Vad är SEM - Sökmotormarknadsföring?
Sökmarknadsföring kombinerar SEO och PPC för att skapa en holistisk internetmarknadsföringsstrategi. Men är dagens SEM verkligen bara PPC? Läs vidare.

SEM står för ”sökmotormarknadsföring”. Det är processen att kombinera SEO- och PPC-strategier för att skapa en holistisk internetmarknadsföringsstrategi som driver trafik och synlighet genom sökmotorer baserat på en användares sökfråga.
Ursprungligen kallad ”sökmotormarknadsföring”, den kortare frasen ”sökmarknadsföring” används ofta som paraplyterm för SEO och PPC.
Men idag definierar mycket av vår bransch SEM som digitala annonseringsstrategier där du betalar för att din webbplats ska visas på sökmotorernas resultatsidor (SERP).
SEO och PPC är båda former av marknadsföring på sökmotorer. Organisk sökmarknadsföring och betald sökmarknadsföring är olika kanaler, men målen och plattformarna är i slutändan desamma.
För att locka rätt besökare till din webbplats så att de kan köpa, registrera dig för en tjänst eller hitta ett svar de letar efter.
Varför är SEM, sökmotormarknadsföring, viktigt?
SEM är viktigt eftersom det är ett datadrivet tillvägagångssätt för att rikta in sig på din publik över alla onlinekanaler och kontaktpunkter.
Sökmarknadsföring är ett försök på vilken sökmotor som helst. Det betyder att du bör bry dig om ”andra” sökmotorer, från YouTube till TikTok till Amazon till Apple till Yelp.
Allt som kan sökas efter kan optimeras. Om det är en plattform som låter användare söka och det finns reklam på den – det är SEM.
När marknadsförare kombinerar SEO och PPC skapar det en heltäckande integrerad strategi för internetmarknadsföring som driver resultat.
Sju typer av SEM
När SEM uppstod i början av 2000-talet var SEM = PPC + SEO.
Idag har SEO och PPC mognat och vuxit till undergrupper av strategier.
Nu finns det sju typer av marknadsföring via sökmotorer – organisk, betald, lokal, röst-, bild-, butiks- och social sökning.
Och det finns åtta typer av PPC-annonser – betald sökning, visning, remarketing, video, social, shopping, Gmail och Amazon-annonsering.
SEO
SEO står för sökmotoroptimering. SEO är metoden som används för att förbättra den övergripande kvaliteten på en webbsida till sökmotorer. Du tjänar trafik genom obetalda eller gratis sökmotorresultat.
SEO är inte bara begränsad till sökmotorer som Bing och Google. SEO är för alla sökmotorer som YouTube, Pinterest, Amazon, TikTok, etc.
PPC
PPC, betala-per-klick, är när en annonsör betalar varje gång en användare klickar på sin annons. Du köper trafik genom betalda sökannonser.
Sökmotorer kan sträcka sig från Google och Bing till Amazon till TikTok eller YouTube.
Vad är skillnaden mellan SEM vs SEO vs PPC?
Om vi överväger den ursprungliga beskrivningen av SEM, är SEM en internetmarknadsföringsstrategi som kombinerar både betald och organisk taktik för att öka din webbplatss synlighet i sökmotorer.
SEO är den ”organiska” delen av SEM. SEO kallas ibland för ”gratis” trafik som drivs av relevant innehåll och sund webbplatsprestanda.
PPC är den ”betalda” delen av SEM.
De viktigaste skillnaderna mellan SEO och SEM är:
- SEM kräver att både SEO och PPC kallas SEM. PPC är transparent och måste ange att det är betald reklam.
- PPC visas med ordet ”Annons” överst.
- PPC kräver betalning för varje klick (CPC, kostnad per klick) eller visning (CPM, kostnad per tusen visningar).
- PPC kan omedelbart visa ROI, medan SEO är ett långt spel.
- PPC är snabbare att testa än SEO.
Finns det några likheter mellan SEM vs SEO vs PPC?
Det finns en hel del crossover mellan SEM, PPC och SEO.
Både SEO och PPC delar dessa gemensamma likheter när det gäller att skapa en SEM-strategi:
- Öka synligheten för din webbplats bland sökmotorer genom att optimera din målgrupp och sökfrågor.
- Led trafik av högre kvalitet till din webbplats genom att uppmuntra sökare att klicka på din webbplats genom betalda annonser eller organiska sökresultat.
- Djup kunskap och expertis inom sökord och målgrupp för att bättre förstå syftet bakom sökfrågan och hur dina konkurrenter ser på söktermen.
- Kräver A/B-tester och experiment för att stödja en långsiktig strategi och ROI.
PPC vs. SEO? Eller PPC + SEO?
Det beror på ditt affärsmål. PPC är bättre för snabba, kortsiktiga vinster och parat med SEO för en mer omfattande, långsiktig strategi. SEO är idealiskt för en mer holistisk, långsiktig strategi som omfattar UX, innehåll, PR, etc.
Du behöver både SEO och PPC för att lyckas med en SEM-strategi. PPC bör användas för att kickstarta en kampanj och experimentera för att förstå din målgrupp bättre. Det bör komplettera din SEO-strategi. SEO bör beaktas i all webbplats- och internetmarknadsföringstaktik.
OK, så nu är du förmodligen ännu mer förvirrad. Så låt oss backa upp detta.
SEM ≠ PPC? Den förvirrande historien
Låt oss krossa detta här och nu. SEM, sökmotormarknadsföring = hälften SEO och hälften PPC. SEM är inte samma sak som PPC, betala per klick. Du behöver både den betalda och obetalda trafiken för att göra upp SEM.
Vi tar tillbaka den sanna definitionen av SEM. Låt mig leda dig genom detta.
SEM handlar om att föra samman både SEO och PPC för att marknadsföra din webbplats eller varumärke genom att öka synligheten på sökmotorer genom betald och organisk trafik.
Så varför finns det förvirring om vad SEM betyder?
Det beror på att Wikipedia och några topprankade resurser i ämnet definierar SEM som en internetannonseringsmodell som driver betald trafik till din webbplats från sökmotorer som Google, Bing, YouTube, Pinterest, TikTok, etc.
I början av 2000-talet handlade sökmotormarknadsföring, eller SEM, om att kombinera SEO och PPC i en strategi. SEM uppfattades som lekplatsen där SEO och PPC spelar tillsammans för att gynna alla marknadsföringsmänniskor.
Framtiden för marknadsföring är SEM
SEM kan revolutionera varje del av marknadsföringen. Med AI och automation i framkant av dagliga ämnen, kommer PPC- och SEO-proffs att ha färre spakar att dra för att kontrollera var pengarna spenderas.
Och med förstapartsdata kommer SEM-proffs att bli mindre beroende av data för att säkerhetskopiera beslut. Nu kommer företag att behöva förlita sig mer på individens expertis och förståelsen för hur SEM passar in i den större bilden. SEM är framtiden för marknadsföring.