uppfylla för att kunna titulera sig med i världsklass attributen.

Tanken med denna artikel är, att du som behöver hjälp med SEO för din hemsida ska få mer kött på benen när du ska bege dig ut i sökandet efter en SEO byrå som ska hjälpa dig med sökmotoroptimeringen av din hemsida. Vi vill ge dig verktygen och kunskapen som kommer ställa dig i ett bättre förhandlingsläge. Var så god, trevlig läsning! 

Vad menas med en byrå?

En byrå kan vara en möbel som har två eller fler uttagbara lådor, såklart. Men har menar vi en byrå i affärs sammanhang, som innebär då att en byrå är ett företag som hjälper andra företag eller en affärsrörelse där en eller flera yrkesutövare bedriver gemensamt. Exempelvis pratar vi om reklambyrå eller SEO byrå, respektive advokatbyrå eller arkitektbyrå.

Vad är SEO?

SEO eller sökmotoroptimering innefattar optimeringsarbete av en hemsida i syfte att driva den relevanta organiska trafiken. Organisk trafik uppstår när en användare söker på ett sökord eller sökterm i en sökmotor (oftast Google), får fram en lista med resultat (s.k. SERP) och klickar sig vidare till en hemsida.

För att en hemsida ska kunna ranka väl och anses vara sökmotoroptimerad så ska den vara:

  • säker och pålitlig (teknisk on-page SEO)
  • informativ (innehålls on-page SEO)
  • relevant (backlinks off-page SEO)

Utifrån ovannämnda ställkrav så kan SEO tjänster delas upp i 3 huvudsakliga områden och en SEO byrå i världsklass ska med sin expertis kunna täcka samtliga dessa områden. Längre ner i artikeln kommer vi gå in närmare på respektive område, men här kommer en kort sammanfattning:

  • Teknisk on-page SEO som innebär optimering av tekniska aspekter som gör en hemsida bättre fungerande och mer tillgänglig för sökmotorer att upptäcka, därmed säker och pålitlig.
  • Content (innehåll) on-page SEO där man skriver SEO optimerade texter som uppfyller krav på ställda av sökmotorerna och besökarna, med målet att informera.
  • Backlinks off-page SEO som ökar relevansen och domänauktoritet av en hemsida genom att synas på -och länkas ifrån andra relevanta sidor på webben.

Svenskarna gör över 55 miljoner sökningar varje dag. Ja, du läste rätt, 55 miljoner sökningar dagligen, enbart i Sverige, och siffran växer över tiden! Det innebär att SEO är ett stort och viktigt område inom digital marknadsföring, som även förklarar varför det finns hundratals SEO byråer på den svenska marknaden. Man vad är det som krävs för att vara en SEO byrå i världsklass?

Nu när vi har förklarat dem mest grundläggande begreppen kan vi föra diskussionen vidare till dem 10 absoluta kraven som en SEO byrå i världsklass måste uppfylla för att kunna leverera tjänster av toppkvalitet!

Vill du däremot bekanta dig mer med SEO innan du fortsätter läsa denna artikeln, är du välkommen att läsa SEO-ordlista där vi har sammanfattat över 200 begrepp och definitioner som används inom SEO branschen. Glöm inte att komma tillbaka eller ta listan efter att du har anammat nedanstående kunskap, längst ner i högra hörnet har du pilen som för dig hela vägen tillbaka till toppen!

SEO-ordlista
SEO ordlista som varje SEO byrå i världsklass bör känna till

Låt oss då börja med kravlistan som kommer ge dig nödvändig kunskap om sökmotoroptimering samt mycket bättre utgångsläge när du söker efter en leverantör av SEO tjänster. Du kommer även bli bättre rustad vid förhandlingsbordet!

1. Byrå ska kunna On-page SEO gällande tekniska aspekter

Det första kravet eller snarare steget i processen som en SEO byrå ska kunna är att genomföra en så kallad site audit. Där undersöker man dem tekniska aspekterna som visar hur väl en hemsida mår, i tekniska termer såklart.

För att kunna genomföra analysen tar man hjälp av ett eller flera analysverktyg, exempelvis Ahrefs, Semrush, Ubersuggest eller liknande. Analysverktyget crawlar hemsidan och upptäcker eventuella fel som berör teknisk prestanda av webbplatsen.

En SEO byrå i världsklass ska kunna förstå sig på nedanstående tekniska SEO aspekter, samt optimera hemsidan rätt för att eliminera samtliga tekniska felen och därmed göra din hemsida till en säker och pålitlig webbplats!

Vilka är dem mest essentiella tekniska SEO aspekterna?

SSL-certifikat

Ett SSL-certifikat är en typ av elektronisk legitimation för verifiering att en hemsida är säker. På samma sätt som du kan legitimera dig med ID-kort eller pass, så kan en webbplats legitimera sig med ett SSL-certifikat.

En hemsida som är säkrad med ett SSL-certifikat låter besökare veta att den är säker. Sökmotorer tycker också om det, eftersom det bekräftar att din webbplats är säker att besöka. Om din eller en hemsida du besöker har en varningstriangel bredvid URL (webbplatsadressen) så betyder det att giltigt SSL-certifikat saknas.

Sitemap (webbplatskarta)

En webbplatskarta är en fil där du tillhandahåller information om sidorna, videorna och andra filer på din webbplats och relationerna mellan dem. Sökmotorer som Google läser den här filen för att genomsöka din webbplats mer effektivt. Utan en giltigt webbplatskarta blir det mycket svårare för Google att upptäcka samt indexera en hemsida ordentligt.

En webbplatskarta talar om för Google vilka sidor och filer du tycker är viktiga på din webbplats, och ger även värdefull information om dessa filer. Till exempel när sidan senast uppdaterades och eventuella alternativa språkversioner av sidan. Kan din SEO byrå inte sätta upp en sitemap för din webbplats så är det ingen idé att anlita dem, rätt så enkelt.

Robots.txt

Robots Exclusion Standard, även Robots Exclusion Protocol, robots.txt-protokoll är ett sätt att be sökspindlar och andra robotar, alltså datorprogram som samlar information åt söktjänster på Internet eller annars automatiskt eller halvautomatiskt besöker många webbsidor, att inte besöka vissa delar av en webbplats.

Detta gör du genom att markera sidor med funktionen disallow: /önskad-URL. En giltig webbplatskarta ska alltid finnas i robots.txt filen.

SEO rubrik

En SEO rubrik är det första som visas i sökresultaten (tillsammans då med metabeskrivningen). Därför är det viktigt att rubriken blir relevant till sidan den representerar, men även iögonfallande, säljande och väcker uppmärksamhet för att få användaren att klicka på just din sida bland alla sökresultat i toppen. 

Även om SEO rubrik i sig är ingen direkt ranking faktor längre, varje SEO byrå i världsklass förstår sig på varför den är viktig i det stora sammanhanget. En bra SEO rubrik är helt enkelt en betydande faktor när det gäller att driva organisk trafik till hemsidan.

Metabeskrivningar

Inte längre än direkt rankingsfaktor, enligt många, dock är metabeskrivningar fortfarande en viktig faktor för ranking av en hemsida eftersom metatexten visas strax under SEO rubriken i sökresultatslistan för Google sökningar. Den rymmer 160 karaktärer eller 886px/920px (pixlar). 

Följer vi samma resonemang här som vi hade gällande SEO rubriken så förstår du såklart varför är det viktigt att din byrå tar dessa två SEO aspekter på största allvar. Vad tyckte du om SEO rubriken och metabeskrivningen för artikeln du just läser?

SEO plugin

SEO plugin är ett verktyg som används som tillägg till CMS (Content Management System) för att göra SEO arbetet smidigare och effektivare, samt används i princip av varje seriös SEO byrå. Det finns många SEO plugins, men de 2 mest kända är RankMath och Yoast. För denna hemsida använder vi själva RankMath, medans på vissa kunders hemsidor jobbar vi med Yoast. 

Skillnader är inte så stora gällande dem funktionella aspekterna (de mäter i princip samma parametrar), dock är det visuella sättet att presentera data något annorlunda. Med hjälp av ett SEO plugin kan din byrå förklara arbetet de utför på ett sätt som blir mer begripligt för dig så att du har bättre koll på vad är det som sker med din hemsida.

site audit utförd av en SEO byrå
Site audit utförd i Ahrefs för www.seoinc.se med 100 av 100 i "hälsa", en hemsida som mår toppen!

Core Web Vitals som SEO byrå bör ha koll på

Core Web Vitals mäter teknisk prestation av din hemsida. Dessa är framtagna av Google i maj 2020 och har blivit en viktig rankingsfaktor. Google menar att du som webbplatsägare bör fokusera på dessa för att förbättra dina sidor ur ett användarperspektiv, dvs. dina besökare.

Det betyder att Core Web Vitals handlar helt enkelt om hemsidans förbättrad prestanda som i sin tur erbjuder bättre användarupplevelse. En SEO byrå i världsklass har såklart koll på LCP, FID och CLS. Vi förklarar begreppen närmare här i fortsättningen.

Laddningstiden (LCP)

Largest Contentful Paint (LCP) är en Core Web Vital som mäter tiden i sekunder från det att sidan börjar laddas till det att det största textblocket eller bildelementet renderas på skärmen. Dess syfte är att mäta när sidans huvudinnehåll har laddats klart. Ju lägre LCP, desto bättre.

Gyllene regeln är att sidan bör laddas på mindre än 3 sekunder, annars har användare tendens att lämna hemsidan!

Interaktivitet (FID)

First Input Delay (FID) mäter tiden från det att en användare först interagerar med en sida (dvs. när de klickar på en länk, trycker på en knapp eller använder en anpassad, JavaScript-driven kontroll) till den tidpunkt då webbläsaren faktiskt kan börja bearbeta händelsehanterare som svar på den interaktionen.

Ett bra FID resultat är interaktivitet som sker på under 100 millisekunder!

Laddnings Stabilitet (CLS)

Cumulative Layout Shift (CLS) är ett mått på den största skuren av layoutförskjutningspoäng för varje oväntat layoutskifte som inträffar under hela livslängden på en sida. En layoutförskjutning inträffar varje gång ett synligt element ändrar sin position från en renderad bildruta till nästa.

En skur av layoutskiften, känd som ett sessionsfönster, är när en eller flera individuella layoutskiften sker i snabb följd med mindre än 1 sekund mellan varje skift och högst 5 sekunder för den totala fönstrets varaktighet. Den största skuren är sessionsfönstret med den maximala kumulativa poängen för alla layoutskiften inom det fönstret.

För att ge en bra användarupplevelse bör din hemsida sträva efter att ha en CLS-poäng på 0,1 eller lägre.

Andra Web Vitals för SEO byrå att hålla koll på

Det finns fler mått som en SEO byrå kan undersöka gällande teknisk prestanda av hemsidan, men hör inte till kärnan av Web Vitals. Exempelvis, måtten Time to First Byte (TTFB) och First Contentful Paint (FCP) är båda viktiga aspekter av laddningsupplevelsen och är båda användbara för att diagnostisera problem med LCP (långsamma serversvarstider eller renderingsblockerande resurser).

På liknande sätt är mätvärden som Total Blocking Time (TBT) och Time to Interactive (TTI) labbmätningar som är avgörande för att fånga upp och diagnostisera potentiella interaktivitetsproblem som kommer att påverka FID. De är dock inte en del av uppsättningen Core Web Vitals eftersom de inte är fältmätbara och inte heller speglar de ett användarcentrerat resultat.

Core Web Vitals undersökta med hjälp av Ubersuggest för www.seoinc.se

2. On-page SEO för innehåll ska skapas av byrån

Visst så kan man outsourca innehållskapandet, men vill en SEO byrå vara i världsklass så bör man besitta in-house kompetensen som gör jobbet!

Vad är innehåll för on-page SEO?

Content is king! Den har du förmodligen hört tidigare. Och Google menar det verkligen. Experter på en SEO byrå i världsklass är fullt medvetna om detta faktum och följer några tydliga riktlinjer när de skapar innehåll för on-page SEO. Så hur optimerar man innehåll för on-page SEO?

Det gör din SEO byrå bäst genom att skapa innehåll som utgår ifrån ett fokus sökord. Först gör man en sökords analys för att se hur stor är sökvolymen, dvs. hur många Google sökningar görs det i månaden för sökordet du vill optimera ditt innehåll för. Glöm inte att svenskarna gör över 55 miljoner sökningar på Google varje dag, men det är inte givet att det görs ofantligt många för just ditt sökord, därför bör din SEO-byrå undersöka läget först.

När man har gjort sökords analysen och kommit fram till att det finns en godtagbar volym som kan resultera i ett bra antal potentiella kunder, då tittar man på konkurrensen. Det gör man genom att själv söka för sökordet och se vilka är topp 10 resultat. Din SEO byrå analyserar deras sidor och försöker lista ut vad de har gjort rätt samt ännu viktigare vad är det som saknas och kan göras bättre.

Några av parametrar din SEO byrå bör titta på är:

  • Finns fokus sökordet i URLn?
  • Finns fokus sökordet i H1 rubriken?
  • Finns fokus sökordet i det första stycket av innehållet?
  • Finns fokus sökordet i H2 och H3 rubriker, ibland även H3 och H4?
  • Hur ser det ut gällande sökordsdistributionen över hela innehållet på sidan?
  • Hur stor är sökordsdensiteten i texten på sidan?
  • Finns det några bilder som kan ha fokus sökordet i alt text?
  • Länkas det någonstans i texten till externa webbplatser?
  • Länkas det någonstans på sidan till andra sidor på webbplatsen?
  • Är textstycken korta och läsvänliga?

När analysen är klar kan man sätta igång med att skapa innehåll för on-page SEO. Som vi nämnde i början är det guldvärt om SEO byrå har egen content writer som kan samspela med SEO experten (om själva innehållskaparen inte är en SEO expert som vår business designer Mishel Grujicic). 

Sedan ligger den stora hemligheten i att hitta den rätta balansen mellan att skriva tekniskt rätt för sökmotorer, samt skriva mänskligt (läsvänligt) för läsaren. Det förstnämnda handlar om att få en hög ranking i sökresultatet, medans det andra handlar om att behålla den höga rankingen och givetvis uppnå interaktivitet i form av konverteringen av trafiken till riktiga affärer.

Dem mest förekommande typer av SEO innehåll i text format som en SEO byrå ska kunna skapa är:

  • SEO företagsbloggar
  • Innehållscopy
SEO byrå portfolio content
SEO-innehåll som en del av Content Lab portfolio à la SEO Inc. Sweden

SEO företagsbloggar

På företagsbloggen kan du kommunicera med marknaden och därmed bygga ditt varumärke, attrahera besökare och engagera målgruppen som kan leda mer lojala kunder samt stor potential för nya. Intresseväckande copy, länka till relevanta källor och strategiska CTA knappar gör en företagsblogg attraktiv för läsaren och ger bra förutsättningar att hen leds mot konverteringsmålet.

En företagsblogg ska innehålla minst 300 ord, men studier visar att SEO bloggar med över 2500 ord har mycket högre tendens att ta topp positioner i sökresultaten. En SEO byrå vet hur man strukturerar upp och skriver, samt optimerar en företagsblogg på bästa möjliga sättet. Företagsbloggar är en viktigt del av SEO-tjänster.

Innehållscopy

Innehållscopy inom marknadsföringen syftar på innehållet skrivet för att marknadsföra och sälja en produkt eller en tjänst, alternativt för att övertyga/uppmana läsaren till att vidta en viss åtgärd, s.k. call-to-action.

Innehållscopy kan användas på hemsidor för att beskriva företaget, produkter och tjänster, samt inom specifika kampanjer för kundmålgrupper. Den bästa SEO byrå bör ha koll på hur innehållscopy på din hemsida ska användas på det mest effektiva sättet.

Målet med innehållscopy är också att väcka intresse och utbilda kunder, samt skapa band mellan företaget och målgruppen. Bra copy tillhandahåller resurser och detaljerad kontaktinformation för att hjälpa ditt företag att öka kunskapen om produkter och tjänster du erbjuder. Därför ska en SEO byrå ha bra kännedom om målgruppens behov för att kunna utforma användbar innehållscopy. Budskapet ska alltid vara relevant!

Internlänkning

Internlänkning syftar till en länk som länkar från en sida på webbplatsen till en annan sida på samma webbplats. Den är mycket användbar för dina besökare att hitta rätt bland innehållet på din hemsida, vilket medför till en förbättrad användarupplevelse. Dessutom ger den även relevansvärdet till fokus sökordet du optimerar för i syftet att uppnå en bättre rankingsposition, som i exemplet nedan.

Exempel: SEO

I detta exempel har vi länkat internt från det aktuella blogginlägget till sidan där vi erbjuder tjänster för sökmotoroptimering. Notera att båda sidorna är på samma webbplats. Ordet SEO kallas i sammanhanget för ankartext. Samma praxis eftersträvas även när man bygger backlinks.

3. Byrå ska kunna hjälpa med länkbyggnad (Off-page SEO/backlinks)

Off-page sökmotoroptimering, s.k. backlinks (bakåtlänkar) innebär aktiviteter utanför webbplatsen som direkt länkas till webbplatsen. SEO byrå i världsklass vet hur man arbetar med beprövade strategier för länkbyggnad.

Länkbyggnad handlar om att bygga relevanta länkar som pekar mot din hemsida. Det är väsentligt att länkarna byggs organiskt och kommer från relevanta webbplatser med hög domänauktoritet. Syftet med backlinks är att skicka signaler till Googles sökalgoritmer att din hemsida är relevant i en bredare sammanhang på internet.

Varje SEO byrå i världsklass vet hur värdefullt arbete med länkbyggnad är för långsiktiga effekter på rankingen i Google sökningar. Du ska efterfråga din SEO byrå att hjälpa dig med permanenta backlinks och undvik till varje pris avtal med byråer som erbjuder hyrlänkar på månads- eller årsbasis.

Domänauktoritet

Domänauktoritet är ett mått som visar hur Google uppfattar hemsidan som relevant och aktiv på internet. Den byggs upp över tid, och kan hjälpa en ny sidrankning snabbt, även innan innehållet har fått länkar eller engagemang. 

En poäng, mellan 0-100, använder SEO-programvaruföretagen Ubersuggest, Moz, Ahrefs, SEMRush, etc., för att förutsäga en webbplats förmåga att rankas i sökresultaten. Ju högre domänauktoritet desto lättare blir det att ranka högt hemsidan för on-page innehåll.

SEO byrå backlinks
Din SEO byrå ska kunna hjälpa dig med länkbyggnad

Backlinks (bakåtlänkar)

En bakåtlänk är en länk till en webbsida som kommer från en extern webbplats. Till exempel, när SEO Inc. Sweden länkar till Aftonbladet, räknas det som en bakåtlänk till Aftonbladets sida. En enklare begrepp att förstå är inkommande länk, men backlink är däremot det mest förekommande begreppet som används på varje SEO byrå. Det finns 2 typer av bakåtlänkar, nämligen dofollow och nofollow. Man ska eftersträva en bra mix av båda.

Backlinks fungerar alltid som sekundär faktor som ger signaler till sökmotorer om att välskrivet, välstrukturerat och indexerat innehåll anses även vara relevant på andra webbplatser, dvs. i en bredare sammanhang på internet som är då en starkt positiv signal för Google sökalgoritmer att ranka din sida bättre. Det finns många SEO byråer i Sverige som specialiserar sig på hjälp med backlinks.

4. SEO byrå ska ha gedigen kännedom om marknaden (B2B eller B2C)

Det finns många marknadsfaktorer som en SEO byrå ska kunna identifiera och agera mot, exempelvis konkurrenter, marknadens uppskattade storlek, demografiska parametrar, köpkraft, regler, och dylikt. Marknaden för organisk trafik i Sverige handlar om över 20 miljarder sökningar per år!

Som företagare är det viktigt att lära känna sin marknad, potentiella kunder och konkurrenter för att effektivt kunna planera sin marknadsföring. Det handlar om att förstå efterfrågan på marknaden, om det finns tillräckligt många kunder som har behov eller ser nyttan med produkten eller tjänsten du ska sälja och hur konkurrensen ser ut.

En SEO byrå kan göra det genom att analysera sökvolymen för affärs relevanta sökord som rör din verksamhet, en s.k. sökordsanalys. Den baseras på data om trenden hur många sökningar har det gjorts i månaden för ett sökord eller en sökterm. Överlag så gör svenskar över 55 miljoner Google sökningar varje dag, givetvis inte samtliga är relaterade till köp av varor och tjänster.

Men man kan säga att den totala marknaden i Sverige för organisk trafik handlar om mer än 55 miljoner sökningar per dag. Detta blir, i runda slängar, över 20 miljarder sökningar per år! Potentialen med SEO är uppenbarligen enorm, men den stora frågan som din SEO byrå ska kunna redogöra för dig är hur förhåller sig ditt företag i sammanhanget?

Man utgår givetvis i att förstå sig på om ditt företag är verksamt inom B2B eller B2C, samt undersöker beteenden av din potentiella kund för att kunna avgöra sökarens avsikt. Mer om sökarens avsikt kan du läsa i nästföljande (5.) avsnittet.

SEO byrå market strategy
Sveriges befolkning ökar ständigt som innebär att den svenska marknaden växer och möjligheterna blir fler

B2B (business to business)

Business-to-business (B2B) är en marknadsstrategi som inbegriper omsättning av varor och tjänster mellan företag, samt hänvisar till en situation där ett företag gör en kommersiell transaktion med en annan. Några exempel är:

  • När ett företag köper in material för sin produktionsprocess (t.ex. en livsmedelsproducent som köper salt).
  • När ett företag behöver tjänster av en annan av operativa skäl (till exempel ett företag som köper sökmotoroptimering från ett SEO företag för att driva organisk trafik till in hemsida).
  • När ett företag säljer varor och tjänster som producerats av andra (t.ex. en återförsäljare som köper slutprodukten från livsmedelsproducenten).

Den bästa SEO byrån ska kunna förstå sig på processer som äger rum på en B2B marknad, för att kunna erbjuda effektiva optimeringstjänster, samt främja merförsäljning som gynnar kunden. Exempelvis så råder det helt andra förhållanden på B2B marknaden jämfört med B2C marknaden, där främst köpprocessen är betydligt längre med mycket högre försäljningsvärde på B2B marknaden, men med dock mycket mindre volymer.

B2C (business to consumer)

Business-to-consumer (B2C) är en marknadsstrategi som inbegriper transaktion av varor och tjänster mellan ett företag och konsumentmarknaden. B2C marknaden är i SEO sammanhang mycket större än B2B eftersom köpprocessen är betydligt kortare med större transaktionsvolymer.

När man pratar om B2C och SEO, så står oftast e-handel via webbshop i fokus. Optimering av en vanlig företagshemsida och en webbshop är densamma i grunden men skiljer sig åt när det gäller det operativa arbetet. Din SEO byrå ska kunna arbeta med båda sätten och kunna leverera resultat oavsett, men utgångspunkten är givetvis att ha kännedom om marknaden. Fler aspekter täcker vi i fortsättningen av artikeln.

5. SEO byrå ska ha uppfattning om sökarens avsikt (search intent)

SEO byrå förstår sig på sökarens avsikt
Sökarens avsikt är utgångspunkten i en SEO kundresa

Sökarens avsikt är termen som används för att beskriva syftet med en online sökning. Det är anledningen till att någon gör en specifik sökning och utgör utgångspunkten i en SEO kundresa.

En SEO byrå som förstår sig på din marknad kommer ha mycket lättare för att förstå sig på potentiella kundens, dvs. sökarens avsikt. SEO handlar inte i första hand om det klassiska marknadsföringsknepet att erbjuda, utan snarare om att bli hittad.

Men för att bli hittad behöver man veta avsikten med sökningen. Exempelvis om vi använder termen systemutveckling (sökvolym 480) och gör en Google sökning så kommer vi få organiska resultat som är relaterade till skolor som erbjuder utbildning inom systemutveckling. Det är för att människor som söker efter denna termen, oftast har för avsikt att hitta information om hur de kan utbilda sig inom systemutveckling.

Utökar vi däremot söktermen till konsult systemutveckling (sökvolym 20) så ser vi att de organiska resultaten i toppen handlar om IT företag som erbjuder tjänster inom systemutveckling.

Slutsatsen är som följer: om du erbjuder systemutveckling som tjänst, så ska din SEO byrå kunna förstå sig på sökarens avsikt för att hitta den rätta formen av söktermen som är direkt relaterad till din verksamhet och som du kan ha verklig nytta utav. Var aktsam med att köpa snacket om ”här har vi största sökvolym”, för ibland betyder mindre egentligen mer, speciellt om mindre är mer specifikt!

6. SEO byrå ska förstå kundresan för bättre Conversion Rate Optimization

Syftet med att ha en digital företagsprofil är att öka företagets synlighet på webben och därmed öka kännedom om varumärket och företagets erbjudande.

När online synlighet ökar så kommer det automatiskt mer trafik till företagets hemsida. All trafik behöver dock nödvändigtvis inte vara bra och lönsam. Utan snarare tvärtom. Mycket av trafiken som kommer till hemsidan kan komma från vilseledande söktermer, felplacerade bakåtlänkar eller från helt enkelt fel målgrupp företaget riktat sina insatser mot.

Därför är det viktigt att din SEO byrå har gedigen förståelse för marknaden och sökarens avsikt för att träffa rätt målgrupp, som vi redan resonerade om. När man väl har träffat rätt målgrupp och fått önskvärd trafiken till hemsidan är nästa steget att få dessa användare att omvandlas (konverteras) till riktiga kunder.

För att kunna göra detta på det mest effektiva sättet ska en SEO byrå ha kunskap om kundresan (eller användarresan) på webbplatsen. När man har den så har man bättre förutsättningar till att göra bättre arbete med Conversion Rate Opetimization (CRO), som till den största delen handlar om att förbättra användarupplevelsen och optimera olika CTA element (call-to-action).

konvertering av trafik till hemsidan
SEO byrå i världsklass kan effektivisera omvandlingen av trafiken till riktiga affärer genom CRO

Parametrar som en SEO byrå bör undersöka

För att bilda sig en klar uppfattning om hur trafiken kommer till hemsidan samt hur användare beter sig på den, bör en SEO byrå analysera många parametrar. Här listar vi dem som är mest väsentliga, med reservation för fler som är mer specifika beroende på vilken typ av hemsida respektive trafiken saken handlar om.

  • totalt antal besökare
  • antal unika besöka
  • antal återkommande besökare
  • källan trafiken kommer ifrån – vilken kanal (direkt, betald, organisk, hänvisnings)
  • besökarens beteende – var och hur han klickat
  • antal sessioner
  • genomsnittlig sessionstid
  • anvisningsfrekvens
  • hur används CTA knappar
  • konvertering för mål

Google Analytics erbjuder ännu fler parametrar som din SEO byrå kan undersöka med målet att bryta ner trafiken i demografiska målgrupper och följa beteendeflöden på webbplatsen.

Om Conversion Rate Optimization

Conversion Rate Optimization (CRO) är metoden som handlar om att öka andelen användare som utför en önskad åtgärd på en webbplats. Önskade åtgärder eller den så kallade konverteringsmålet kan inkludera att köpa en produkt, klicka på ”lägg till i kundvagn”, registrera dig för en tjänst, fylla i ett formulär eller klicka på en länk.

Många SEO byråer hävdar att den genomsnittliga konverteringsfrekvensen ligger någonstans mellan 1% och 4%. Men vi menar att den här siffran är rätt så meningslös, eftersom:

  • Konverteringsfrekvenserna skiljer sig mycket beroende på konverteringsmålet
  • Varje webbplats, sida och målgrupp är olika
  • De flesta människor och företag (läs hemsidor) delar inte sin konverteringsdata offentligt ändå

Genomsnitt kan vara användbara som utgångspunkter för benchmarking, men vad har de egentligen med DIN webbplats att göra? Därför är det viktigast att din SEO byrå fokuserar på att utveckla en djupgående förståelse för vad som faktiskt är viktigt för dina användare, så att du kan ge det till dem – och sedan kommer konverteringar naturligtvis följa.

7. Medarbetare på byrån ska hålla sig uppdaterade med det senaste inom SEO

Eftersom Google uppdaterar sina sökalgoritmer löpande, behöver din SEO byrå skapa en samlevnad med Google! Allting är inte helt transparant från Googles sida, men beroende på hur kreativt- och logiskt lagda medarbetare man har, så kan man komma på grymma lösningar som fungerar i enlighet med just den senaste uppdateringen. 

De största uppdateringar av sökalgoritmen

Google har som sagt under åren lanserat många uppdateringar för sina sökalgoritmer. Vissa har haft mindre påverkan, medans några har förändrat spelförutsättningar för SEO byråer helt. Här listar vi de viktigaste:

  • Florida (lanserades 16 november 2003)
  • Jagger (lanserades under september 2005)
  • Big Daddy (lanserades under december 2005)
  • Vince (lanserades 18 januari 2009)
  • Caffeine (lanserades 8 juni 2010
  • Panda (lanserades under februari 2011)
  • Freshness Algorithm (lanserades 3 november 2011)
  • Page Layout Algorithm (lanserades 19 januari 2012)
  • Venice Update (lanserades under februari 2012)
  • Penguin (lanserades under april 2012)
  • EMD – Exact Match Domain (lanserades 28 september 2012)
  • Payday Loan (lanserades under juni 2013)
  • Hummingbird (lanserades under augusti 2013)
  • Pigeon (lanserades 24 juli 2014)
  • Mobilegeddon (lanserades 21 april 2015)
  • Quality Updates (lanserades under maj 2015)
  • RankBrain (lanserades under sommaren 2015)
  • Fred (lanserades 8 mars 2017)
  • Maccabees (lanserades under december 2017)
  • ”Small” (lanserades 27 september 2018 – på Googles 20-årsdag)
  • Florida 2 (lanserades under mars 2019)
  • BERT (lanserades 25 oktober 2019)
  • BERT – Worldwide (lanserades 9 december 2019)
  • Featured Snippet Deduplication (lanserades under januari 2020)
  • Passage Ranking (lanserades under februari 2021)
  • Helpful Content (lanserades 25 augusti 2022)

Utöver ovannämnda uppdateringar så gör Google löpande uppdateringar som kallas för Core Update, Broad Core Update, Product Reviews Update, Page Expirience Update, Spam Update, Local Search Update, Product Algorithm Update. Vissa av dessa uppdateringar görs en gång per år, medans vissa kan göras två till fyra gånger årligen, samtliga i syfte att förbättra träffsäkerheten av sökningar samt användarvänligheten av sökmotorn.

Som du säkert förstår kristallklart, efter att ha läst om hur mycket Google uppdaterar sina sökalgoritmer, det är oerhört viktigt för medarbetarna på en SEO byrå att hålla sig uppdaterade med det senaste inom SEO. Hålla koll på samtliga Google sök uppdateringar kan du göra här.

SEO byrå ska hålla sig uppdaterade
Google uppdaterar löpande sina sökalgoritmer som ställer krav på SEO byrå att hålla sig up-to-date

Nyckelstatistik för Google sök 2022 som varje SEO byrå bör ha koll på

  • 8,5 miljarder Google sökningar görs varje dag med Google över hela världen.
  • Mer än 27 % av Google skrivbordstrafiken kommer från USA.
  • Marknadsandel på hela 86,19 % för Googles sökmotor jämfört med deras konkurrenter.
  • Googles sökmotor har däremot marknadsandel på 95,45 % i Indien.
  • En genomsnittlig person gör 3-4 Google sökningar per dag.
  • 2,65 miljarder människor använder Google Chrome som webbläsare.
  • Google Search Index är världens största bok!

Mer omfattande statistik kan du hitta i artikeln som vi som SEO byrå har sammanställt om Google sökningar.

8. Aldrig lämna ut garantier om SEO som byrån inte kan leva upp till

Många SEO byråer hävdar att det inte finns några garantier inom SEO. Men vi hävdar att om en SEO byrå kommer med ett sådant uttalande, så vet de garanterat inte vad de sysslar med när de arbetar med SEO!

Visst så kan man inte garantera NÄR en hemsida kommer nå en topp placering i sökresultaten, men det betyder inte att man inte kan garantera en topp placering för hemsidan på lång sikt.

Varför kan en SEO byrå garantera en topp placering i sökresultaten?

Jo, för att all data finns där att analysera. När vi arbetar med SEO så vet vi exakt vad det är som behöver göras för att nå toppen. Är det enkelt? NEJ! Är det lätt? I vissa fall ja, i många fall nej. Men absolut inte omöjligt.

En SEO byrå ska alltid sträva efter långsiktighet, eftersom SEO är maraton och inte en sprint. Och i en maraton behöver du vara uthärdlig och göra ditt yttersta för att nå dem önskvärda resultaten. Det handlar om att förberedda sig rätt, göra en ordentlig analys och ha rätt uppsättning av verktyg samt gedigen kunskap inom SEO.

Så om en SEO byrå kan inte leva upp till att garantera en topp placering i sökresultaten, så ska man inte lämna ut dessa garantier, förmodligen inte heller vara verksamma inom SEO branschen för den delen.

seo bolag seo företag seo byrå
SEO Inc. Sweden är en SEO byrå som arbetar med marketing som ger resultat!

9. Byrå ska kunna förklara sitt SEO arbete på enkel svenska

I början av artikeln har vi tagit upp en SEO ordlista med över 200 termer och definitioner inom SEO. Syftet med listan är att förklara och förenkla det krångliga SEO språket till enkel svenska som även du som inte jobbar på en SEO byrå kan förstå!

SEO byrå kan förklara seo på enkel svenska
SEO språket ska kunna förstås av alla, inte bara av folk som jobbar på en SEO byrå

Här tänker vi inte diskutera för mycket om ämnet, utan vi låter ovanstående bilden tala sitt tydliga språk, samt vill uppmana dig som läser detta att ta kontakt med oss på SEO byrån SEO Inc. Sweden, så pratar vi SEO på enkel svenska och förklarar allt du undrar och lite till.

10. Alltid vara trevliga och värna om kundens bästa

Att vara trevlig ligger till 100% i dina händer, om du tar ansvaret för det!

Att en SEO byrå ska alltid vara trevliga mot sina kunder är såklart underförstått i all välmening. Men vad innebär det egentligen att vara trevliga? Är det en generell artighetsfråga? Såklart inte.

Det vi menar med att vara trevliga handlar egentligen om affärsetik och affärsprinciper. Vi ser att många SEO byråer där ute låser sina kunder till ett- eller fleråriga avtal med löpande kostnader och inte sällan hyrlänkar, utan som några som helst garantier. Känner du igen detta?

När de önskade resultaten sedan uteblir, så skyller de på att ”man vet aldrig hur Google ändrar sina sökalgoritmer” eller ”ingen vet hur SEO egentligen fungerar”. Eller så blir de bara otrevliga i kommunikationen och hänvisar till avtalet du är låst till. Låter de bekant?

Det finns givetvis också en hel del mycket duktiga SEO byråer på den svenska marknaden, som har hållit på i många år och levererat lönsamma resultat för sina kunder. Där arbetar människor med stark integritet som har bra affärsetik och är ärliga mot sina kunder, därmed trevliga och göra med.

Vi tänker inte nämna några företag från den ena eller den andra gruppen, för det är absolut inte vår ambition att hänga ut någon eller heja på någon annan. Vår ambition med denna artikeln har varit att:

  • Utbilda inom SEO så att du får mer kunskap när du letar efter en SEO byrå i världsklass
  • Informera om hur Google fungerar samt vilken potential ligger i den organiska trafiken
  • Uppmana varje SEO byrå som spelar fult att skärpa sig så att vi får en trevligare SEO marknad i Sverige
trevlig SEO byrå värnar om kundens bästa
Vi är en SEO byrå som alltid värnar om kundens bästa!

SEO byrå som erbjuder exklusivt partnerskap värnar alltid om kundens bästa

SEO Inc. Sweden har som policy att leverera SEO tjänster till endast en aktör inom en viss bransch. När du betalar för våra tjänster inom sökmotoroptimering kan du vara säker på att vi inte kommer göra några deals med dina konkurrenter. Det är så en SEO byrå i världsklass ska agera på marknaden, allt annat kan leda till otrevliga upplevelser och strider mot affärs etiken.

Vi arbetar med utvalda branscher och blir helt dedikerade till din verksamhet för att komplettera, stärka och effektivisera din marknadsavdelning. Vi vårdar vårt varumärke som premium och detta signum genomsyrar alla våra verksamhetsprocesser. Därmed vårdar vi även våra relationer i premium anda och skapar exklusiva partnerskap. Det är så vi säkerställer att vår SEO byrå alltid kan värna om kundens bästa!

Sammanfattning om SEO byrå i världsklass

Vi hoppas att artikeln har uppfyllt sitt syfte och att du känner att du nu vet mycket mer om hur SEO fungerar, samt vilken potential organisk trafik via Google erbjuder till dina affärer. Det allra viktigaste som vi hoppas på har infriats är att du nu står bättre rustad inför förhandlingar med din nya SEO byrå.

Är du tveksamt om deras erbjudande så kan du alltid ta kontakt med oss och få en objektiv översyn av erbjudandet, helt kostnadsfritt och utan några som helst förpliktelser mot oss. I nästa avsnitt kan du läsa mer om Googles ramverk för digital marknadsföring, kallad S.T.D.C. (See-Think-Do-Care) som vi anser varje SEO byrå bör känna till och arbeta utefter! Och kom ihåg dem 10 kraven som varje SEO byrå i världsklass bör kunna uppfylla:

  1. Byrå ska kunna On-page SEO gällande tekniska aspekter
  2. On-page SEO för innehåll ska skapas av byrån
  3. Byrå ska kunna hjälpa med länkbyggnad (Off-page SEO/backlinks)
  4. SEO byrå ska ha gedigen kännedom om marknaden (B2B eller B2C)
  5. SEObyrå ska ha uppfattning om sökarens avsikt (search intent)
  6. SEO-byrå ska förstå kundresan för bättre Conversion Rate Optimization
  7. Medarbetare på byrån ska hålla sig uppdaterade med det senaste inom SEO
  8. Aldrig lämna ut garantier om SEO som byrån inte kan leva upp till
  9. Byrå ska kunna förklara sitt SEO arbete på enkel svenska
  10. Alltid vara trevliga och värna om kundens bästa

S.T.D.C. ramverk för ökad synlighet online som varje SEO byrå bör följa

Det du främst bör tänka på är långsiktighet och helhetsperspektivet gällande ditt företag. Dessa två faktorer är avgörande för ett lyckat optimeringsarbete. Din SEO byrå ska kunna presentera en långsiktig och omfattande plan för ditt bolag, samt visa gedigen förståelse för din verksamhet.

Det finns inga snabba vägar gällande sökmotoroptimeringen, då man pratar oftast om tidshorisont på 3 till 9 månader innan riktiga resultat kan noteras. Tar det däremot längre tid än så, då kommer det förmodligen aldrig heller att bli av och det finns risk att resultaten uteblir totalt trots att ditt företag betalat en massa pengar.

När det gäller helhetsperspektivet, då syftar vi primärt på förståelse för din verksamhet utifrån givna marknadsförhållanden, eftersom din SEObyrå behöver ta hänsyn till marknadens storlek, konkurrenter, positioneringen och realistiska mål. Allt detta ska verifieras genom S.T.D.C. ramverket för digital marknadsföring, som skapades av Google anno 2002. Ramverket är lämpad för i princip all typer av företag och handlar i korta drag om att:

  • vara synlig och tillgänglig till alla oavsett intresse eller nuvarande behov – SEE
  • vara tillgänglig och enkel att hitta till alla som har något slags intresse av dina tjänster/produkter – THINK
  • göra det så enkelt som möjligt för dem med högt intresse i ditt erbjudande till att konvertera och bli dina kunder – DO
  • ta hand om dina befintliga kunder och bygga en solid relation över tid så att ditt bolag alltid är top of mind när behovet för dina tjänster/produkter uppstår, som därmed främjar merförsäljning – CARE
STDC ramverk för SEO bolag
SEO byrå i världsklass arbetar med Googles S.T.D.C. ramverk för digital marknadsföring

Ovanstående är grundläggande tröskeln som din blivande leverantör av SEO eller digital marknadsföringstjänster ska kunna passera, annars är det ingen idé att anlita sådana SEO-byråer. Blir du lovad snabba resultat, tacka NEJ till SEO byrå. Får du höra garantier om nummer 1 placeringar, tacka NEJ till SEO byrå. Får du inga frågor ställda gällande positioneringen av ditt bolag på marknaden, samt 3 till 4 huvudkonkurrenter, tacka NEJ till erbjudanden från SEO byråer. Hör du ingenting om S.T.D.C. ramverket, tacka NEJ till samarbeten med SEO-byrån. 

Kommer däremot allt det ovanstående upp på tapeten, så betyder det inte heller att du per automatik behöver säga JA till den specifika SEO byrån. Det betyder snarare att ni är på god väg till att etablera grunder till en långsiktig affärs relation och att du är ett steg närmare att tacka JA, men du bör ändå ta ställning till erbjudande från andra SEO-byråer innan du fattar beslutet om samarbetet. Sedan ska du givetvis ha egna kriterier och krav på hur samarbetet ska utformas, där huvudfokus bör ligga på att kunna räkna återbäringen på investeringen du är villig att satsa för ditt företag. 

Känner du för att säga JA till ett givande samarbete där värdeskapande för ditt företag står i huvudfokus, så ska du definitivt klicka HÄR, boka in en tid som passar dig och gör dig redo för att samtala med en SEO byrå om kreativa affärslösningar som kan helt förbättra spelförutsättningar för ditt bolag. 

Välj rätt, välj lönsamt, välj SEO byrå i världsklass, välj SEO Inc. Sweden! 

Anlita en SEO byrå som hjälper dig synas bättre!

Med hjälp av vår expertis inom digital marknadsföring och tillämpning av S.T.D.C. metoder kan ditt bolag synas bättre på marknaden och få fler kunder.
Allt du behöver göra just nu är att ta det första steget och boka in ett kostnadsfritt möte med oss, så pratar vi lösningar för bättre synlighet på marknaden och marketing som ger resultat!