Allt om Googles rankningssignaler: bekräftade, ryktade och falska faktorer

Varje artikel du kan hitta online om Googles rankningsfaktorer kommer att berätta för dig att det finns minst ~200 eller så udda variabler som bidrar till hur en webbplats kommer att prestera i SERP:erna.
Som sagt, det är en enorm skillnad mellan vad som kan påverka SEO, vad som faktiskt bekräftas som en rankningsfaktor och vad som helt enkelt är en bra princip för att ranka bra.
Det kan låta som semantik, men ”bästa praxis” översätts inte bara automatiskt till bekräftade rankningsfaktorer i och för sig.
Så låt oss skilja dessa bekräftade fakta från fiktion och alla andra saker du helt enkelt borde göra som en bra marknadsförare på en daglig basis.
I den här artikeln kommer vi att analysera alla kända, bekräftade, ryktade och absoluta Google-rankningsfaktorer på mytnivå på ett lättläst, mycket förtätat sätt.
Bekräftade rankningsfaktorer
Dessa är alla rankningsfaktorer som har bekräftats som sanna. Vi vet att de definitivt påverkar dina resultat i Googles sökmotor i olika grad.
Core Web Vitals
Dina Core Web Vitals utvärderar sidupplevelsesignaler för att utvärdera hur engagerande användarupplevelsen är. Google bekräftade 2021 att de är en rankningssignal, så se till att din webbplats har en ”bra” ranking.
Ankartext
Google har bekräftat att de använder kortfattad ankartext (läs: ”SEO-strategier” som ankartext och inte ”klicka här”) för att bättre förstå vad som finns på dina sidor, vilket direkt kan leda till att de placerar din sida högre i SERP:erna.
Detta är inte den starkaste rankningsfaktorn på listan (särskilt efter Penguin-uppdateringen), men det kan fortfarande hjälpa.
Domänhistorik
Du kanske driver ett fullt legitimt företag nu, men tänk om ett skissartat företag använde domänen tidigare för att lura kunder?
Domänhistorik spelar roll, och det är en bekräftad rankningssignal, även om Googles John Mueller har fortsatt med att säga att problemet kommer att lösa sig med tiden. Ändå rekommenderar vi att du spelar säkert på den här.
Källa: English Google Webmaster Central office-hours hangout (Nov. 13, 2018)
E-A-T
Googles E-A-T-ramverk utvärderar expertis, auktoritativitet och pålitlighet – och även om det inte är en rankningsfaktor i sig själv, är många av faktorerna som ingår i dess beräkning rankningsfaktorer. Så vi lägger den här i den bekräftade kolumnen, men med en liten ”men bara typ av” anteckning.
Rubriker
Rubriker – inklusive H1s och H2s – kan absolut vara en rankningsfaktor, eftersom de hjälper Google att förstå innehållet på sidan. De är inte den enda rankningsfaktorn, men de är viktiga, så ha dem tydligt skrivna och sökordsvänliga.
Källa: English Google Webmaster Central office-hours (Aug. 7, 2020)
HTTPS
Säker sökning, eller HTTPS – jämfört med HTTP – är en känd och bekräftad rankningsfaktor. Det är också en viktig del av en säker användarupplevelse, så se till att du kommer på den här snabbt om du inte redan har gjort det.
Källa: HTTPS as a Ranking Signal
Innehåll
Det är mycket tydligt att innehåll används som en sökrankningssignal, och kvaliteten på innehållet, inklusive hur direkt det svarar på en fråga, kan vara avgörande för prestanda i SERP:erna. Innehållet i sig (och inte bara rubriker) bedöms av Google.
Källa: English Google Webmaster Central office-hours (Aug. 7, 2020)
Backlinks
Länkar som kommer till din webbplats från andra webbplatser har länge varit en allmän bästa praxis för SEO. Det beror på att PageRank etablerade bakåtlänkar som ”röster” från första början, och erbjöd ett nytt sätt att analysera kvalitet som ursprungligen skapades efter citat till akademiska artiklar.
Sökordets framträdande
Sökordstäthet är inte en rankningsfaktor (vi kommer till det senare), men sökordets framträdande plats är det. Detta är platsen för nyckelordet, och ju närmare titeln eller början av texten, desto mer framträdande är det.
Källa: English Google SEO office-hours (June 18, 2021)
Sökordsfyllning (negativ faktor)
Keyword stuffing – vilket innebär att du överfyller ditt innehåll med sökord i ett försök att få det att rankas bra – är en negativ rankningsfaktor, vilket bekräftats av Google. Att göra detta kommer att skada dig, så undvik det.

Kända betalda länkar (negativ faktor)
Om du har betalat för bakåtlänkar och du åker fast (vilket visserligen är väldigt svårt) är det en negativ rankningsfaktor. Det är bäst att hålla sig borta från detta.
Mobilvänlighet
Mobilvänlighet bekräftas som en rankningsfaktor, och den har stärkts som rankningssignal i flera år. Det är särskilt viktigt för mobila sökresultat, som har överskuggat skrivbordssökningar i minst sju år nu. Så det är här mobilresponsiva bästa praxis och bekräftade rankningssignaler överlappar varandra fint.
Sidhastighet
Vi vet att sidladdningshastigheten är en bekräftad faktor för Googles SERP (och har varit det sedan 2010) – och det är en viktig sådan. Det påverkar också användarupplevelsen direkt, så se till att laddningstiderna för din webbplats är så snabba som möjligt.
Källa: Speed is Now a Landing Page Factor for Google Search and Ads
Fysisk närhet till den som söker
Google tar absolut hänsyn till sökarens fysiska närhet när de bestämmer vilka resultat som ska visas för dem, särskilt i lokal sökning. Även om du inte kan ändra platsen för ditt företag, se till att all din företagsinformation (inklusive platshänvisningar) är uppdaterad och korrekt.
RankBrain
RankBrain är ett AI-system som släpptes 2015 (och avsevärt uppdaterat 2016) för att integrera AI i sökfrågor för förbättrade resultat, vilket är särskilt användbart för tvetydiga frågor eller långa sökord. Det är en bekräftad rankningsfaktor, men det finns inget tydligt eller distinkt sätt att avsiktligt optimera för det.
Källa: Google Q&A
Relevans, distans och framträdande plats
Bekräftade av Google som rankningsfaktorer, dessa tre signaler bestämmer populariteten och den geografiska närheten för ett företag tillsammans med hur relevant det är för den specifika sökningen. De är alla viktiga för lokala sökresultat, så ta hänsyn till det när du optimerar din lokala företagssida och kom ihåg att generera recensioner.
Titeltaggar
Det finns gott om bevis för att optimering av titeltaggar kan ha en korrelativ ökning med rankningen, även om vi vet att de inte är lika kritiska till en rankningsfaktor som resten av själva innehållet. Det är en liten detalj i en större bild, men de säger också att Google letar efter nyckelordsfyllning här som en negativ faktor.
Källa: English Google Webmaster Central office-hours hangout (Jan. 15, 2016)
URL
Webbadresser är en minimal sökrankningsfaktor, vilket innebär att sökord i en URL bedöms när Google genomsöker din webbplats. Mueller har upprepade gånger betonat att detta inte är en rankningsfaktor värd att lägga mycket tid på.
Källa: @JohnMu on Twitter
- Ökad synlighet
- Mer organisk trafik
- Bättre användarupplevelse
- Hållbara resultat
SEO är en strategi för att förbättra din webbplats synlighet i sökmotorresultat, dvs. på Google. Med SEO kan du öka din online-närvaro och nå ut till potentiella kunder när de söker efter produkter eller tjänster som du erbjuder.
Obekräftade men misstänkta rangordningsfaktorer
Google har inte bekräftat varje enskild rankningsfaktor där ute, men det betyder inte att dessa element nedan inte har någon form av inverkan på rankningsalgoritmerna. Detta är de obekräftade men misstänkta av experternas rankningsfaktorer som kan påverka din SEO.
Alt text
Att ha alt-text för dina bilder anses definitivt vara en SEO-best praxis, att ha alt-text i sig är inte en bekräftad rankningsfaktor. Med det sagt, att använda den på rätt sätt och med nyckelord kan hjälpa din SEO-strategi genom att ge Google mer sammanhang om vad du har på sidan.
Breadcrumbs
Brödsmulor hjälper Google att bedöma hierarkin för hur dina sidor är ordnade. Just nu vet vi att det kan hjälpa Google att kategorisera sidor och att Google behandlar brödsmulor som vanliga länkar i PageRank. Vi tror att de kan ha en inverkan på rankningen, även om de inte bekräftas som en direkt rankningsfaktor.
Källa: @methode on Twitter
Klickdjup
Klickdjup, eller antalet klick som krävs för att komma från din startsida till målsidan, är mycket sannolikt en rankningsfaktor baserat på kommentarer från Mueller. Men inte en betydande sådan. Tänk på hur lätt det är för användare att komma till slutsidan.
Källa: English Google Webmaster Central office-hours hangout (June 1, 2018)
Platshänvisningar
Platshänvisningar som nämner din viktigaste företagsinformation som namn, adress och telefonnummer, och även om dessa visas online är inte officiellt bekräftade som en rankningsfaktor, det är nära. Google har noterat att lokala resultat gynnar de mest relevanta resultaten och att företag med fullständig information kommer att prioriteras.

Samcitering
Samcitering och samtidig förekomst hjälper Google att bedöma hur nära två orelaterade webbplatser eller sidor kan vara relaterade och kan ge dem ledtrådar om hur sidorna är relaterade och i vilket sammanhang. Några pålitliga länkar av hög kvalitet till din webbplats kan hjälpa Google att få ihop några av pusselbitarna, men det är ändå osannolikt att detta kommer att vara en betydande rankningsfaktor.
Källa: Google patent on related entities and what it means for SEO
Språket
Det är bara logiskt att någon som söker efter skor på mandarin är mindre än sannolikt att stöta på en webbplats skriven på spanska. För att nå användare på olika platser vill du skapa innehåll på de språk de talar.
Internlänkar
Det här är länkar till ditt eget innehåll på din webbplats, men de kräver stark användning av ankartext. Åtminstone gör de definitivt inte ont. Med det sagt är det osannolikt att de kommer att vara en stark rankningsfaktor jämfört med andra som laddningshastigheter för webbplatser.
Schemamarkering
Schemamarkering är mycket värdefullt när det gäller att få klick, och det ger också mikrodata som Google enkelt kan förstå.
Det är inte bekräftat som en känd rankningsfaktor men vi vet att det kan hjälpa dig att rangordna för frågor som du kanske inte har annars. Så det kan hjälpa som en rankningssignal, men det värsta scenariot är att det bara hjälper din övergripande SEO.
Sökhistoriken
Varje användare är olika, och det vet Google. Algoritmen tar hänsyn till tidigare sökhistorik när den levererar sökresultat så bra som möjligt.
Detta är dock inget som du kan påverka alls, och effekten är sällan betydande (förutom framstående lokalt anpassade SERP:er eller ofta besökta sidor).
Källa: @searchliaison on Twitter
Ryktade men osannolika rankningsfaktorer
Det här är rankningsfaktorer som länge har spekulerats om, och även om de inte har förnekas rakt av hittills, har vi en god anledning att tro att de sannolikt inte är officiella signaler.

301 omdirigeringar
Medan tidigare Googler Matt Cutts sa 2012 att Google skulle följa ett obegränsat antal omdirigeringar från en sida till en annan, kan det gå förlorad en liten PageRank i processen.
Men inte mycket har sagts officiellt, och sannolikt är de inte en sidrankningsfaktor. I vilket fall som helst vill du fortfarande hantera omdirigeringar och nära länkar för att undvika problem i potentiella omdirigeringskedjor. Detta är ofta mer av en bästa praxis för webbplatsens prestanda.
Källa: When migrating from HTTP to HTTPS Google says to use 301 redirects
Kanoniska länkar
Kanoniska länkar har visserligen ett samband med sökrankningar, men vi vet att även när de används korrekt kan Google ignorera det och välja sin egen kanoniska webbadress som ska visas i sökresultaten istället. Tänk på kapten Barbosas berömda citat från Pirates of the Caribbean här, ”Koden är mer vad du skulle kalla riktlinjer än faktiska regler.”
Källa: Google selects canonical URLs based on your site and user preference
Utgående länkar
Utgående länkar är alldeles för lätta för människor att spela för att vara en rankningsfaktor, men det är viktigt att notera att ankartexten och länkarna du väljer kan hjälpa Google att bättre förstå ditt innehåll så att det kan ge värde indirekt.
Källa: English Google Webmaster Central office-hours hangout (Jan. 26, 2016)
Motbevisade rankningsfaktorer
Medan vissa ryktade rankningsfaktorer hänger i limbo, har vissa motbevisats. Låt oss titta på vad du inte behöver oroa dig för, åtminstone vad gäller SEO.
Värt att påpeka – det finns mycket som inte finns på den här listan, men vi ville täcka de stora.
Avvisningsfrekvens
We’re listing this one first because it’s a common misconception that bounce rate impacts ranking. Google has repeatedly confirmed that bounce rates are not a ranking signal.
Källa: @methode on Twitter
404 och mjuka 404 sidor
Google har själv bekräftat att 404 sidor inte påverkar hur dina andra webbadresser rankas, vilket lätt skingra den rankningsfaktormyten. Trasiga länkar och sidor kan dock ge en dålig användarupplevelse (så de bör hittas och uppdateras när det är möjligt).
Källa: 404 (Page Not Found) errors
Google Display Ads
Den här har lite av en asterisk.
Att ha annonser från visningsannonser på din sida kan sänka laddningshastigheten för webbplatsen, särskilt om du har ett stort antal av dem. Så oron var att dessa annonser kunde skada din ranking. Och de skadar inte direkt din rankning bara genom att visas på din sida.
De kommer inte direkt att påverka din SEO-rankning, även om du vill se till att du inte överbelastas dina sidor med så många annonser att prestanda (inklusive sajtens laddningshastighet) inte påverkas, eftersom du inte får ett pass om de gör det.
Och för den delen kommer användningen av Google Ads, Google Search Console och Google Analytics inte heller automatiskt att påverka din rankning.
AMP
Den här är enkel: AMP är inte en rankningsfaktor, och det vet vi eftersom Google har bekräftat det flera gånger, åtminstone sedan 2016.
Klickfrekvens
Din klickfrekvens (CTR) har länge ryktats vara en rankningsfaktor, men det har bekräftats att så inte är fallet – särskilt eftersom Google visste att folk försökte spela för år sedan. Så visst är det bra för din webbplats att ha en högre CTR, men förvänta dig inte att det hjälper din ranking.
Källa: CTR in the Google Algo: Google’s Gary Illyes and Stone Temple’s Eric Enge Discuss
Kod till textsignal
Den här är inte en direkt rankningsfaktor, men den kan fortfarande påverka sidans prestanda, inklusive rankningsfaktorer som laddningshastigheter, tillsammans med användarupplevelsen. Alltså inte viktigt för rankningen, men ändå bra att hålla i schack.
Källa: English Google Webmaster Central office-hours hangout (Mar. 27, 2018)
Metabeskrivningar
Vi vet att att ha en stark metabeskrivning är en bra SEO bästa praxis för att få en högre CTR till din webbplats, men Google har inte använt det som en rankningssignal sedan någon gång mellan 1999 och början av 2000-talet.
Källa: @JohnMu on Twitter

Innehållslängd
SEO-skribenter kommer att svära upp och ner att du behöver minst 1 000 ord eller 2 000 ord eller vad den magiska siffran nu är för att bli rankad av Google. Det är inte sant.
Google ser inte på innehållslängd som en rankningsfaktor, men du bör ha tillräckligt med kvalitetsinnehåll för att vara konkurrenskraftig på ett givet sökord för att rankas bra.
Källa: johnmu on /r/bigseo
Domänålder
Åldern på din domän kan hjälpa till med webbplatsens auktoritet övergripande (se nedan), men Google har bekräftat att det för närvarande inte är en rankningsfaktor.
Källa: @JohnMu on Twitter
Domänauktoritet
Google har upprepade gånger bekräftat att domänauktoritet inte är en rankningsfaktor, eftersom varje ”webbplatsauktoritet”-poäng skapas av ett tredjepartsverktyg.
Webbplatser med högre domänbehörighet kan korrelera med förbättrad SEO eftersom vissa av beräkningarna kan vara nära, men de är korrelativa och inget mer. Verkligen, det här är sunt förnuft.
Källa: johnmu on r/SEO/
Domän namn
Ditt domännamn är viktigt (”www.coolshoes.com” kan absolut leda till klick), men det är inte en rankningsfaktor och har inte varit det på ett tag.
Källa: English Google Webmaster Central office-hours (Sept. 11, 2020)
Första länkprioritet
Google bryr sig inte om vilken länk som kommer först. Detta är inte det magiska hacket som vissa människor insisterar på att det är. De bryr sig om kvaliteten på länkarna. Och kom ihåg att ankartext är viktigare än var länken är placerad.
Källa: English Google Webmaster Central office-hours hangout (Feb. 20, 2018)
Senaste innehållet
Prioriterar Google automatiskt en helt ny artikel framför en som skrevs förra året? Nej.
Som sagt, artikelns grundlighet och kvalitet spelar roll. Om du behöver uppdatera för att förbli konkurrenskraftig kan det hjälpa din ranking.
Källa: @JohnMu on Twitter
Typer av länkar
Tror du att det kommer att göra skillnad att ha en .gov eller .edu i slutet av din domän? Kanske till användare, men tyvärr inte till Google. Inte en rankningsfaktor.
Källa: @JohnMu on Twitter
Sökordstäthet
Detta kan ha påverkat rankningen vid ett tillfälle, och även om det är en allmän bästa praxis är det inte en rankningsfaktor. Och kom ihåg: sökordsfyllning gör dig ingen tjänst.
Slutsats
Där har du det – en omfattande lista över alla kända, bekräftade och vederlagda Googles rankningsfaktorer, tillsammans med allt däremellan för att få oss att gissa.
Och det är bara poängen. Denna lista kommer att ändras i framtiden. Det är förmodligen det enda vi kan garantera i slutet av dagen.
För medan SEO-ryktekvarnen har spekulerat i exakt vad Googles ”200 rankingfaktorer” har under nästan två decennier, är sanningen förmodligen mycket grumligare än så.
Eftersom Google fortsätter att använda AI, maskininlärning och andra avancerade teknologier för att dela upp data, är de sanna ”rankningsfaktorerna” som kommer att flytta nålen för marknadsförare i morgon sannolikt inte att vara samma gamla statiska som vi brukade lita på i går.

Låt oss hjälpa dig med att skaffa fler kunder till ditt företag!
Vårt uppdrag är leverera minnesvärd marknadsföring som skapar effektiva resultat. Vi är din externa marknadsavdelning. Låt oss sköta din marknadsföring så att du och ditt team kan fokusera på att bli bäst på det ni gör i kärnverksamheten.
Behöver du hjälp med marknadsföring?
Kontakta oss så hjälper vi dig mer än gärna!
Fyll i kontaktformuläret idag och bli kontaktad inom 24 timmar. Vi erbjuder:
- En kostnadsfri konsultation
- Innovativa idéer för att nå och engagera dina kunder
- Praktiska lösningar som driver synlighet och tillväxt
Låt oss ta hand om marknadsföringen, så att du kan fokusera på det du gör bäst – att driva ditt företag.
Vi ser fram emot att höra från dig!
Påbörja din framgångshistoria med oss!
Kostnadsfri site audit – webbanalys av din hemsida
(värde 20 000 kr)
I den kostnadsfria analysrapporten ingår:
- teknisk SEO analys (hemsidans prestanda och andra tekniska aspekter),
- sökordsanalys av 10 viktigaste sökord,
- konkurrentanalys där vi identifierar hemsidor som är direkta konkurrenter till din hemsida,
- analys av backlinks profil (off-page SEO aspekter),
- rekommendationer på kort respektive lång sikt,
- samt ett möte där vi går igenom rapporten tillsammans (vi förklarar insikter från rapporten och besvarar dina frågor).
Site audit utgör grunden för en avancerad webbanalys.
Vänligen fyll i namnet på hemsidan som du vill att vi analyserar för dig kostnadsfritt, samt e-post där du vill få rapporten skickad.