Så här får du utvalda utdrag från Google: 9 optimeringsriktlinjer
Här är en uppsättning riktlinjer att följa när du optimerar för det utvalda utdraget – som att använda ett "är"-uttalande och definiera ämnet kortfattat.

Det utvalda utdraget är fortfarande en av SERPs mest eftertraktade delar, och spelar en viktig roll inom SEO. De tillåter din webbplats att snabbt hoppa till toppen av sökresultaten, även om den ”traditionella rankingen” skulle placera din webbplats längst ned på första sidan.
Mitt team och jag har haft stor framgång med att optimera för utvalda utdrag under åren. Så småningom utvecklade vi våra interna ramverk för vad som fungerar bäst när det gäller att göra anspråk på dessa efterlängtade positioner.
Nedan är de strategier vi använder för att optimera för utvalda utdragsresultat.
Vad är ett utvalt utdrag?
Ett utvalt utdrag är en sammanfattning av text på två till tre meningar som visas högst upp på Google. Utvalda utdrag svarar direkt på en användares fråga i sökresultaten. Att ta emot ett utvalt utdrag kan resultera i mer trafik för en viss sida.
Optimering av utvalda utdrag
Följ dessa steg för att optimera för utvalda utdrag::
- Lägg till rubriken ”Vad är”.
- Använd en ”är” meningsstruktur.
- Definiera ämnet fullständigt.
- Matcha det utvalda utdragsformatet.
- Använd inte ditt varumärke.
- Använd inte förstapersonsspråk.
- Skala utvalda utdrag.
- Prioritera när du rankas bland de fem bästa.
- Iterera dina optimeringar.
Det utvalda utdraget verkar fungera på en mer förenklad algoritm än Googles ”primära”. Det utvalda utdraget påverkas mycket mer av enkla justeringar på sidan som tydligt definierar ämnet för användarna.
Utvalda utdrag och röstsökning
Kom också ihåg att ett av målen med det utvalda utdraget är att underblåsa röstsökning.
Google läser tillbaka utvalda utdrag när användare utför röstfrågor på mobila enheter eller Google Home-enheter. Det betyder att utvalda utdrag alltid måste vara vettiga i detta sammanhang.
När du optimerar för utvalda utdrag är det vettigt att fråga dig själv: ”Hur skulle mitt svar låta om det lästes tillbaka på röstsökning?”
Typerna av utvalda utdrag
Du kanske märker att det finns flera typer av utvalda utdrag. Att känna till varje typ är viktigt för att förstå hur du strukturerar ditt innehåll för att optimera för dem.
Nedan följer de vanligaste typerna av utvalda utdrag.
Stycke
Den vanligaste typen av utvalt utdrag, stycket är sammansatt av två eller tre meningar med text hämtade från ett <p> HTML-element.
Lista
En punktlista eller numrerad lista hämtas vanligtvis från antingen ett <ol>- eller <ul> HTML-element.
Tabell
En tabell med information hämtad från ett <table> HTML-element. Detta är den minst vanliga typen av utvalt utdrag.
Hur man optimerar för Googles utvalda utdrag
Under årens lopp är en av de saker jag har kunnat finslipa på hur man optimerar för det utvalda utdraget.
Jag har utvecklat en uppsättning regler att följa när jag optimerar kundsidor för denna SERP-funktion. Du kan lära dig mer om varje regel nedan.
1. Lägg till rubriken ”Vad är”.
För att starta dina utvalda kodavsnittsoptimeringar bör du leta efter en plats i ditt innehåll för att lägga till rubriktaggen ”Vad är [sökord]”. Detta signalerar till Google att din kommande text kan vara användbar som ett utvalt utdrag.
Otaliga exempel på sidor får det utvalda utdraget med detta rubrikformat. Vi har sett goda framgångar när vi kopierar denna strategi för våra kunder.
Helst lägger du till den här rubriken så nära toppen av ditt innehåll som möjligt. Om jag skriver ett blogginlägg lägger jag i allmänhet till det precis under det inledande stycket. Det här är ofta ett bra ställe att lägga till det eftersom det flyter bra med innehållet samtidigt som du kan inkludera det nära toppen av sidan.
2. Använd meningsstrukturen ’är’
När du optimerar för det utvalda utdraget är det viktigt att inkludera ett ”är”-uttalande.
Den första meningen bör börja med strukturen: ”[Sökord] är…”
Nedan följer några exempel från resultat som får det utvalda kodavsnittet:
- ”Agil metodik är en typ av projektledningsprocess som främst används för mjukvaruutveckling…”
- ”Customer Relations Management (CRM) programvara är programvara som automatiserar och hanterar en organisations kundlivscykel.”
- ”Return on Investment (ROI) är ett resultatmått som används för att utvärdera effektiviteten hos en investering eller jämföra effektiviteten hos ett antal olika investeringar.”
Vår analys av sidor som tar emot utvalda utdrag visar konsekvent att ”är”-påståenden används i texten.
Enligt vår erfarenhet verkar den här innehållsstrukturen fungera som en ”utlösande fras” som gör att Google enkelt kan hitta relevant text för det utvalda utdraget.
För att öka dina chanser att få den utvalda utdragsplatsen, se till att din första mening följer detta format. Genom att använda en ”är”-sats bör du se en högre procentandel av dina optimeringar resultera i att du vinner det utvalda utdraget.
3. Definiera ämnet fullständigt i 2-3 meningar
Detta är den viktigaste regeln att följa, enligt min mening.
Utvalda utdrag ska ge användarna så mycket information om ämnet så snabbt som möjligt.
Det betyder att innehållet du optimerar måste försöka beskriva ämnet så fullständigt som möjligt i två till tre meningar. För denna regel är det extremt viktigt att vara kortfattad.
Här är några allmänna riktlinjer som vi försöker följa när vi försöker definiera utvalda utdrag kortfattat
- Den första meningen bör definiera ämnet.
- Den andra och tredje meningen ska beskriva 2-3 fakta om ämnet du måste veta.
- Undvik att använda några främmande fraser i din definition.
4. Matcha det utvalda utdragsformatet
Som förklarats tidigare inkluderar de olika typerna av utvalda utdrag:
- Stycken (vanligast).
- Punktlistor och numrerade listor.
- Tabeller (minst vanliga).
Denna regel är enkel. Vilken typ av utvald kodavsnitt du än ser på SERP, matcha den typen i ditt innehåll.
Om du till exempel ser ett utvalt stycke som visas för termen du vill optimera för, måste du hitta en plats där du kan lägga till/justera två eller tre meningar med text.
Men om en punktlista visas måste du lägga till en liknande lista till sidans innehåll.
5. Använd aldrig ditt varumärke i utvald text
Det här är ett misstag vi ser hela tiden.
Ett företag kommer att få regler 1-4 rätt men kommer att använda något språk som gör resultatet inte kvalificerat för det utvalda utdraget. Varumärken är ett exempel på ett sådant språk.
Kom ihåg att utvalda utdrag ger upphov till röstsökning. Enheter som Google Home läser direkt vad som finns i det utvalda utdraget för användarna. Detta innebär att innehållet måste vara fullständigt vettigt i detta sammanhang.
Säg till exempel att Wegmans försökte optimera för det utvalda utdraget ”hälsofördelar med avokado” och använde följande mening:
- ”Avokadon från Wegmans har många hälsofördelar eftersom de är en stor källa till riboflavin, vitamin C och kalium.”
När det läses av en röstassistent kan detta vara förvirrande eftersom den som söker efter allmänna fördelar som gäller alla avokado – inte bara de som säljs av Wegmans.
Att ersätta varumärket med ett allmänt språk kommer att ge innehållet en högre chans att få ett utvalt utdrag.
Den ideala optimeringen kan se ut så här:
- ”Avocado har många hälsofördelar eftersom de är en stor källa till riboflavin, vitamin C och kalium.”
6. Använd inte förstapersonsspråk
I likhet med den tidigare regeln kan det vara ett misstag att använda förstapersonsspråk på grund av följderna av röstsökning.
I exemplet ovan, låt oss säga att texten på sidan som är optimerad för det utvalda utdraget lyder:
- ”Våra avokado har många hälsofördelar. Vi har avokado som är en stor källa till riboflavin, vitamin C och kalium.”
Återigen, föreställ dig om den här meningen lästes av en röstassistent. Användaren kanske undrar:
- Vilka är ”vi” som det refereras till?
- Gäller denna information endast deras produkt?
Detta låter som att informationen kan vara specifik för en typ av avokado och kanske inte gäller maten i allmänhet.
Att begränsa den här typen av fraser kan också hjälpa dig att förbättra dina chanser att få ett utvalt utdrag.
7. Skala utvalda utdrag när det är möjligt
Vi har sett intressant beteende genom åren med punktlista med utdrag.
Vi har rekommenderat att justera HTML-koden på kategorisidor från vanliga stycketaggar till H2- eller H3-taggar för vissa klienter. Detta kan skicka starkare signaler som kan skala optimering av utvalda utdrag globalt.
Ta dig tid att granska var Google hämtar dina konkurrenters utvalda utdrag ifrån. Om du ser vanliga HTML-element kan du överväga att justera dina globala mallar för att ge ditt innehåll den bästa chansen att utlösa det utvalda kodavsnittet.
8. Prioritera möjligheter där du rankas i topp 5
Tidigare studier har visat att rankningspositionen spelar roll när det gäller att göra anspråk på ett utvalt utdrag. Enkelt uttryckt, ju högre du rankar, desto större chans har du att göra anspråk på en.
En Ahrefs-studie visade att resultatrankning i första positionen hade 30,9 % chans att få ett utvalt utdrag. Position 2 och 3 hade en chans på 23,5 % respektive 15,9 %.
Ju högre din webbplats rankas i ”standardresultaten”, desto bättre är chansen att generera ett utvalt utdrag.
När du prioriterar, leta efter nyckelord där du redan rankas bland de 5 bästa resultaten.
9. Iterera dina optimeringar
Du har följt stegen ovan.
Du har skrivit fantastiskt innehåll på sidan som tydligt beskriver ämnet under en dedikerad rubrik ”Vad är” högst upp på sidan.
Du har också varit säker på att hålla dig borta från alla varumärken eller förstapersonsterminologi.
Du driver dina optimeringar till produktion och väntar på att Google ska återindexera ditt innehåll.
När Google äntligen indexerar dina nya ändringar genererar din sida fortfarande inte det utvalda utdraget.
Det är inte dags att sluta optimera. Upprepa istället ditt tillvägagångssätt och försök igen. För många av de utvalda utdragen vi får kan det ta flera iterationer.
I den här fasen har jag funnit att användningen av ovanstående process generellt ger dig 80 % av vägen dit.
Om ditt resultat fortfarande inte får ett utvalt utdrag, tenderar mindre justeringar att fungera bra.
Leta efter möjligheter att bättre definiera ämnet, använd ännu mer kortfattade fraser eller testa att lyfta fram olika fakta (se Regel 3).
Börja med mindre justeringar och arbeta med fler större om du fortfarande inte ser önskat resultat.
Du kommer ofta att upptäcka att det utvalda utdraget kan erhållas efter några omgångar av interaktion för att perfekta språket.
Tjäna utvalda utdrag och öka din SERP-synlighet
Förhoppningsvis kommer dessa riktlinjer att hjälpa dig när du optimerar för utvalda utdrag.
Kom ihåg att det är oerhört viktigt att:
- Använd ett ”är” uttalande.
- Definiera ämnet fullständigt i två till tre meningar.
Genom att följa reglerna ovan bör du avsevärt kunna förbättra hur många utvalda utdrag du kan ta emot för din webbplats.