SEO är en strategi för att förbättra din webbplats synlighet i sökmotorresultat, dvs. på Google. Med SEO kan du öka din online-närvaro och nå ut till potentiella kunder när de söker efter produkter eller tjänster som du erbjuder.

Var finns SEO i företagshierarkin?

2004 uppfattades SEO som disciplin som någon sorts mörk konst framförd bakom kulisserna. Denna ”SEO voodoo” hade minimal effekt på en webbplats och ingenting att göra med den faktiska verksamheten. Vissa människor köpte några länkar på mer eller mindre skumma hörn av webben och mirakulöst nog sköt Googles ranking upp.

Snabbspola fram till 2023 och vi har fortfarande inte ordentliga jetpacks, flygande bilar eller hoverboards, men modern SEO är långt ifrån 20 år sedan. Idag handlar SEO om:

  • Innehåll
  • UX
  • Förtroende
  • Och andra ”nya” element.

Ändå är vi inte helt där än. Vi har ännu inte kommit till en punkt där SEO tydligt informerar alla delar av verksamheten som:

  • PR
  • Marknadsföring
  • Försäljning

Om du har tur så har du ett SEO-team inom ditt företag. Detta lägger dig redan i många fall före konkurrenterna.

De flesta organisationer har marknadsförings- och säljteam – även småföretag med begränsade resurser, men SEO är inte lika vanligt än.

Så var placerar vi SEO-ansvaret inom en organisation för att säkerställa bästa resultat?

Varför kämpar företag fortfarande med att lägga till SEO i sin hierarki?

Vissa nystartade företag och lokala företag kan till och med behöva extern input när det kommer till organiska sökmöjligheter. Men ofta måste marknadsförings-, teknik- eller PR-teamet (eller personen) implementera SEO-råden.

Andra avdelningar inkräktar ofta på eller omintetgör SEO-insatser – ibland av misstag eller, i vissa fall, på grund av antagen överlägsenhet.

Så var infogar vi SEO-expertis för att uppnå bästa resultat?

Du måste etablera ett holistiskt och tvärvetenskapligt förhållningssätt till SEO som inte behandlar den fortfarande relativt nya disciplinen som separat och placerar den längst bort i affärsproblem.

Ju tidigare du tar hänsyn till SEO desto bättre för hela verksamheten. Även om du anlitar extern expertis för SEO är det bättre än att inte ha någon alls.

När ska man börja SEO? I början!

Under åren har jag sett många meningslösa försök att strö lite SEO efter att allt annat var gjort. Massor av SEO skräckhistorier, som:

  • En nylansering av hemsidan som helt struntar i SEO? Händer fortfarande.
  • ”Glömmer” du att lägga till omdirigeringar till nya webbadresser medan de gamla bara resulterar i 404-fel? Kolla upp!
  • Skinande webbdesigner som gjorde designers glada men som inte ens hade tillräckligt med utrymme för innehåll, än mindre innehållsoptimering? Varit där.

Jag har sett dessa och fler dårskaper – you name it! Tyvärr inser vissa organisationer inte att du inte kan vänta tills allt annat är gjort och utföra SEO som en kosmetisk kirurgi.

Ju tidigare du lägger till SEO-överväganden i affärsplanering desto bättre:

  • Vad är din produkt och hur namnger du den?
  • Finns det en verklig marknad för det?
  • Frågar ”folk också” efter det på Google redan?
  • Finns det stor konkurrens om den typen av erbjudanden i ditt område?
  • Är det bättre att skapa ett nytt namn som du sedan kan marknadsföra för att skapa efterfrågan?
  • Har du utbildningsinnehåll om din bransch?

Är SEO på den lägsta nivån i hierarkin?

SEO blir ofta behandlad som på den lägsta nivån i företagshierarkin. Det händer speciellt med en oberoende konsult eller frilansande SEO. (Därför betonar vi alltid för våra samarbetspartners som anlitar oss att vi är en del av deras marknadsavdelning och inte en främling från fjärran.)

SEO kan uppfattas som en främling som försöker blanda sig med seniora teammedlemmar som har spenderat år på att klättra på karriärstegen inom ett företag.

I värsta fall är SEO i botten.

Naturligtvis är en struktur som denna dömd att misslyckas. Verksamheten lider så småningom.

Utan organisk trafik kommer ett växande beroende av betalda sökningar att påverka marknadsföringsbudgetar avsevärt.

Sätta SEO "överallt"

Modern SEO är ett tvärvetenskapligt tillvägagångssätt som kräver input genom hela affärsstrukturen.

Vi kan inte bara placera SEO i utkanten av ett projekt eller inuti en silo för att begränsa dess omfattning. Helst bör SEO-insikter informera de flesta andra team. Data från andra affärsområden kan förbättra din SEO-strategi.

Denna typ av tvärvetenskaplig SEO-strategi går vi in på djupet här i fortsättningen där vi tittar på samspelet mellan SEO och följande avdelningar:

  • Marknadsundersökningar
  • Marknadsföring
  • Försäljning
  • Innehållskapande
  • PR
  • Sök (och sociala medier) annonser
  • UX
  • IT

Vi börjar med marknadsundersökningar som också är ett underbart exempel. Helst gör du undersökningar, frågar folk om deras behov och ger dig ut i naturen för att ta reda på vad som händer.

Hur använder folk din produkt? Om du inte har en ännu, vilka smärtpunkter har de med befintliga?

Dessa insikter är ovärderliga även för SEO. De kan översättas till nyckelord (sökord) eller så kan frågorna användas direkt för innehåll genom att ge svar.

På samma sätt kan sökordsundersökning utförd av SEO-experter informera och inspirera marknadsundersökningar som helhet.

Marknadsföring i allmänhet är en enorm disciplin i sig. Beroende på företaget och dess storlek kan det vara en uppsjö av saker, inklusive:

  • Mässor
  • CRM
  • E-posta nyhetsbrev
  • Annonser i sociala medier
  • Kundfeedback (service)

Många företag frestas att lägga till SEO som bara ytterligare en del av marknadsföringsmixen, vilket förstärker det siloupplägg vi nämnde tidigare och leder till missade möjligheter.

Alla dessa aktiviteter, som är i sin helhet eller till en viss del i digital format, kan ha stark koppling till SEO som fungerar åt båda håll. Båda kan gynnas av samarbetet.

Försäljningen ska vara självklar. Hur är det kopplat till SEO? Helst är en nyckelindikator för SEO-framgång försäljning eller åtminstone konverteringsstatistik.

Kundresan är för lång och komplicerad? Du vill inte förlita dig på tillskrivning med senaste klick? Har du inte räknat ut mer exakta mätvärden?

Ge sedan SEO åtminstone tillgång till rådata. De kanske kan hitta några samband:

  • Minskade försäljningen när trafiken sjönk?
  • Ökade försäljningen när SEO-kampanjen lanserades?
  • Vad driver försäljning utanför SEO?

Allt kan vara användbart som feedback till SEO-specialisten som försöker gå blint i rätt riktning.

Lyssna också på SEO som kommer att tala om för dig att varumärkestrafik kanske inte ökar försäljningen eller att nyckelord för en mycket bred publik endast har informationssyfte och därmed inte heller leder till försäljning.

Innehållsskapande kräver åtminstone SEO-input.

  • Vilka ämnen att ta upp?
  • Vilka sökord ska användas i rubriken eller rubriken?
  • Vilken fråga ”ställer folk också” att svara på?

Innehållsteamet – oavsett om det är författare, fotografer eller illustratörer – bör prata med SEO om vad de gör.

Nyhetsbrev som täcker en specifik produkt? Lägg till dessa nyckelord och länkar!

Bilder från mässan? Toppen! Ta gärna bilder på några influencers som vi kan nämna!

Använder du grafisk roman-inspirerad konst? Underbart! Låt oss nå ut till nördarna!

PR är en sådan skattkammare för SEO-utövare. Ofta ser vi PR- och SEO-team arbeta sida vid sida utan något betydande samarbete mellan dem. Men det finns ett sätt att kombinera båda ansträngningarna.

Sökannonser (och sociala medier) kan ge en mängd information om efterfrågan, sökord och trender. Vänligen dela dem med SEO.

SEO-personen kan också ge dig många idéer om vad du ska annonsera utifrån organisk efterfrågan.

UX har verkligen varit en del av SEO i många år. Det går så långt att vissa SEO:are kallar sig sökupplevelseoptimerare.

Se till att SEO- och UX-personerna arbetar nära tillsammans eftersom deras team-work kan vara avgörande för framgången av CRO arbetet (optimering av konverteringsfrekvensen).

En omdesign enbart baserad på UX-överväganden kan förstöra din Google-ranking. Informationsflödet måste gå åt båda hållen.

IT team har störst risk att förstöra år av SEO-arbete. Fråga en SEO innan större förändringar av något ”körsystem” du har etablerat.

Var också villig att förbättra befintliga system baserat på SEO-feedback. Var uppmärksam på serverhastighet, URL-struktur och tredje parts kodbibliotek som kan orsaka problem.

Hur man integrerar SEO genom hela affärsprocessen utan att tappa helheten ur sikte

Gör SEO-specialisten eller innehållsmarknadsföraren (vad du än föredrar att personen ska heta) så oberoende som behövs. Personen eller teamet ska kunna informera och konsultera de andra teamen i hela företaget – inte bara marknadsavdelningen.

Begränsa inte tillgången till beslutsprocesser genom att skapa stela hierarkier som är beroende av personliga relationer eller top-down-strukturer.

SEO bör helst kunna rapportera till VD:n eller CTO direkt.

För större företag bör en projektledare kunna hjälpa till. Den personen behöver den nödvändiga inflytandet inom företaget för att tilldela uppgifter och prioriteringar. Helst bör SEO-specialisten inte ansvara för projektledning (såvida hen inte besitter projektledningsegenskaper).

Så nej, du kan inte bara trycka in SEO i det nördiga hörnet av tekniska förändringar. SEO måste informera hela affärsprocessen – ju mer input desto bättre resultat.

Så det är inte bara företagshierarkin som anpassar och integrerar SEO-utövaren. SEO-experten måste omfamna alla andra team och ge upp det begränsade tekniska perspektivet för att lyckas i det långa loppet.

Vill du ha hjälp med SEO är du varmt välkommen att kontakta oss via formuläret här nedan så bokar vi in ett möte och diskuterar hur vi kan hjälpa dig med SEO.

Kostnadsfri site audit – analys av din hemsida

Vänligen fyll i namnet på hemsidan som du vill att vi analyserar kostnadsfritt, samt e-post för leverans av rapporten.