Indexera din hemsida på Google?
Här hittar du allt du behöver veta om indexering!
Kan du inte vänta på att ditt nya innehåll ska indexeras på Google?
Vill du att Google ska indexera din hemsida snabbt?
Lär dig varför det är så svårt att uppskatta hur lång tid indexering kan ta och vad du kan göra för att påskynda processen.
Indexering är processen att ladda ner information från din webbplats, kategorisera den och lagra den i en databas. Denna databas – Googles index – är källan till all information du kan hitta via Google Sök.
Sidor som inte ingår i indexet kan inte visas i sökresultat, oavsett hur väl de matchar en viss fråga.
Låt oss anta att du nyligen har lagt till en ny sida på din blogg. I ditt nya inlägg diskuterar du ett trendämne, i hopp om att det kommer att ge dig mycket ny trafik.
Men innan du kan se hur sidan mår på Google Sök måste du vänta på att den ska indexeras.
Så, exakt hur lång tid tar denna process? Och när ska du börja oroa dig för att bristen på indexering kan signalera tekniska problem på din webbplats?
Låt oss undersöka och besvara dessa frågor om att indexera nytt innehåll så att den kan visas i Google Sök!
Hur lång tid tar det att indexera en hemsida?
Googles index innehåller hundratals miljarder webbsidor och tar upp över 100 miljoner gigabyte minne. Se det som världen största bibliotek!
Dessutom begränsar Google inte hur många sidor på en hemsida som kan indexeras. Även om vissa sidor kan ha prioritet i indexeringskön, behöver sidor i allmänhet inte konkurrera om indexering.
Det borde väl ändå finnas plats för en liten hemsida till i denna kolossala databas? Du behöver inte oroa dig för ditt blogginlägg? Tyvärr kanske du måste.
Google medger att inte alla sidor som bearbetas av dess sökrobotar kommer att indexeras.
I januari 2021 Google Search Advocate, John Mueller, avslöjade att det är ganska normalt att Google inte indexerar alla sidor på en stor webbplats.
Han förklarade att utmaningen för Google är att försöka balansera att vilja indexera så mycket innehåll som möjligt med att uppskatta om det kommer att vara användbart för sökmotoranvändare.
Därför är det i många fall Googles strategiska val att inte indexera ett visst innehåll.
Google vill inte att dess index ska inkludera sidor med låg kvalitet, dubblettinnehåll eller sidor som är osannolikt att användarna letar efter. Det bästa sättet att hålla skräppost borta från sökresultaten är att inte indexera den.
Men så länge du håller dina blogginlägg värdefulla och användbara, indexeras de fortfarande, eller hur?
Svaret är tyvärr mer komplicerat än så…
Finns det några garantier på att din hemsida kommer att indexeras?
Som du kanske redan har gissat från titeln på den här artikeln finns det inget definitivt svar på denna indexeringsfråga.
Du kommer inte att kunna ställa in en kalenderpåminnelse för dig själv den dag ditt blogginlägg ska indexeras.
Men många människor, även hela SEO Sverige, har ställt samma fråga tidigare och uppmanat Googlers och erfarna SEO-proffs att ge några tips.
John Mueller säger att det kan ta allt från flera timmar till flera veckor för en sida att indexeras. Han misstänker att det mesta av bra innehåll plockas upp och indexeras inom ungefär en vecka.
Vissa sidor måste vänta upp till åtta veckor för att bli indexerade. Naturligtvis gäller detta bara sidor som indexeras så småningom.
Det som behöver hända innan en sida kan indexeras är att innehållet upptäcks, genomsöks och tolkas.
Låt oss förklara respektive händelse.
Steg 1: Upptäcka innehåll för att indexera
Låt oss ta exemplet där du postade ett nytt blogginlägg. Googlebot måste upptäcka sidans webbadress i det första steget av indexeringspipelinen.
Det kan hända genom att Googleboten:
- Följer interna länkar som du angett på andra sidor på din blogg.
- Följer externa länkar skapade av personer som tyckte att ditt nya innehåll var användbart.
- Går igenom en XML-webbplatskarta som du laddade upp till Google Search Console.
Att sidan har upptäckts betyder att Google känner till dess existens och URL och därmed uppfyller första steget till att indexeras.
Steg 2: Genomsöka innehåll som ska indexeras
Genomsökning (crawling på engelska) innefattar processen att besöka webbadressen och hämta sidans innehåll.
Under genomsökningen samlar Googlebot in information om en given sidas huvudämne, vilka filer den här sidan innehåller, vilka sökord som visas på den osv. Allt i syfte till analysera huruvida innehållet som ska indexeras är unikt eller ej, samt i vilken utsträckning.
Efter att ha hittat länkar på en sida följer sökroboten dem till nästa sida och cykeln fortsätter.
Det är viktigt att komma ihåg att Googlebot följer reglerna som ställs in av robots.txt så att den inte genomsöker sidor som blockeras av direktiven du anger i filen. Därför ska du alltid se till att du inte har råkat ställa in ”noindex” taggen på sidan du vill indexera.
Steg 3: Tolka innehåll
Tolkning (rendering på engelska) måste ske för att Googlebot ska förstå både JavaScript-innehållet och bilder, ljud- och videofiler som finns på sidan som behöver indexeras.
Dessa typer av filer har alltid varit en större kamp för Google än HTML.
Googles utvecklarförespråkare, Martin Splitt, jämförde rendering med att laga en maträtt.
I denna metafor är den initiala HTML-filen på en hemsida med länkar till annat innehåll ett recept. Du kan trycka på F12 på ditt tangentbord för att visa det i din webbläsare.
Alla webbplatsens resurser, såsom CSS, JavaScript-filer, bilder och videor, är de ingredienser som krävs för att ge webbplatsen dess slutgiltiga utseende.
När webbplatsen uppnår detta tillstånd har du att göra med den renderade HTML-koden, oftare kallad Document Object Model.
Martin sa också att exekvering av JavaScript är det allra första renderingsstadiet eftersom JavaScript fungerar som ett recept i ett recept.
I det inte alltför avlägset förflutna brukade Googlebot indexera den ursprungliga HTML-versionen av en sida och lämna JavaScript-rendering för sent på grund av processens kostnad och tidskrävande karaktär.
SEO-branschen hänvisade till detta fenomen som ”de två vågorna av indexering.”
Men nu verkar det som att de två vågorna inte längre är nödvändiga.
Mueller och Splitt medgav att nästan varje ny hemsida företag nuförtiden går igenom renderingsstadiet som standard.
Ett av Googles mål är att få genomsökning, rendering och indexering att ske närmare varandra.
Kan du påskynda Google att indexera din hemsida?
Nej, det kan du inte. Du kan inte tvinga Google att indexera din hemsida,
Hur snabbt detta händer är också bortom din kontroll. Däremot kan du optimera dina sidor så att upptäckt och genomsökning går så smidigt som möjligt.
Hur gör du det då? Se till att göra följande!
Se till att din sida är indexbar
Det finns två viktiga regler att följa för att hålla dina sidor indexbara:
- Du bör undvika att blockera dem av robots.txt eller noindex-direktivet.
- Du bör markera den kanoniska versionen av ett visst innehåll med en kanonisk tagg.
Robots.txt är en fil som innehåller instruktioner för robotar som besöker din webbplats.
Du kan använda den för att ange vilka sökrobotar som inte får besöka vissa sidor eller mappar. Allt du behöver göra är att använda disallow-direktivet.
Ibland är det möjligt att blockera Googlebot från att indexera värdefulla sidor av misstag.
Om du är orolig för att din sida inte är indexerad på grund av tekniska problem bör du definitivt ta en titt på din robots.txt.
Googlebot är artig och skickar inte någon sida som den blivit tillsagd att inte göra till indexeringspipelinen. Ett sätt att uttrycka ett sådant kommando är att sätta ett noindex-direktiv i:
- X-Robots-tagg i HTTP-huvudsvaret för din sidas URL.
- Metarobottagg i avsnittet <head> på din sida.
Se till att detta direktiv inte visas på sidor som bör indexeras.
Som vi diskuterade vill Google undvika att indexera duplicerat innehåll. Om den hittar två sidor som ser ut som kopior av varandra, kommer den sannolikt bara att indexera en av dem.
Den kanoniska taggen skapades för att undvika missförstånd och omedelbart dirigera Googlebot till webbadressen som webbplatsägaren anser vara den ursprungliga versionen av sidan.
Kom ihåg att källkoden för en sida som du vill ska finnas i Googles index inte bör peka på en annan sida som kanonisk.
- Ökad synlighet
- Mer organisk trafik
- Bättre användarupplevelse
- Hållbara resultat
SEO är en strategi för att förbättra din webbplats synlighet i sökmotorresultat, dvs. på Google. Med SEO kan du öka din online-närvaro och nå ut till potentiella kunder när de söker efter produkter eller tjänster som du erbjuder.
Skicka in en webbplatskarta (sitemap)
En webbplatskarta listar varje webbadress på en proffsig hemsida som du vill få indexerad (upp till 50 000).
Du kan skicka in den till Google Search Console för att hjälpa Google att upptäcka webbplatskartan snabbare.
Med en webbplatskarta gör du det enklare för Googlebot att upptäcka dina sidor och ökar chansen att den genomsöker de den inte hittade när den följde interna länkar.
Det är en god praxis att referera till webbplatskartan i din robots.txt-fil.
Be Google att genomsöka dina sidor igen
Du kan begära en genomsökning av enskilda webbadresser med hjälp av webbadressinspektionsverktyget som finns i Google Search Console.
Det kommer fortfarande inte att garantera indexering, och du behöver lite tålamod, men det är ett annat sätt att se till att Google vet att din sida finns.
Om det är relevant, använd Googles Indexing API
Indexing API är ett verktyg som låter dig meddela Google om nyligen tillagda sidor.
Tack vare detta verktyg kan Google schemalägga indexeringen av tidskänsligt innehåll mer effektivt.
Tyvärr kan du inte använda det för dina blogginlägg eftersom det här verktyget för närvarande endast är avsett för sidor med jobberbjudanden och livevideor.
Medan vissa SEO-proffs använder Indexing API för andra typer av sidor – och det kan fungera på kort sikt – är det tveksamt att förbli en hållbar lösning i det långa loppet.
Förhindra serveröverbelastningen på din webbplats
Slutligen, kom ihåg att säkerställa bra bandbredd på din server så att Googlebot inte minskar genomsökningshastigheten för din webbplats.
Undvik att använda delade värdleverantörer och kom ihåg att regelbundet stresstesta din server för att säkerställa att den klarar jobbet.
Slutsats om att indexera hemsida på Google
Det är omöjligt att exakt förutsäga hur lång tid det kommer att ta för Google att indexera din hemsida (eller om det någonsin kommer att hända) eftersom Google inte indexerar allt innehåll som den bearbetar.
- Indexering sker vanligtvis timmar till veckor efter publicering.
- Den största flaskhalsen för att bli indexerad är att snabbt genomsökas.
Om ditt innehåll uppfyller kvalitetströskelvärdena och det inte finns några tekniska hinder för indexering bör du i första hand titta på hur Googlebot genomsöker din hemsida för att snabbt få färskt innehåll indexerat.
Innan en sida omdirigeras till indexeringspipelinen genomsöker Googlebot den och renderar i många fall inbäddade bilder, videor och JavaScript-element.
- Webbplatser som ändras oftare och därför har ett högre krav på genomsökning genomsöks oftare.
När Googlebot besöker din hemsida kommer den att matcha genomsökningshastigheten baserat på antalet frågor som den kan skicka till din server utan att överbelasta den. Därför är det värt att ta hand om bra serverbandbredd.
- Blockera inte Googlebot i robots.txt eftersom den då inte genomsöker dina sidor.
Kom ihåg att Google också respekterar noindex robots-metataggen och i allmänhet indexerar endast den kanoniska versionen av webbadressen.
Har du problem med att indexera hemsida så bör du kanske kontakta en SEO byrå som kan hjälpa dig. Fyll i formuläret här nedan så hör vi av oss till dig!
Behöver du hjälp med marknadsföring?
Kontakta oss så hjälper vi dig mer än gärna!
Fyll i kontaktformuläret idag och bli kontaktad inom 24 timmar. Vi erbjuder:
- En kostnadsfri konsultation
- Innovativa idéer för att nå och engagera dina kunder
- Praktiska lösningar som driver synlighet och tillväxt
Låt oss ta hand om marknadsföringen, så att du kan fokusera på det du gör bäst – att driva ditt företag.
Vi ser fram emot att höra från dig!
Påbörja din framgångshistoria med oss!
Kostnadsfri site audit – webbanalys av din hemsida
(värde 20 000 kr)
I den kostnadsfria analysrapporten ingår teknisk SEO analys (hemsidans prestanda och andra tekniska aspekter), sökordsanalys av 10 viktigaste sökord, analys av backlinks profil (off-page SEO aspekter), rekommendationer på kort respektive lång sikt, samt ett möte där vi går igenom rapporten tillsammans (vi förklarar insikter från rapporten och besvarar dina frågor). Site audit utgör grunden för en avancerad webbanalys.
Vänligen fyll i namnet på hemsidan som du vill att vi analyserar för dig kostnadsfritt, samt e-post där du vill få rapporten skickad.