Vad är användbart innehåll, enligt Google
Google är på väg att lansera sin användbara innehållsuppdatering. Så vad exakt är användbart innehåll? Här är vad Google har berättat för oss.

Googles nya användbara innehållsuppdatering är tänkt att belöna innehåll som är skrivet för människor.
Så exakt hur definierar Googe ”nyttigt innehåll”?
Kort sagt, enligt Google, användbart innehåll:
- Är skapad för en specifik målgrupp.
- Har expertis.
- Är pålitlig och trovärdig.
- Uppfyller sökarens önskemål eller behov.
Detta är viktigt att veta eftersom din definition av ”nyttigt innehåll” för SEO troligen skiljer sig från Googles.
Här är allt vi vet om vad Google anser vara användbart innehåll.
Vad är användbart innehåll?
Det som följer är all vägledning och alla frågor som Google har tillhandahållit för att bedöma om ditt innehåll är användbart, kring användbart innehåll (HCU), produktrecension (PRU), kärna (CU) och Panda-uppdateringar (PU).
Googles vägledning kring användbart innehåll delas i allmänhet upp i fyra områden. Användbart innehåll:
1. Skapas för en specifik målgrupp
- Har du en befintlig eller avsedd målgrupp för ditt företag eller din webbplats som skulle ha nytta av innehållet om det kom direkt till dig? (HCU)
- Har din webbplats ett primärt syfte eller fokus? (HCU)
- Är innehållet i första hand för att locka folk från sökmotorer, snarare än gjort för människor? (HCU)
- Producerar du mycket innehåll om olika ämnen i hopp om att en del av det kan fungera bra i sökresultat? (HCU)
- Använder du omfattande automatisering för att producera innehåll om många ämnen? (HCU)
- Verkar innehållet tjäna besökarnas genuina intressen eller verkar det existera enbart av någon som försöker gissa vad som kan rankas bra i sökmotorer? (CU)
- Skriver du om saker helt enkelt för att de verkar trendiga och inte för att du annars skulle skriva om dem för din befintliga publik? (HCU)
- Skriver du till ett visst antal ord för att du har hört eller läst att Google har ett föredraget antal ord? (Nej, det gör vi inte). (HCU)
- Utvärdera produkten ur en användares perspektiv. (PRU)
2. Har expertis
- Är detta innehåll skrivet av en expert eller entusiast som bevisligen känner till ämnet väl? (CU)
- Visar ditt innehåll tydligt förstahandsexpertis och djup kunskap (till exempel expertis som kommer från att du faktiskt har använt en produkt eller tjänst eller besökt en plats)? (HCU)
- Ger innehållet insiktsfull analys eller intressant information som är bortom självklar? (CU)
- Om innehållet bygger på andra källor, undviker det att helt enkelt kopiera eller skriva om dessa källor och istället ge ett betydande mervärde och originalitet? (CU)
- Massproduceras innehållet av eller outsourcas till ett stort antal kreatörer, eller sprids det över ett stort nätverk av webbplatser, så att enskilda sidor eller webbplatser inte får lika mycket uppmärksamhet eller omsorg? (CU)
- Ger innehållet ett betydande värde jämfört med andra sidor i sökresultaten? (CU)
- Sammanfattar du främst vad andra har att säga utan att tillföra mycket mervärde? (HCU)
- Bestämde du dig för att gå in på något nischområde utan någon egentlig expertis, men istället främst för att du trodde att du skulle få söktrafik? (HCU)
- Visa att du är kunnig om de granskade produkterna – visa att du är en expert. (PRU)
- Diskutera fördelarna och nackdelarna med en viss produkt, baserat på din egen ursprungliga forskning. (PRU)
- Beskriv hur en produkt har utvecklats från tidigare modeller eller releaser för att tillhandahålla förbättringar, åtgärda problem eller på annat sätt hjälpa användare att fatta ett köpbeslut. (PRU)
- Identifiera viktiga beslutsfattande faktorer för produktens kategori och hur produkten presterar inom dessa områden (till exempel kan en bilrecension avgöra att bränsleekonomi, säkerhet och hantering är nyckelfaktorer för beslutsfattande och betygsätt prestanda inom dessa områden). (PRU)
- Beskriv nyckelval i hur en produkt har utformats och deras effekt på användarna utöver vad tillverkaren säger. (PRU)
- När du rekommenderar en produkt som den bästa övergripande eller den bästa för ett visst ändamål, inkludera varför du anser att produkten är den bästa, med förstahands stödjande bevis. (PRU)
3. Är pålitlig och trovärdig
- Skulle du lita på informationen som presenteras i den här artikeln? (PU)
- Presenterar innehållet information på ett sätt som gör att du vill lita på den, till exempel tydlig källa, bevis på den inblandade expertis, bakgrund om författaren eller webbplatsen som publicerar den, till exempel genom länkar till en författarsida eller en sidas Om-sida? (CU)
- Om du undersökte webbplatsen som producerade innehållet, skulle du få ett intryck av att den är välbetrodd eller allmänt erkänd som en auktoritet inom sitt ämne?
- Har innehållet några lättverifierade faktafel? (CU)
- Skulle du känna dig bekväm med att lita på detta innehåll för frågor som rör dina pengar eller ditt liv? (CU)
- Ger innehållet originalinformation, rapportering, forskning eller analys? (CU)
- Ger innehållet en påtaglig, fullständig eller heltäckande beskrivning av ämnet? (CU)
- Ger rubriken och/eller sidtiteln en beskrivande, användbar sammanfattning av innehållet? (CU)
- Undviker rubriken och/eller sidtiteln att vara överdrivande eller chockerande? (CU)
- Är det den här typen av sida du vill lägga till ett bokmärke, dela med en vän eller rekommendera? (CU)
- Skulle du förvänta dig att se det här innehållet i eller refereras till av en tryckt tidning, uppslagsverk eller bok? (CU)
- Har innehållet några stavnings- eller stilproblem? (CU)
- Var innehållet producerat bra, eller verkar det slarvigt eller hastigt producerat? (CU)
- Har innehållet en överdriven mängd annonser som distraherar från eller stör huvudinnehållet? (CU)
- Tillhandahåll bevis såsom bilder, ljud eller andra länkar av din egen erfarenhet av produkten, för att stödja din expertis och förstärka äktheten av din recension. (PRU)
- Dela kvantitativa mätningar om hur en produkt mäter sig i olika kategorier av prestanda. (PRU)
- Förklara vad som skiljer en produkt från sina konkurrenter. (PRU)
- Täck jämförbara produkter att överväga, eller förklara vilka produkter som kan vara bäst för vissa användningsområden eller omständigheter. (PRU)
- Inkludera länkar till andra användbara resurser (din egen eller från andra webbplatser) för att hjälpa en läsare att fatta ett beslut. (PRU)
- Överväg att inkludera länkar till flera säljare för att ge läsaren möjlighet att köpa från sin valfria handlare. (PRU)
4. Uppfyller sökarens önskemål eller behov
- Efter att ha läst ditt innehåll, kommer någon att lämna och känna att de har lärt sig tillräckligt om ett ämne för att hjälpa till att nå sitt mål? (HCU)
- Kommer någon som läser ditt innehåll att lämna en känsla av att de har haft en tillfredsställande upplevelse? (HCU)
- Får ditt innehåll läsarna att känna att de behöver söka igen för att få bättre information från andra källor? (HCU)
- Lovar ditt innehåll att svara på en fråga som faktiskt inte har något svar, som att föreslå att det finns ett releasedatum för en produkt, film eller tv-program när ett inte är bekräftat? (HCU)
- Visas innehåll bra för mobila enheter när det visas på dem? (CU)
- Se till att det finns tillräckligt med användbart innehåll i dina rankade listor för att de ska stå på egen hand, även om du väljer att skriva separata djupgående enstaka produktrecensioner för varje rekommenderad produkt. (PRU)
- Skulle användare klaga när de ser sidor från den här webbplatsen? (PU)
Gräva djupare i avsikt
Det finns de klassiska sökintentionerna som du förmodligen känner till (informations-, navigerings-, transaktions-), men också flera mikro-avsikter du bör tänka på när du skapar innehåll.
Google har delat upp sökbeteendet i fyra ”ögonblick” tidigare:
- Jag vill veta. Människor som söker information eller inspiration.
- Jag vill gå. Människor som söker efter en produkt eller tjänst i sitt område.
- Jag vill göra. Människor som söker efter instruktioner.
- Jag vill köpa. Människor som är redo att göra ett köp
QRG delar upp användarens avsikter i dessa kategorier:
- Know query: För att hitta information om ett ämne. Några av dem är Know Simple-frågor (d.v.s. frågor som har ett specifikt svar, som ett fakta, diagram, etc.)
- Gör fråga: När användaren försöker uppnå ett mål eller delta i en aktivitet.
- Webbplatsfråga: När användaren letar efter en specifik webbplats eller webbsida
- Besök-i-person-förfrågan: Några av dem letar efter ett specifikt företag eller en specifik organisation, av vilka några letar efter en kategori av företag.
Dessutom drivs sökbeteendet av sex behov, enligt en Think With Google-artikel från 2019:
- Överraska mig: Sök är roligt och underhållande. Det är omfattande med många unika iterationer.
- Thrill Me: Search är ett snabbt äventyr för att hitta nya saker. Den är kort, med bara några få ord och minimal användning av bakåtknappen.
- Imponera på mig: Sök handlar om att påverka och vinna. Den är laserfokuserad och använder specifika fraser.
- Utbilda mig: Sök handlar om kompetens och kontroll. Det är grundligt: recensioner, betyg, jämförelser etc.
- Försäkra mig: Sök handlar om enkelhet, komfort och tillit. Det är okomplicerat och mer sannolikt att det innehåller frågor.
- Hjälp mig: Sök handlar om att ansluta och praktiskt. Det är rakt på sak, och mer sannolikt att nämna familj eller plats.
Ett sista sätt att tänka på publikens avsikt är Avinash Kaushiks See, Think, Do, Care-ramverk. Även om det inte är ”officiellt” Google-råd specifikt för en algoritmuppdatering, var Kaushik Googles evangelist för digital marknadsföring när han skrev detta.