Marknadsföringstrender

När vi förbereder oss för att säga adjö till 2022 och välkomna 2023, är det ett bra tillfälle att se över anmärkningsvärda förändringar i sök- och konsumentbeteenden och planera våra viktigaste digitala marknadsföringsinitiativ för nästa år.

I den här artikeln kommer vi att diskutera de viktigaste marknadsföringstrenderna för sökning, digital marknadsföring och konsumenter för sökmarknadsförare 2023.

Söktrender: Erfarenhet och relevans

Låt oss först förstå de största förändringarna i sökning i år och vad vi kan förvänta oss nästa år.

Google släppte flera algoritmuppdateringar under 2022. Dessa algoritmuppdateringar kan klassificeras i tre breda kategorier:

  • Kärnuppdateringar: Uppdateringar släpptes för att göra sökningen bättre och säkrare.
  • Användbart innehåll: Uppdateringar har släppts för att göra sökresultaten användbara och relevanta.
  • Erfarenhet: Uppdateringar har släppts för att göra användarupplevelsen bättre på alla enheter.
    Det är klart att Google vill belöna webbplatser som erbjuder utmärkta användarupplevelser.

Det betyder att ditt innehåll måste vara relevant för deras fråga. Med andra ord, erfarenhet och relevans är nyckeln till att vinna i sökningar idag och därefter.

Konsumentrender och insikter: Omvärdering av prioriteringar

När vi granskade årets bästa sökfrågedata och användbara insikter som delas av olika organisationer, insåg vi hur viktigt det är för varumärken att vinna sina kunders förtroende.

Medan många datapunkter och trender diskuteras fokuserar vi på fem av de viktigaste konsumentinsikterna som du måste komma ihåg när du skapar dina sökmarknadsföringsstrategier för 2023.

  • Sekretess och sinnesfrid: Konsumenter är oroade över integritet och ser till varumärken för att säkerställa att deras data inte delas.
  • Annonsering med ett syfte: Konsumenter dras mot varumärken inklusive hållbarhetsinitiativ som en del av reklam- och marknadsföringsinsatser.
  • Personalisering: Google Shopping är ett bra exempel på att anpassa upplevelser baserat på plats, preferenser, sökhistorik etc.
  • Direkt till konsumenten: En mer visuell och interaktiv upplevelse är avgörande för att engagera konsumenten.
    Prediktiv analys: Att fatta välgrundade beslut baserat på flera datapunkter är också avgörande.

När vi förstår konsumenttrender och insikter är vi bättre rustade att utvärdera marknadsföringsprioriteringar – vilket ger oss trygghet i att vår annonsering är målinriktad, personlig och till hjälp för konsumenterna.

Topp 5 söktrender för 2023

När vi börjar ett nytt år av marknadsföring måste vi kliva ut på höger fot och ändra vårt tankesätt. Länge borta är dagarna med sökordstäthet och konceptet att innehåll är enbart kung.

”Mer” är inte längre ”bättre”. Kvalitet framför kvantitet är namnet på spelet. Vi måste omvärdera våra prioriteringar och nå våra kunders förväntningar.

Efter att ha granskat sökfrågor, konsument- och sökinsikter och de största utgåvorna 2022, nedan är fem nyckeltrender att tänka på för ett framgångsrikt 2023.

Trend 1: Multisearch – hjälper dig att söka utanför boxen

Konsumenter spenderar vanligtvis mer än 82 % av sin tid på upptäckt. Google lanserade multisearch och släppte flera stödjande algoritmer i år för att förändra hur vi alla gör upptäckter och tar emot information.

Google testar ständigt olika format för att visa relevanta sökresultat från olika källor, som återspeglar hur människor utforskar myriader av ämnen.

De goda nyheterna: Vi kan nu söka mellan olika tillgångar, inklusive videor, bilder, PDF-filer, text, språk, etc.

Multisearch har öppnat de största outnyttjade möjligheterna för marknadsförare och vi kan se den direkta fördelen. Konsumenter kan ta vilken bild som helst och använda Google Lens för att utforska allt om bilden.

Genom att utnyttja enhetsdata tillsammans med högkvalitativa, relevanta och kontextuella bilder kan Google få de mest relevanta sökresultaten snabbare.

Under 2023 kommer vi att se kunniga sökmarknadsförare som utnyttjar alla typer av tillgångar, Google Vision API och enhetsdata för att tillhandahålla de mest relevanta och kvalitativa tillgångarna.

Att framtidssäkra dina digitala tillgångar för upptäckt är din nyckel till att låsa upp dörrar och vinna 2023.

Trend 2: Omnikanalupplevelse

De flesta konsumenter växlar mellan olika enheter, så en konsekvent och enhetlig upplevelse över alla kontaktpunkter är viktig.

Att centralisera kritisk information om verksamheten och distribuera den över alla marknadsföringskanaler är nödvändigt för en sömlös omnikanalupplevelse 2023.

Förändringshastigheten över kanaler skapar förtroende hos konsumenterna. Till exempel bör webbplatsinformation ändras direkt när du som företag bestämmer dig för att ändra din Google Business Profile eller sociala profilinformation.

Med lanseringen av Google Analytics 4 utbildar Google försiktigt marknadsförare att fokusera på kundernas beteenden och attribution från olika kanaler över kundresan snarare än den senast klickade kanalen.

Upptäckten av innehåll, bra webbplatsanvändarupplevelse och webbplatsens hälsa kommer också att bli ett måste för 2023.

Om information inte kan genomsökas och indexeras kommer den inte att vara tillgänglig för konsumenter vilket gör den värdelös. När ekonomin saktar ner och budgetarna blir snävare måste sökmarknadsförare prioritera tekniska SEO-initiativ för att ge bra resultat.

Trend 3: Personalisering och lokalisering

Konsumenter söker information baserad på intresse, plats och andra kända och okända faktorer. Onlineköpare köper mer sannolikt från varumärken med en stark lokal närvaro och engagemang med sina konsumenter.

Vi måste se till att våra globala sökmarknadsföringsstrategier är anpassade för plats.

Google matchar bilder till sökarens avsikt eftersom ungefär 36 % av en mobilskärm idag upptas av bilder. Som ett lokalt företag bör du tänka på:

  • Svara på vanliga frågor.
  • Tillhandahåller relevant lokal information och bilder.
  • Säkerställa fantastiska omnikanalupplevelser för konsumenter.

Lokal sökning fortsätter att vara mycket strategisk för Google, enligt den lokala SEO-experten Greg Sterling. Men sökmotorn flyttar bort från lokalt sök som en pengarsmakare (annonsdrivare) och fokuserar mer på produktsökning. Det innebär ännu tunnare stöd för lokala sökmotoroptimerare och lokala företag.

Google kommer att vidareutveckla och bygga ut produktsökning och SERP för att bättre kunna konkurrera med Amazon och öka användningen av produktsökning. Återförsäljare är den främsta annonsören online och Google vill behålla och öka dessa pengar. Vi kommer att se mer lokalt produktlager i realtid online, inklusive från mindre återförsäljare.

Även om lokalisering är superkritiskt, tror jag också att för 2023 kommer personalisering av information baserad på konsumenternas preferenser att bli ett måste. Att använda kunddataplattformar för att säkra preferenser och skapa innehåll och kampanjer baserat på kunddata är också nyckeln på detta område.

Trend 4: Användbart innehåll – relevant, kvalitativt, tillgängligt, auktoritativt, upplevelsebaserat

Google uppdaterade nyligen sina riktlinjer för kvalitetsbedömare och sitt hjälpsamma innehållssystem. Det enklaste sättet att utvärdera om ditt innehåll är användbart är genom att täcka kritiska beröringspunkter och mikroögonblick.

Användbart innehåll är innehåll som är lättillgängligt för din kund på alla digitala kontaktpunkter, vilket minimerar behovet för dem att söka någon annanstans.

Googles användbara innehållsuppdatering är en maskininlärningsalgoritm som fortsätter att tränas baserat på sökresultatdatauppsättningar. Det är en signal för hela webbplatsen, så om för många sidor på en domän är av låg kvalitet (t.ex. dubbletter, tunna eller skapade enbart för att rankas i sökmotorer), finns det en allvarlig risk att din organiska sökprestanda kan bli lidande.

År 2023 måste sökmarknadsförare se till att upptäckbart innehåll är relevant, informativt, kvalitativt, auktoritativt och upplevelsebaserat.

Sökmotorer kommer att belöna företag för att dela högkvalitativt och informativt innehåll. Varumärken bör förbättra synlighet online avsevärt genom att dela aktuellt innehåll först.

Innehållsstrategi bör inkludera alla typer av innehåll, inklusive videor, produktrecensionsinformation, FAQ, relevanta bilder, PDF och expertråd.

Varumärken måste också kartlägga aktuellt innehåll över kundresans kontaktpunkter och sträva efter att fylla alla innehållsluckor.

Trend 5: Influencer-marknadsföring och expertgruppsbyggande

Influencermarknadsföring växer snabbt och till och med snabbare än marknadsföring i sociala medier.

Kunniga konsumenter sammanställer information och följer expertutlåtanden från influencers de litar på innan de fattar köpbeslut.

Vi ser redan olika sociala kanaler som publicerar information om expertrecensioner/community och interaktiva videor går bra.

Under 2023 kommer varumärken att dra nytta av:

  • Bygga en expertgemenskap av influencers.
  • Tillhandahåller det mest informativa och användbara innehållet i det mest interaktiva formatet.
  • Justera olika nyckeltal såsom engagemang och klick för att mäta framgång.

Sterling noterade att några av Googles SERP-ändringar drivs av TikToks popularitet, inklusive pushen för att göra sökningen mer visuell.

Följaktligen kommer vi att se Google betona mer visuellt innehåll och potentiellt tona ner recensioner (men inte i rankningssyfte.)

Google kommer att intensifiera sitt senaste tillslag mot recensionsbedrägeri, som kommer att fortsätta fånga ”oskyldiga” recensioner på sitt nät.

Lokala marknadsförare kommer att behöva se till att en kontinuerlig ström av Google-recensioner kommer och helt enkelt vara beredda att förlora en procentandel av recensionerna till Googles AI-filtrering.

Marknadsföringstrender 2023

Eftersom trender dyker upp snabbt och kan vara svåra att förutspå så kommer det säkert komma nya trender som vi inte räknade med. Annars listar vi dessa topp 5 marknadsföringstrender att genomsyra 2023:

  1. Multisearch – hjälper dig att söka utanför boxen
  2. Omnikanalupplevelse
  3. Personalisering och lokalisering
  4. Användbart innehåll – relevant, kvalitativt, tillgängligt, auktoritativt, upplevelsebaserat
  5. Influencer-marknadsföring och expertgruppsbyggande

Ha en framgångsrik 2023 önskar er seo byrå SEO Inc. Sweden!

Behöver du hjälp med marknadsföring?

Kontakta oss så hjälper vi dig mer än gärna!

Fyll i kontaktformuläret idag och bli kontaktad inom 24 timmar. Vi erbjuder:

  • En kostnadsfri konsultation
  • Innovativa idéer för att nå och engagera dina kunder
  • Praktiska lösningar som driver synlighet och tillväxt

Låt oss ta hand om marknadsföringen, så att du kan fokusera på det du gör bäst – att driva ditt företag.
Vi ser fram emot att höra från dig!

Påbörja din framgångshistoria med oss!

Kostnadsfri site audit – webbanalys av din hemsida

(värde 20 000 kr)

I den kostnadsfria analysrapporten ingår teknisk SEO analys (hemsidans prestanda och andra tekniska aspekter), sökordsanalys av 10 viktigaste sökord, konkurrentanalys där vi identifierar hemsidor som är direkta konkurrenter till din hemsida, analys av backlinks profil (off-page SEO aspekter), rekommendationer på kort respektive lång sikt, samt ett möte där vi går igenom rapporten tillsammans (vi förklarar insikter från rapporten och besvarar dina frågor). Site audit utgör grunden för en avancerad webbanalys.

Vänligen fyll i namnet på hemsidan som du vill att vi analyserar för dig kostnadsfritt, samt e-post där du vill få rapporten skickad.

Dela den här artikel på: