Google AI-översikter

AI Översikt-länkkort får en högre klickfrekvens än vanliga webbsökresultat, men Google kommer inte att dela ut klickdata i Search Consoles för innehållsskapare.

AI Overviews rullas ut till alla USA-baserade sökare i Google Sök, vilket gör AI Overviews tillgängliga för hundratals miljoner sökare nästa vecka, meddelade Liz Reid, företagets nya chef för Sök, på Google I/O. AI Overviews kommer snart att lanseras i fler länder och vara tillgängliga för mer än en miljard användare i slutet av året.

Hema Budaraju, Senior Director of Product, Search Generative Experience, Google, berättade för oss att länkkorten i AI-översikter genererar en högre klickfrekvens än traditionella webbsökresultat. Google kommer dock inte att dela upp visningar och klickdata för AI-översiktslänkar i Google Search Console.

Förutom AI-översikter lanserar Google nya Search Labs AI-funktioner, inklusive flerstegsresonemangsfunktioner, planeringsmöjligheter, AI-organiserade sökresultat och en ny Google Lens fråga-med-video-funktion.

Vad är AI-översikter? AI Overviews introducerades som en del av Search Generative Experience i maj 2023. Det var opt-in inom Google Search Labs, tills Google började testa AI Overviews i det vilda för en undergrupp av användare i mars 2024.

AI Overviews ger svar på frågor med hjälp av generativ AI-teknik som drivs av Google Gemini. Det ger några utdrag av ett svar baserat på dess förståelse av frågor och innehållet den hittade om ämnet på webben.

Begränsade frågor. Du kommer inte att se AI-översikter för alla dina sökningar. AI-översikter är reserverade för att svara på mer komplexa frågor där Google känner att det kan tillföra värde utöver sökresultaten, berättade Budaraju för oss. Om AI-översikten inte ger något mervärde till vad Google Sök visar som standard, kommer Google inte att visa en AI-översikt.

Google skulle inte säga hur stor andel av frågorna som kommer att generera en AI-översikt. Jag frågade flera gånger och fick höra, ”vi kommer inte att dela de siffrorna.”

Jag frågade om vi bara skulle se AI-översikter när annonser inte visas, och jag fick höra att så inte var fallet. De typer av frågor som AI-översikter kommer att visa för har ”mindre att göra med annonser” och mer att göra med att lägga till värde till sökresultaten, sa Budaraju. Reid skrev, ”Som alltid kommer annonser att fortsätta att visas i dedikerade platser på hela sidan, med tydlig märkning för att skilja mellan organiska och sponsrade resultat.”

Google kan visa AI-översikter för hälsofrågor, medicinska och ekonomiska frågor – YMYL-frågorna (dina pengar, ditt liv).

En nyligen genomförd studie drog slutsatsen att Google visar färre AI-översikter sedan testet började för ett år sedan. Dessutom delade Onely liknande data som visar AI-översikter som dykt upp mycket mindre ofta nyligen.

Klick. Vi spekulerade i att när Google lanserar AI Overviews och SGE (förresten, AI Overview tog examen från SGE och Labs, så vi borde kalla dessa AI Overviews och inte SGE, sa Google till mig), att Google bara skulle lansera dem för frågor som inte skulle skada dess annonsprestanda och intäkter.

Budaraju berättade för oss att klickfrekvensen på länkkorten för AI Overview faktiskt är högre än klickfrekvensen på vanliga webbresultat, liknande vad vi såg för utvalda utdrag, sa hon.

AI-översiktsvisningar i Search Console. Google kommer att börja rapportera AI-översiktsvisningar och -klick i sin Search Console-rapportering, men kommer inte att särskilja dem som genereras av traditionell sökning och AI-översikt. Google kommer att klumpa ihop dem alla, sa Budaraju. Det kommer inte att finnas något sätt att se om din webbplats endast refererades i AI-översikter, om det fanns ett intryck för bara AI-översikter och ett klick för bara AI-översikter.

Detta tillvägagångssätt liknar Microsofts användning av Copilot i Bing Search, tidigare känd som Bing Chat. Bing Webmaster Tools slog ihop visningarna och klicken för Copilot med vanliga webbsökningsklick. Så här hanterar Google att visa (eller inte visa) utvalda utdrag i Search Console, trots att de skapade ett filter för det 2016 men aldrig lanserade det för allmänheten.

För mig får det mig att känna att Google (och Bing) döljer något för innehållsskapare. Att klicken och klickfrekvensen från dessa AI-drivna svar kanske inte genererar en sund klickfrekvens för publicister. Jag menar, varför kommer de annars inte att visa dessa detaljer?

När AI-översikter får fel. Precis som all ny teknik kan saker gå fel. Vi såg nyligen att AI-översikter råder dig att dricka urin för att passera en njursten, Google tog bort det svaret inom 24 timmar. Tidigare såg vi exempel på hur de gamla utvalda utdragen fick fel.

Sökare kan rapportera skadliga och felaktiga AI-översikter genom att klicka på de tre prickarna överst i AI-översikten. AI Overviews-resultat kommer sannolikt att förbättras med tiden och visar färre felaktigheter, precis som vi såg med utvalda utdrag när de lanserades första gången.

Välj bort. Eftersom AI-översikter är en sökfunktion är det enda sättet att välja bort att din webbplats ska visas i AI-översikterna genom vanliga sökkontroller. Det betyder att du blockerar din webbplats från att visas i Google Sök helt, antingen genom robots.txt, metataggkontroller eller på annat sätt.

Google lade till ett hjälpdokument som beskriver hur du kan försöka få ditt innehåll att inte visas i AI-översikter. Google skrev: ”AI-översikter erbjuder en förhandsvisning av ett ämne eller en fråga baserat på en mängd olika källor, inklusive webbkällor. Som sådana är de föremål för Searchs förhandsgranskningskontroller.”

Sökare har inte något sätt att välja bort dessa AI-översikter för tillfället.

Utvalda utdrag. Utvalda utdrag försvinner inte. De kommer att fortsätta att dyka upp i sökresultaten även med dessa nya AI-översikter. Vissa trodde att AI-översikter skulle ersätta utvalda utdrag, men vid det här laget berättade Google för oss att utvalda utdrag kommer att fortsätta att visas i Googles sökresultat.

Annonser. Google Ads kommer att stå värd för sitt Google Marketing Live (GML)-evenemang den 21 maj. Jag är säker på att de kommer att tillkännage många annonsbaserade funktioner vid den tiden (mer om GML här).

”Innovation och förbättringar av användarupplevelsen på Sök har historiskt sett öppnat nya möjligheter för annonsörer. Vi såg detta när vi framgångsrikt navigerade från dator till mobil”, sa en talesperson för Google till Search Engine Land. Google utökade: ”När vi använder generativ AI för att utöka de typer av frågor vi kan hjälpa människor med och tjäna nya syften i Sök, ser vi att detta också öppnar upp nya möjligheter för annonser att vara till hjälp och företag att få kontakt med kunder.”

Google sa också att ”Folk tycker att annonser antingen över eller under AI-översikter är användbara. Och vi fortsätter att experimentera med nya annonsformat, inklusive sök- och Shopping-annonser tillsammans med sökresultat i AI-översikter.”

Varför vi bryr oss. Gilla det eller inte, AI-översikter rullar ut till sökare den här veckan i USA och till fler länder senare i år. Kommer det alltid att vara perfekt? Nej, men det här är nästa utveckling av Google Sök.

Google har testat dem under det senaste året och berättat att de skickade miljarder frågor med generativ AI. Företaget hävdar att människor klickar sig till en större mångfald av webbplatser tack vare AI-översikter och att användarna ”älskar svaren” de ger.

”Detta är allt möjligt tack vare en ny Gemini-modell anpassad för Google Sök. Den sammanför Geminis avancerade möjligheter – inklusive flerstegsresonemang, planering och multimodalitet – med våra bästa söksystem i klassen”, sa Reid.

Och det kommer mer. Google har lagt till ett gäng nya AI-funktioner till Google Search Labs inklusive:

  • Resonemangsförmåga i flera steg
  • Planeringsmöjligheter i Google Sök
  • AI organiserade sökresultat
  • Google Lens Ask med video

Behöver du hjälp med SEO?

Kontakta oss!

Bild av Mishel Grujicic

Mishel Grujicic

Expert inom SEO (sökmotoroptimering), samt Google Ads och Meta Ads (Facebook och IG). Arbetar även med webbutveckling, content marketing och strategisk marknadsföring.

Dela den här artikel på: