Vad är innehållsmarknadsföring?

Content marketing eller Innehållsmarknadsföring är en marknadsföringsstrategi som används för att attrahera, engagera och behålla en målgrupp genom att skapa och dela relevanta artiklar, videor, poddsändningar och andra typer av innehåll. 

Detta tillvägagångssätt hjälper till att bygga förtroende, främja varumärkesmedvetenhet och håller ditt företag högst upp i medvetande hos den potentiella köparen. För att göra den rätt kan man använda sig utav Googles ramverk för digital marknadsföring som heter See – Think – Do – Care.

Här presenterar vi 7 olika typer av innehåll som kan marknadsföras och hoppas att du får en bättre förståelse om vad content marketing handlar om:

  1. Content marketing med bloggar
  2. Video innehållsmarknadsföring
  3. PR artiklar
  4. Inlägg på sociala medier
  5. Betalannonser
  6. Infografiskt material
  7. Content marketing genom poddar

Under avsnittet innehållsmarknadsföring exempel kan du finna närmare förklaring till var och en av ovanstående typer av innehållsmarknadsföring. Men först ska vi gå närmare in på hur man bygger upp en strategi för framgångsrik innehållsmarknadsföring.

innehållsmarknadsföring
Framgångsrik innehållsmarknadsföring

Innehållsmarknadsföring för alla

Det finns inga hemligheter med innehållsmarknadsföring. Det gäller att planera väl, vara strukturerad i sitt agerande, samt uppnå en kontinuitet över tid. Med andra ord alla kan bedriva innehållsmarknadsföring, det gäller bara att följa stegen i beprövade metoden som listas här nedan:

  1. Definiera dina mål med innehållsmarknadsföring
  2. Bestäm hur du ska mäta prestationen
  3. Samla in data
  4. Bestäm vilken typ av innehåll du vill dela
  5. Skapa innehåll
  6. Publicera och dela
  7. Följ upp interaktionen

Det låter enkelt kanske, men svårt att genomföra? Låt oss dyka djupare i var och en av stegen för att kunna bilda oss en bättre förståelse för dem strategiska stegen.

1. Definiera dina mål med innehållsmarknadsföring

Som det första steget med innehållsmarknadsföring är det absolut viktigt att du definierar dina mål, samt hittar ett smidigt sätt att kunna kommunicera dem med övriga relevanta personer inom organisationen som behöver ge godkännande eller operativ stöttning.

Specifika mål som du kan ha i åtanke är till exempel att utöka din databas med e-postadresser, öka antalet Facebook-gilla-markeringar eller följare, driva mer trafik till hemsidan, eller få ditt innehåll delat på andra relevanta plattformar genom social shares

Genom att sätta dina mål redan från början kan du sedan fokusera på att bygga ditt innehåll på ett sätt som ökar chanserna att nå dessa riktmärken. Om du har en plan så blir det enklare att genomföra content marketing, samt utvärdera och följa upp på ett effektivt sätt.

2. Bestäm hur du ska mäta prestationen

När du har bestämt dig för dina mål måste du räkna ut hur du ska spåra och mäta din prestation mot dessa mätvärden. Det gör du bäst genom att ta hjälp från olika analysverktyg.

Google Analytics är utmärkt för att registrera slutförda mål som har din hemsida som slutdestination. Där kan du spåra varifrån trafiken kommer, hur den beter sig på sidan, samt huruvida den konverterar till slutkund, med mycket annat.

Facebook, Linkedin och andra plattformar där du kan bedriva content marketing har sina egna analysverktyg. Du kan spåra antal följare, antal gilla markeringar, antal delningar, besöksstatistik, sidvisningar, m.m.. Du kan analysera framgången för varje styck innehåll som du har delat och därefter identifiera områden för framtida förbättringar.

3. Samla in data

Det finns två mål med framgångsrikt content marketing, nämligen att antingen:

  • Introducera ett helt nytt koncept, idé eller nyhet för din målgrupp (befintlig eller ny)

eller att

  • Återställa en befintlig idé till ett nytt format

Oavsett hur du gör det måste du börja samla in data som kommer att ge värde till din målgrupp. Dessa data bör erbjuda ett unikt perspektiv på din bransch och kan samlas in genom att intervjua kunder, upptäcka framgångs frekvensen för ett visst initiativ, ta reda på hur nöjda de är – allt som ger en värdefull inblick i en viss sektor.

Detta kan vara data som du samlat in från början eller befintlig information; men denna process kommer att diktera framgången för hela din kampanj med innehållsmarknadsföring.

Du kan skapa omröstningar av dina egna kunder eller webbplatsbesökare, eller använda sociala medier som Facebook, LinkedIn och Twitter för att ställa frågor och sammanställa data om ett ämne.

Du kan även återanvända andras data, leta efter oberoende bransch myndigheter som är kända för att samla in relevant information. Eller så kan du helgardera dig och satsa på båda och ställa dem mot varandra för att identifiera en helhetsbild som du sedan anpassar för maximal värde för din riktade målgrupp.

4. Bestäm vilken typ av innehåll du vill dela

När du väl har din data är du fri att skapa ditt innehåll på vilket sätt du vill. Du är inte heller begränsad till ett stycke innehåll, eftersom du kan skapa ett brett utbud av innehåll beroende på vad du vill göra med det.

Du kan till exempel sammanställa data till en infografik som du visar på din webbplats och sedan skriva ett blogginlägg där du diskuterar infografiken mer i detalj. Informationen kan sedan bearbetas till ett pressmeddelande som marknadsför detta innehåll på din webbplats, eller så kan du till och med skapa ett gästinlägg på en relevant webbplats som diskuterar data från en annan vinkel.

Är innehållet omfattande kan du spela in en video där du förklarar insikterna närmare eller så tar du upp diskussionen i ett poddavsnitt i din egen regi eller som gäst. Det som är viktigt att lägga på minnet är att ett stycke information (innehåll) kan ta sitt uttryck i samtliga typer av innehållsmarknadsföring. And that’s the beauty of content marketing!

5. Skapa innehåll för content marketing

Ditt innehåll för content marketing bör skapas i linje med din övergripande marknadsstrategi och följa en röd tråd. Så, till exempel, om du försöker marknadsföra dig själv som en expert inom din bransch, bör alla typer av innehåll som du producerar anpassas för att gynna detta syfte. 

Skriva pressmeddelanden och producera mediapaket riktade till relevanta nyhets webbplatser; skapa grafiska tolkningar av din data som andra bloggare/influencers kan använda sig utav; och se till att det finns en sektion inom detta ämne på din webbplats.

Om du använder externt innehåll för att marknadsföra dig själv är det troligt att du kommer att se besökare på din webbplats som letar efter mer information om ämnet, och du kan förlora deras intresse om du inte har anpassat din on-site-strategi med dina off-site-mål.

Har du inte själv kunskaper inom att skriva texter, redigera bilder och infografik, skapa videon eller spela in poddar, ska du såklart ta hjälp av copywriters, designers eller andra media kunniga resurser. Det är värt det i längden om du vill bedriva framgångsrik innehållsmarknadsföring.

6. Publicera och dela

Ett av de största problemen man stöter på medinnehållsmarknadsföring är att när innehållet väl har producerats kan det isoleras på webbplatsen där de finns. Att dela är allt! Så du behöver se till att du skapar en tydlig väg för dem du vill engagera dig i ditt innehåll, genom att dela på rätt plats och i rätt tid, samt uppmana till delning.

Arbetet är inte över när du väl trycker på ”publicera”, du måste se till att du lägger ner samma tid och ansträngning som du gjorde på att skapa innehållet när du ska marknadsföra det. Tänk till exempel på vem du vill ska läsa ditt innehåll och fundera över var målgruppen kommer att vara.

Valet av delnings plattformar är oerhört viktigt. Har du redan genomarbetade kanaler och en stor skara följare så är det nog inga problem. Men om du är i början av din resa då kan det vara riktigt knepigt. Det gäller att vara aktiv och var inte rädd att A/B testa dig fram med olika metoder. Så småningom lyckas du, för kontinuitet ger resultat!

7. Följ upp interaktionen

När du har publicerat och delat kan du förvänta dig interaktion från din målgrupp. Beroende på målen du har satt upp från början så vet du vad du ska kolla efter. Får du exempelvis massvis med gilla markeringar blir det bra, men vad gör du med dem?

Se till att ha tydlig strategi hur du följer upp interaktionen som har uppstått och som har lett till att dina mål infrias. Stannar du där och nöjer dig eller försöker du rida ut vågen och skapa mervärde av din innehållsmarknadsföring?

Innehållsmarknadsföring exempel

Nu när du vet lite mer om hur innehållsmarknadsföring går till, kan vi gå närmare in på dem olika typer av innehåll som kan marknadsföras. Vi kommer i korta drag beskriva var och en av dem som verktyg man bedriver innehållsmarknadsföring med. 

1. Content marketing med bloggar

Blogg sektionen är en del av en webbplats som uppdateras med relevant innehåll regelbundet och kan utgöra navet för innehållsmarknadsföring strategi. Bloggar är en kraftfull typ av innehåll och tillåter mycket kreativitet när det gäller deras syfte och ämne att skriva om, bland annat för SEO och den organiska trafiken. 

Med en blogg kan du visa upp din expertis och på detta sätt bygga förtroendet hos din målgrupp. Ämnen du skriver om i bloggar ger vanligtvis råd, vägledning, tips och bästa praxis om ett kärntjänst erbjudande för ditt varumärke. De ska alltid byggas kring tjänsterna ditt företag erbjuder, annars blir de meningslösa i affärssammanhang.

2. Video content marketing

Video har blivit ett mäktigt verktyg för innehållsmarknadsföring. De kan vara allt från 15 sekunders video för att väcka uppmärksamhet till långa videon där du går in på djupet för att förklara ditt ämne. Med dagens teknik är videon tillgängliga för alla att göra, allt du behöver är en smartphone med kamera och voilá!

Videomarknadsföring kan öka konverteringarna, förbättra avkastningen på investeringen och hjälpa dig att bygga relationer med målgruppen. Du kan välja att dela ditt videoinnehåll på sociala medieplattformar, målsidor eller på din egna webbplats.

3. PR artiklar

PR handlar om att nå ut till rätt personer. PR-proffs skapar och underhåller relationer med redaktörer, journalister och influencers. Innehållsmarknadsföring handlar om att få uppmärksamhet genom att berätta fantastiska historier.

Kombinera PR och Content Marketing och du lägger färdiga berättelser i händerna på redaktörer, journalister och influencers. Det blir ett effektivt sätt att nå ut till en bred målgrupp. Dock så tar det tid att bygga relationer med PR folket, därför kan du anlita en PR byrå som gör jobbet åt dig.

4. Inlägg på sociala medier

Att investera i marknadsföring på sociala medier har aldrig varit viktigare. Plattformar för sociala medier kan vara en guldgruva för dina potentiella leads. Det finns flera plattformar, som Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram och YouTube att arbeta med och flera sätt du kan skapa och dela innehåll på var och en av dem – bilder, videor, berättelser och mer.

Dessa används utav miljarder människor globalt och av en majoritet av den svenska befolkningen. Man behöver inte vara Einstein för att förstå att målgruppen finns på sociala medier. Dock så skiljer dem sig åt gällande upplägget, därav fungerar olika för innehållsmarknadsföring. Exempelvis lämpar sig Facebook bättre för B2C, medans Linkedin för B2B.

5. Betalannonser

Betalannonser kan hjälpa dig att nå en bred målgrupp och låta dig positionera dig på alla platser du vill synas. Exempelvis sökmotorer, sociala medier eller andra hemsidor genom remarketing. De är särskilt fördelaktiga för dig som inte har en stor skara följare eller inte vet hur du ska uppnå hög spridning av dina inlägg. 

Skillnaden mellan vanliga inlägg och exempelvis Google Ads är att för betalannonser du får en knuff av plattformen du annonserar på, som du givetvis behöver betala för. Det innebär även att de kan vara mer kostnadskrävande men om ditt erbjudande är tillräckligt bra kan det definitivt löna sig att satsa på betalannonser som en del av din content marketing strategi.

6. Infografiskt material

Infografik visar innehåll, information och data i ett lättförståeligt, grafiskt format. Med en blandning av enkla formuleringar, korta uttalanden och tydliga bilder är infografik användbar för innehållsmarknadsföring, då det är ett bra sätt att effektivt kommunicera ditt innehåll. 

De fungerar bra om du försöker destillera ner ett pedagogiskt och/eller komplext ämne så att hela målgruppen kan förstå det. Infografiskt material är väldigt uppskattat av målgruppen eftersom det blir mycket smidigare att anamma en stor mängd information i en bild jämfört med att läsa en hel artikel.

7. Content marketing genom poddar

Poddar har blivit mer och mer populära de senaste åren, både i vardagslivet men även inom innehållsmarknadsföring. De är en ny mediaformat som är betydligt mindre formella än TV-program. Poddar tillåter mycket kreativitet eftersom de kan handla om vilket ämne som helst. 

Dessutom bestämmer du längd och frekvens samt format och om du vill intervjua gäster eller inte. Nackdelen är dock att du behöver rätt utrustning för att kunna spela in en podcast.

Innehållsmarknadsföring med SEO Inc. Sweden

SEO Inc. Sweden är mycket mer än bara en SEO byrå. Vi är din marknadsföringspartner som hjälper ditt företag att synas bättre på marknaden och få fler kunder. Vårt uppdrag är att komplettera och effektivisera din verksamhet genom att vara en del av marknadsavdelningen, så att du kan göra det du är bäst på.

Vi kan ta fram marknadsstrategi, skriva copy och innehåll, göra rätt sökmotoroptimering för din hemsida, sätta upp och driva Google Ads annonskampanjer, samt ta hand om företagsprofilen på sociala medier.

Vad behöver du hjälp med i dagsläget eller inför framtida planer?

Vi har gedigen expertis inom innehållsmarknadsföring där vi kan hjälpa dig med ovannämnda 7 stegen, men även med dem 7 olika typerna av innehåll. Så tveka inte att kontakta oss via nedanstående formuläret för en kostnadsfri konsultation! Skulle du vilja ha en kostnadsfri analys av din hemsida kan du fylla i formuläret längre ner.

Tack för din uppmärksamhet och vi ses i flödet på digitala kanaler!

Behöver du hjälp med marknadsföring?

Kontakta oss så hjälper vi dig mer än gärna!

Fyll i kontaktformuläret idag och bli kontaktad inom 24 timmar. Vi erbjuder:

  • En kostnadsfri konsultation
  • Innovativa idéer för att nå och engagera dina kunder
  • Praktiska lösningar som driver synlighet och tillväxt

Låt oss ta hand om marknadsföringen, så att du kan fokusera på det du gör bäst – att driva ditt företag.
Vi ser fram emot att höra från dig!

Påbörja din framgångshistoria med oss!

Bra innehåll är viktigt eftersom det skapar trovärdighet och hjälper dig att positionera dig som en expert inom din bransch. Vidare kan du attrahera och engagera besökare med bra innehåll, som leder till att du får ett starkare varumärke och fler affärer.

Kostnadsfri site audit – webbanalys av din hemsida

(värde 20 000 kr)

I den kostnadsfria analysrapporten ingår teknisk SEO analys (hemsidans prestanda och andra tekniska aspekter), sökordsanalys av 10 viktigaste sökord, analys av backlinks profil (off-page SEO aspekter), rekommendationer på kort respektive lång sikt, samt ett möte där vi går igenom rapporten tillsammans (vi förklarar insikter från rapporten och besvarar dina frågor). Site audit utgör grunden för en avancerad webbanalys.

Vänligen fyll i namnet på hemsidan som du vill att vi analyserar för dig kostnadsfritt, samt e-post där du vill få rapporten skickad.

Dela den här artikel på: