Rutor "Folk frågar också": Tips för rankning, optimering och spårning
FFO-rutor visas i nästan hälften av alla sökningar. Så här fungerar de och hur SEOs kan använda dem till sin fördel.

Sedan den sågs första gången 2015 har rutan People Also Ask (PAA) – svenska Folk frågar också (FFO) – blivit en välbekant funktion på sökresultatsidor. Faktiskt så bekant att det visas i både Googles och Bings resultat, med den tidigare sökmotorn som presenterar det i 49 % av alla sökningar, enligt en studie av en en miljon sökordsdatauppsättning av Olga Andrienko från SEMrush. Det betyder att PAA-rutan visas ungefär fyra gånger oftare i sökresultaten än utvalda utdrag, som visas i drygt 12 % av resultaten, fann en Ahrefs-studie.
Med tanke på deras utbredning erbjuder People Also Ask-rutorna möjligheter att förbättra ditt organiska sökresultat, generera innehållsidéer och mer. Nedan hittar du vad du behöver veta för att få PAA-boxar att fungera för dina marknadsföringsstrategier och mål.
En kort översikt av FFO-lådan
PAA-rutan innehåller vanligtvis tre till fyra frågor relaterade till ämnet för användarens fråga. Google kan visa PAA-rutan för olika typer av sökavsikter. Det visas bland de tre bästa resultaten 75 % av gångerna, enligt SEMrush.
När en användare klickar på en fråga i PAA-rutan visas ett svar i rutan tillsammans med en länk till webbsidan som är värd för svaret. Svaren tillhandahålls vanligtvis i form av text, men Google har också setts testa videor i PAA-rutan.
Förutom att avslöja ett svar, kommer att klicka på en fråga dynamiskt generera fler frågor relaterade till den som användaren klickade på. Det verkar inte finnas någon gräns för hur många gånger en användare kan klicka på en fråga och generera fler PAA-frågor.
Hur PAA-boxen har utvecklats
Sedan introduktionen har PAA-boxen uppdaterats för att ge användare mer exakta svar samt frågor till svar de kanske inte ens har tänkt på att ställa ännu. Dessa framsteg signalerar att PAA-boxen inte kommer någonstans snart.
Dynamisk laddning. Under 2017 fick Googles PAA-box dynamisk laddning, vilket gjorde att antalet frågor som visas för användaren ökade bortom de första tre eller fyra. Som nämnts ovan är tilläggsfrågorna relaterade till den som användaren först klickade på.
Dynamisk laddning av PAA-rutor låter användare utforska sökresultaten genom att klicka på fler frågor för att hitta informationen de letar efter istället för att klicka på traditionella resultat och sedan bläddra igenom sidan.
När listan över PAA-frågor växer genom användarinteraktion, skjuts listor som visas under PAA-rutan längre ner på sidan.
Identifiera fråga-svar-par. Bings PAA-låda använder naturliga språkgenereringsmodeller för att identifiera fråga-svarspar i dokument. När dessa dokument visas i sökresultaten, används de genererade fråge-svar-paren, tillsammans med liknande frågor som tidigare har ställts av användare, för att driva PAA-boxen.
Hur man sätter PAA-boxen att fungera för ditt varumärke
Varumärkeskännedom och trafik. När användare klickar på PAA-frågor, exponeras de för varumärken som tillhandahållare av information och kan klicka sig igenom svaren för att ta reda på mer.
Med tanke på deras typiskt höga position i sökresultaten ger PAA-rutan varumärken och SEO:er en möjlighet till synlighet i en avgörande del av resultatsidan. Och till skillnad från utvalda utdrag som deduplicerades tidigare i år, är det möjligt att samma webbadress visas som en traditionell organisk listning på första sidan med Googles sökresultat såväl som i PAA-rutan. Det är också möjligt för webbsidor som inte rankas på den första sidan av Googles sökresultat att inkluderas i PAA-rutan, vilket ger webbplatser i mycket konkurrenskraftiga utrymmen med ett skott på förstasidans synlighet.
Innehålls- och sökordsforskning. PAA-boxen kan ge insikter i frågor som användare kan ha om din bransch eller din produkt eller tjänster. Om du tittar på motsvarande svar kan du också berätta om vilken typ av innehåll Google anser vara värt att visa upp och vilka dina konkurrenter kan vara.
Denna information kan sedan användas för att informera din innehållsstrategi och/eller förbättra befintligt innehåll så att det kan visas i en PAA-ruta. Dessutom kan sökavsikterna som återspeglas i PAA-rutan ge insikt i vad användare kan ha tänkt när de skrev in de specifika söktermerna.
Hur man får svar i PAA-rutan
Kriterierna som används för att bestämma vilket innehåll som kan visas som svar i en PAA-ruta är en del av sökmotorernas algoritmer, vilket betyder att vi helt enkelt inte vet exakt vad som krävs utöver de mönster som SEO:s har identifierat. Lyckligtvis tyder mönstren på att ge en positiv användarupplevelse, som du ändå borde prioritera, kan hjälpa ditt innehåll att hamna i en PAA-box.
I sin artikel The explosion of PAA: Att svara på frågor är det nya sättet att dominera sökningen, gav Ryan Johnson följande vägledning:
- Skriv kompletta frågor och svar. Se till att varje fråga ställs och besvaras fullständigt.
- Använd klarspråk.
- Undvik säljspråk.
- Lägg till Q&A-schema.
Du bör också sträva efter att vara så kortfattad, men ändå korrekt, som möjligt – SEMrushs studie fann att det bara fanns 41 ord per styckesvar, med det längsta svaret på 132 ord.
För att ytterligare dra nytta av PAA-boxens expanderande karaktär, överväg att lägga till uppföljningsfrågor och svar på samma sida.
Även om implementering av schemat på dina sidor inte garanterar att du får en PAA-lista, kan det hjälpa sökmotorer att urskilja vad dina sidor handlar om genom att lägga till frågor, QAPage, FAQ och How-to-strukturerade data, vilket kan hjälpa dem att dyka upp för relevanta frågor.
Var du kan se rapportering om dina PAA-listor
Data om visningar och klick som kommer in via dina PAA-listor är endast tillgängliga i Google Search Console (GSC) när PAA-rutan expanderas för att visa ditt svar. Och alla länkar inom ett enda sökresultatsidaelement har samma position, förklarade Glenn Gabe från G-Squared Interactive i sin guide till att avmystifiera klick, visningar och position i GSC.
Detta innebär att om PAA-rutan dyker upp på plats två kommer din notering i PAA-rutan att rapporteras i GSC som position två, oavsett om ditt svar dök upp som en av de ursprungliga tre eller fyra PAA-listorna eller den tjugonde listningen som har genererats dynamiskt.