Vad är kvalitetsinnehåll?
Lär dig vad som krävs för att skapa kvalitetsinnehåll som är användbart för användare, rankas bra i SERP:erna och överträffar konkurrenterna.

Kvalitetsinnehåll är subjektivt. Vissa människor vill ha en sammanfattning på nybörjarnivå medan andra vill ha mer djup och expertinsikter. Kvalitetsinnehåll kommer att vara bättre än innehållet som för närvarande finns och läsarna kommer att tycka att det är användbart, minnesvärt och kommer sannolikt att dela innehållet.
Som sökmotoroptimerare skriver vi vanligtvis om saker som folk söker efter. Detta gör innehållet användbart, men om du läser många topprankade sajter säger de ofta samma saker. Att läsa de första resultaten kan kännas som att du läser samma innehåll om och om igen.
Det finns många modeord som 10x-innehåll eller skyskraporinnehåll, men allt du egentligen behöver göra är att göra något bättre än vad som finns.
När du skriver nytt innehåll har du en fördel. Du kan se innehållet som rankas, och det är ribban du måste överträffa.
Låt oss titta på hur man gör det.
Hur man skapar kvalitetsinnehåll
Att skapa kvalitetsinnehåll är delvis vetenskap och delvis konst. Det kräver också mycket hårt arbete och expertis.
SEOs har tillgång till massor av data. Vi kan se:
- Allt folk söker efter med sökordsforskning.
- Alla de saker som toppinnehåll rankas för.
- Alla saker som befintligt innehåll talar om.
Många som ställer en fråga har för avsikt att hitta grundläggande information i ett snabbt och enkelt format. Innehåll som är organiserat, förenklat och lätt att läsa och skanna är användbart.
Mycket av innehållet som skapas av SEOs är avsett att rankas i sökmotorer, men det är också användbart för användare. Vi tenderar att täcka vad användare söker efter och svara på frågor om ämnet. För många användare är den typen av innehåll en bra introduktion till ett ämne.
Problemet är att vi i många fall bara fejkar expertis, eller så har vi författare som fejkar expertis.
För att skapa kvalitetsinnehåll behöver du verklig expertis.
Du kan skilja ditt innehåll från det som finns för närvarande genom att:
- Dela dina erfarenheter, berättelser och insikter.
- Inklusive data endast tillgänglig för dig.
- Att ha en åsikt, en unik inställning eller en annan synvinkel.
Många av de sidor som för närvarande rankas har sannolikt rankats i flera år. De kan ha uppdaterat och förfinat sitt innehåll under den tiden för att göra det bättre.
Befintligt innehåll kan också ha många kraftfulla och relevanta länkar. Det finns ett fenomen där topprankat innehåll tenderar att få fler länkar, vilket gör det svårt att slå.
Du måste vara extraordinär och anstränga dig för att övervinna sådant innehåll. Det blir inte lätt.
Om du vill slå dem behöver du förmodligen ett team av människor.
- En SEO för att göra forskningen.
- En stor författare och berättare.
- En expert för sina unika insikter.
- En redaktör för att rätta eventuella misstag.
Varje person lägger till värdefulla färdigheter som behövs för att skapa kvalitetsinnehåll.
Att skapa den här typen av innehåll kräver mer ansträngning än de flesta företag är villiga att investera i. Utan att visa någon form av initiala resultat kan det vara svårt att få inköp. När du har ett par träffar eller några initiala resultat kan det vara mycket lättare att argumentera för de resurser som behövs för att skapa detta innehåll.
En fälla jag tycker att många företag hamnar i är att skapa innehåll som en engångsuppgift snarare än en iterativ process. Du kan alltid förbättra ditt nuvarande innehåll när du har mer resurser och vill få bättre resultat.
Till exempel är det faktiskt andra gången jag skriver den här artikeln för Search Engine Land. Jag skrev ursprungligen ett stycke om kvalitetsinnehåll för dem redan 2016, och jag har mycket mer erfarenhet och expertis att dela med mig av nu än jag gjorde för alla dessa år sedan.
Hur man mäter kvalitet
Att mäta kvalitet är svårt eftersom det är subjektivt. Många sökmotoroptimerare kommer att titta på saker som antal ord och sökordstäthet, men dessa är dåliga mätvärden. Vissa frågor, som en persons ålder, kan besvaras fullt ut med ett nummer. Du behöver inte hela deras livshistoria.
Det finns inget rätt sätt att mäta kvalitet.
SEOs kanske vill titta på:
- Ranking.
- Trafik.
- Länkar.
- Omnämnanden.
- Sociala aktier.
Företag kommer att vilja mäta:
- Konverteringar.
- Kvalificerade leads.
- Inkomst.
Du kanske också vill överväga saker som användarnöjdhet.
Sökmotorer har det svåra jobbet att lista ut vad som är bra resultat för många olika användare med många olika önskemål och behov. I allmänhet tenderar de att visa en mängd olika innehåll som möter olika användaravsikter så att varje person sannolikt kommer att hitta något användbart för dem.
Låt oss ta en titt på några av sökmotorernas vägledning för att skapa innehåll.
Hur sökmotorer tänker om kvalitetsinnehåll
Google skapade många algoritmer för att avgöra vilket innehåll som är bäst för användarna. De ger också mycket vägledning om vad de letar efter.
Några av termerna de använder för att beskriva den typ av innehåll de letar efter är:
- Expert.
- Auktoritativ.
- Pålitlig.
- Relevant.
- Användbart, hjälpsamt.
- Hög kvalitet.
- Original.
- Omfattande.
- Intressant.
- Insiktsfullt.
- Faktisk.
- Detaljerad.
- Engagerande.
- Trovärdig.
- Informativ.
- Värde.
- Användarcentrerad.
- Äkta.
De flesta av dessa är subjektiva adjektiv och är svåra att mäta. Ändå ger de mycket vägledning med de frågor som deras ingenjörer ställer sig själva och till och med den vägledning de ger sina kvalitetsbedömare.
Googles kvalitetsriktlinjer för webbansvariga
Google har kvalitetsriktlinjer som är:
Grundläggande principer
- Skapa sidor främst för användare, inte för sökmotorer.
- Lura inte dina användare.
- Undvik knep som är avsedda att förbättra sökmotorernas rankning. En bra tumregel är om du skulle känna dig bekväm med att förklara vad du har gjort för en webbplats som konkurrerar med dig, eller för en Google-anställd. Ett annat användbart test är att fråga: ”Hjälper detta mina användare? Skulle jag göra det här om sökmotorer inte fanns?”
- Fundera på vad som gör din webbplats unik, värdefull eller engagerande. Få din webbplats att sticka ut från andra inom ditt område.
Specifika riktlinjer
Undvik följande tekniker:
- Automatiskt genererat innehåll avsett att manipulera sökrankningar
- Deltar i länkscheman
- Skapa sidor med lite eller inget originalinnehåll
- Cloaking
- Sneaky omdirigeringar
- Dold text eller länkar
- Dörröppningssidor
- Skrapat innehåll
- Att delta i affiliateprogram utan att tillföra tillräckligt värde
- Laddar sidor med irrelevanta sökord
- Skapa sidor med skadligt beteende, som nätfiske eller installera virus, trojaner eller annan skadlig programvara
- Missbrukar strukturerad datauppmärkning
- Skickar automatiska frågor till Google
Följ god praxis:
- Övervaka din webbplats för att hacka och ta bort hackat innehåll så snart det dyker upp
- Förhindra och ta bort användargenererad spam på din webbplats
Google om hur man skapar värdefullt innehåll
Sedan finns det det här avsnittet (arkiverat via Wayback Machine) från Googles Webmaster Academy-kurs, som gav vägledning om hur man ”skapar värdefullt innehåll”.
När du börjar skapa innehåll, se till att din webbplats är:
Användbar och informativ: Om du lanserar en webbplats för en restaurang kan du inkludera plats, öppettider, kontaktinformation, meny och en blogg för att dela kommande evenemang.
Mer värdefull och användbar än andra webbplatser: Om du skriver om hur man tränar en hund, se till att din artikel ger mer värde eller ett annat perspektiv än de många artiklarna på webben om hundträning.
Trovärdig: Visa din webbplats trovärdighet genom att använda originalforskning, citat, länkar, recensioner och vittnesmål. En författares biografi eller vittnesmål från riktiga kunder kan hjälpa till att öka din webbplatss trovärdighet och rykte.
Hög kvalitet: Din webbplats innehåll ska vara unikt, specifikt och av hög kvalitet. Det bör inte massproduceras eller läggas ut på ett stort antal andra sajter. Tänk på att ditt innehåll främst ska skapas för att ge besökarna en bra användarupplevelse, inte för att rankas bra i sökmotorerna.
Engagerande: Ge din webbplats färg och liv genom att lägga till bilder på dina produkter, ditt team eller dig själv. Se till att besökarna inte distraheras av stavfel, stilfel och faktafel. Ett för stort antal annonser kan också vara distraherande för besökarna. Engagera besökare genom att interagera med dem genom regelbundna uppdateringar, kommentarsrutor eller widgets för sociala medier.
Googles riktlinjer för kvalitetsbetyg
Det är värt att läsa riktlinjerna för Google Search Quality Ratings (flera gånger). Jag har tagit fram några av de viktiga delarna som är specifika för kvalitet här:
4.1 Egenskaper för högkvalitativa sidor
Högkvalitativa sidor finns för nästan alla fördelaktiga syften, från att ge information till att få folk att skratta till att uttrycka sig konstnärligt till att köpa produkter eller tjänster online.
Vad gör en sida av hög kvalitet? En högkvalitativ sida bör ha ett fördelaktigt syfte och uppnå det syftet väl. Dessutom har högkvalitativa sidor följande egenskaper:
• Hög nivå av expertis, auktoritativitet och pålitlighet (E-A-T).
• En tillfredsställande mängd MC av hög kvalitet, inklusive en beskrivande eller användbar titel.
• Tillfredsställande webbplatsinformation och/eller information om vem som är ansvarig för webbplatsen. Om sidan främst är till för shopping eller inkluderar finansiella transaktioner, bör den ha tillfredsställande kundtjänstinformation.
• Positivt webbplatsrykte för en webbplats som är ansvarig för MC på sidan. Positivt rykte för skaparen av MC, om det skiljer sig från webbplatsens.
4.2 En tillfredsställande mängd av högkvalitativt huvudinnehåll
Kvaliteten på MC är ett av de viktigaste kriterierna i sidkvalitetsklassificeringen och informerar E-A-T om sidan. För alla typer av webbsidor kräver att skapa högkvalitativa MC en betydande del av minst ett av följande: tid, ansträngning, expertis och talang/skicklighet. För nyhetsartiklar och informationssidor måste MC av hög kvalitet vara faktamässigt korrekt för ämnet och måste stödjas av expertkonsensus där sådan konsensus finns.
För varje sida du utvärderar, ägna några minuter åt att undersöka MC innan du drar en slutsats om det. Läs artikeln, se videon, undersök bilderna, använd kalkylatorn, spela onlinespelet etc. Kom ihåg att MC även innehåller sidfunktioner och funktionalitet, så testa sidan. Om sidan till exempel är en produktsida på en butikswebbplats, lägg minst en produkt i kundvagnen för att se till att varukorgen fungerar. Om sidan är ett onlinespel, ägna några minuter åt att spela det.
Syftet med sidan hjälper dig att avgöra vad högkvalitativt innehåll betyder för den sidan. Till exempel bör informationssidor av hög kvalitet vara faktamässigt korrekta, tydligt skrivna och heltäckande. Shoppinginnehåll av hög kvalitet bör göra det möjligt för användare att hitta de produkter de vill ha och att enkelt köpa produkterna. Högkvalitativ humor eller satir ska vara underhållande, medan faktaprecision inte är ett krav så länge sidan skulle uppfattas som satir av användarna.
Mängden innehåll som krävs för att sidan ska vara tillfredsställande beror på sidans ämne och syfte. En högkvalitativ sida om ett brett ämne med mycket tillgänglig information kommer att ha mer innehåll än en högkvalitativ sida om ett smalare ämne. Här är några exempel på sidor med en tillfredsställande mängd MC av hög kvalitet.
Hur definierar Google användbart innehåll?
Google har också tillhandahållit bästa praxis och frågor att ställa dig själv kring några av sina stora algoritmuppdateringar – Panda, Core, Produktrecension och användbart innehåll.
Du kan se att allt sammanställts i den här artikeln: Vad är användbart innehåll, enligt Google.
Hur Microsoft Bing anser innehållskvalitet
Microsoft Bing ger också en del vägledning som delar upp innehållskvalitet i tre ”pelare”:
- Myndighet: Kan vi lita på detta innehåll?
- Verktyg: Är innehållet användbart och tillräckligt detaljerat?
- Presentation: Är innehållet välpresenterat och lätt att hitta?
Sista tankar
Att skapa kvalitetsinnehåll tar tid, ansträngning, resurser och expertis.
Du måste lägga ner mer arbete, vara mer kreativ och ha mer kunskap än de som kom före dig för att skapa något stort.
Om du kan dra av den kan du skapa en vallgrav som gör det svårt för andra att ta sig över. Även om de lyckas överträffa dig, med lite mer arbete kanske du kan återta topplatsen från dem.
Fortsätt med det och skapa något fantastiskt!