Varför SEO är en bra investering, inte bara en kostnad

SEO, till skillnad från PPC, är inte en omedelbar tillväxtkanal. Men med rätt investering kommer stora resultat att hända med tiden.

Företag gör investeringar hela tiden. Avsikten med alla investeringar är att finansiera något nu som kommer att ge avkastning senare.

Så varför finns inte investeringen där för en förvärvskanal som SEO?

Min teori:

Investeringar i SEO är sammansatta till sin natur. Det kan vara svårt att ”se” resultatet av ökad trafik och intäkter eftersom tillväxten är mycket mer synlig mätt över tid, ofta upp till ett år senare.

Men vem vill återvända till ledarskapet 12 månader senare och säga, ”Hej, titta, vi gjorde det!”

Tyvärr, det är naturen hos organiska resultat. De tar ett tag att producera.

Den här artikeln kommer att diskutera några av de viktigaste insatserna som driver organisk tillväxt, såväl som vilka typer av resultat som kan förväntas. Specifikt, hur SEO behöver investeringar i:

  • Människor: Bygga team för att utveckla och övervaka SEO-strategin som driver affärsresultat.
  • Innehåll: Skapa och optimera innehåll som stöds av en stark, teknisk grund som driver konsumentens resa och beslut att lita på och handla med ditt företag framför ett annat.
  • Verktyg: För både SEO- och innehållsutövare. På samma sätt som ett idrottslag behöver en boll och utrustning för att spela, behövs verktyg för att hitta de många mikrooptimeringarna som driver makropåverkan.

En stor missuppfattning: SEO är "gratis"

Det finns inget sådant som ”fri trafik.”

Att tjäna konsekvent webbtrafik av hög kvalitet är inte gratis. Det har det aldrig varit.

Det spelar ingen roll om du är en startup, ett företagsvarumärke eller ett företag av någon annan typ eller storlek.

Det viktiga är att få bästa möjliga ROI.

Det kräver investeringar i de komponenter som bidrar till trafiktillväxt.

En annan stor missuppfattning: SEO "bara händer"

I grunden är SEO en långsiktig strategi. SEO kräver en löpande investering.

Resultat realiseras över tiden som mängden förbättringar sammansätter.

Bara att ha en webbplats full av innehåll eller produkter att sälja kommer inte att få organisk trafik att förverkligas.

Verkligheten: varje trafikförvärvsstrategi, särskilt en som involverar växande organisk trafik, kräver finansiering.

  • Det behövs människor för att hantera strategin och den dagliga verksamheten.
  • Det behövs skribenter för att skapa och optimera innehåll.
  • Ingenjörer behövs för att koda och släppa förbättringar av den tekniska arkitekturen på en webbplats.

Praktiskt taget alla lag i en företagsorganisation berör webbplatsen eller appen, vilket innebär att de måste vara medvetna om hur de kan bidra till SEO-insatser (och inte omedvetet skada dem).

SEO involverar flera team och det fungerar bäst med ständiga förbättringar.

SEO som levererar verkligt affärsvärde kräver en pågående, avsiktlig investering i människor, innehåll och verktyg.

Organisk trafik är en hållbar källa till kundförvärv. SEO blir din orättvisa konkurrensfördel när din webbplats överträffar sina konkurrenter.

Vad är en SEO-investering?

Åtminstone resurser för SEO-team ser ut så här: människor, innehåll och verktyg.

Företag kan välja att gå ”all in”, investera i att bygga teamet internt eller externt med hjälp av byråer och konsulter, eller finansiera en blandning av båda.

Det enda ”rätta” svaret här är vad som fungerar för företaget.

Låt oss titta på var och en.

Människor

På många sätt är den största tillgången ett företag har dess människor. Inom SEO innebär det att anlita kunniga sökmotorer för att hantera alla detaljer för att underhålla en webbplats (eller en grupp webbplatser).

Detta kan sträcka sig från en ämnesexpert till, idealiskt, ett team av SEO:are, var och en med en specialiserad kompetens eller unika erfarenheter som de tar till bordet (tänk på vilken superhjältefilm som helst där de kombinerar sina krafter).

Eftersom framgången med SEO förlitar sig på de samordnade resultaten från flera team, kan investeringen även inkludera personal i kompletterande team som är copywriters, ingenjörsresurser, strateger, webbanalytiker, datavetare, produktchefer och UX-proffs.

Alternativt, om teamet inte är internt, kan investeringskostnaderna gå till att lägga ut arbetet på entreprenad till en byrå eller specialiserade konsulter. Nyckeln här är att det finns ett team av ämnesexperter som skapar rätt SEO-strategi för verksamheten baserat på dess resurser. De prioriterar arbetet och samarbetar med olika team för att göra periodiska släpp av SEO-förbättringar.

Jag skulle vara försumlig om jag inte nämnde kunskapsinhämtningen. Inom ett dynamiskt område som SEO och digital marknadsföring är det viktigt för ett företag att även skapa en budget för kontinuerligt lärande och utveckling (L&D) för ditt SEO-team.

Det kan betyda allt från att stödja deras ledarskapsutveckling (t.ex. onlinekurser, regionala SEO-träffar och branschkonferenser som erbjuder lärande och nätverksmöjligheter).

Innehåll

Investeringen i innehåll kan ta flera former – från att anställa en intern SEO-innehållsstrateg för att övervaka ett team av skribenter till att lägga ut arbetet på entreprenad till en byrå eller konsult.

Sammanfattning: oavsett hur SEO-innehållsteam är strukturerade, är nyckeln till framgång att ha förmågan att ladda upp och publicera optimerat innehåll på webbplatsen.

Det är ovanligt att en enda SEO, som är dedikerad till att driva den dagliga SEO-verksamheten, också kan konsekvent skriva och publicera innehåll (de som kallas enhörningar).

Det är också orealistiskt att förvänta sig att en enskild person ska producera innehåll i stor skala för ett företag av vilken storlek som helst. Den typen av produktion kräver ett dedikerat team av specialiserade skribenter som arbetar från en redaktionell kalender.

Webbplatser kan inte rankas utan bra, relevant innehåll. Det är därför den här typen av investeringar är nyckeln för företag som verkar online.

Verktyg

Fysiska skribenter och SEO:er behöver verktyg för att skapa innehåll, optimering och resultatspårning.

Kostnaderna här? Det beror till stor del på vad verksamheten behöver och var luckorna finns.

Det kan vara volym: hur många sidor kommer att publiceras och i vilken takt? Hur stort är teamet som behöver tillgång till verktyget (viss debiteras efter antal ”platser”). Det finns också olika kostnadsnivåer med själva mjukvaruverktygen, från grundläggande sökords- och URL-rankningsspårning till företagsnivå med mer robust data för stora webbplatser som behöver genomsöknings- och analysmöjligheter i stor skala.

Det finns så många alternativ för team av alla olika storlekar och budgetar. Om du är en marknadsförare som fattar beslut om verktyg för dina team och resurser, är det bäst att självutbilda och självutvärdera det bästa tillvägagångssättet för verksamheten.

Betald kontra intjänad media (eller: investera nu kontra senare)

Betald sökning och SEO (arbetad media) är bland de två största trafikanskaffningsinvesteringarna som båda i princip kräver finansiering av människor, innehåll och verktyg.

Många anser att satsningen på båda kanalerna borde fördelas mer jämnt. Men verkligheten är att resultaten produceras i olika tidslinjer.

  • Pengar som går till en betald sökkampanj genererar ett mer omedelbart resultat eftersom kampanjer kan hanteras dagligen – till och med varje timme – vilket är anledningen till att SEM ofta får en större del av budgeten.
  • ROI för en SEO-investering realiseras över en längre tidslinje; det kan ta månader eller år innan en sida (eller sidor) med optimerat innehåll indexeras av sökmotorer och börjar rankas tillräckligt bra för att få mätbara besökare till en webbplats.

Tänk på investeringstidslinjen på detta sätt; du har en trädgård och vill odla tomatplantor. För att få trädgården att producera den grönsaken måste du göra alla saker som är involverade i att odla den typen av växt, vilket oundvikligen kommer att ta en viss tid.

Men om du behöver tomater imorgon måste du köpa en färdigutvecklad tomatplanta och plantera den i din trädgård. Det är betald sökning.

Så om du vill ha tomater i morgon, och om du inte skött din trädgård ordentligt, kommer de inte att finnas där eftersom trädgårdar inte ger omedelbara resultat. Det är SEO.

Med det här exemplet kan man se att det inte är hållbart för ett företag att vara alltför beroende av en kanal som betald sökning för att leda kunder till sin webbplats. Budgeten kommer så småningom att ta slut eller så kommer du att bli prissatt från marknaden i ett budkrig.

SEO kan inte ge omedelbara resultat som betald sökning eftersom det inte fungerar på det sättet. Men SEO är som en trädgård som kommer att bära ett överflöd av frukt år efter år, så länge den sköts ordentligt säsong efter säsong.

Investera i ett SEO-team

Google gjorde mer än 5 000 ändringar för att söka bara 2021.

Bara det är skäl nog att ha ett erfaret team som övervakar alla aspekter av SEO.

Säg att du är en direktör eller chef och har i uppdrag att utöka ditt SEO-team. Man måste titta på sina interna resurser och vilken typ av kompetens verksamheten behöver.

Kanske är det en e-handelssida där en teknisk SEO med erfarenhet av e-handel skulle gynna verksamheten. Kanske behöver ditt företag fördubbla och uppdatera innehållet.

Hitta vilken typ av SEO-kunskaper och erfarenhet som krävs för verksamheten.

Poängen är att varje företag kommer att behöva en annan blandning av SEO-färdigheter.

Kom ihåg att du inte bara kan bygga teamet och inte utrusta dem med rätt verktyg. Ett fantastiskt fotbollslag består inte bara av spelare – du behöver också olika typer av tränare, utrustning och utrustning, träningsfaciliteter och mer.

Det är därför SEO anses vara en långsiktig investering. Att anställa begåvade och erfarna personer för att övervaka och förbättra innehållet och den tekniska arkitekturen på en webbplats är en investering som kräver förhandsfinansiering och ger utdelning senare.

Det liknar investeringen i att äga ett hem. En husägare måste proaktivt avsätta en budget för hemförbättringsprojekt och allmänt underhåll av sin egendom. Att göra korrekta reparationer över tiden innebär att när huset finns på marknaden är det attraktivt för en köpare och kommer att säljas för högsta dollar och därigenom få en avkastning för husägaren.

På samma sätt som det är ekonomiskt mer klokt att underhålla en fastighet över tid än att göra en fullständig rehab, behöver ett företag SEO-proffs för att ta hand om och förbättra webbplatsen som helhet.

SEO är lönsamt: ROI av SEO

De viktigaste SEO-KPI:erna är trafik och intäkter.

Hur mycket kan SEO öka trafiken? Det kan vara svårt att fastställa eftersom det beror på ett antal faktorer relaterade till utdata som:

  • Hur ofta släpper du förbättringar på din webbplats?
  • Vad är det för förbättringar?
  • Är det de som kommer att flytta nålen?

Som utgångspunkt är ett sätt att närma sig denna beräkning att rama in den så här: ta baslinjen för din befintliga nivå av årlig organisk trafik (från din trafikkälla, som Adobe eller Google Analytics). Fråga därifrån ”hur ser en förbättring på 1% ut?” Och, efteråt, ”om vi inte gjorde något, hur skulle en hypotetisk minskning av trafiken på 1% se ut?”

Det är din +/- baslinje där du sedan kan extrapolera upp till 5 % i endera riktningen som en uppskattning av förbättring eller minskning av webbplatsbesök.

För sammanhanget: ”att göra ingenting” betyder att inte släppa några tekniska SEO-förbättringar eller uppdateringar av befintligt innehåll eller att publicera nytt innehåll.

Viktigt: Att inte göra något kan ibland kosta mer än en marginell investering i SEO.

Mätning av avkastningen på en SEO-investering

SEO bör ses mer allmänt som en investering eftersom det inte ger direkta resultat för pengar som spenderas från dag ett.

Tänk på anledningen till att det anses ekonomiskt sunt att investera pengar på ett 401K-konto, är att förväntningarna är att medlen kommer att växa över tiden och bli större när du behöver dem i framtiden. Det sker på grund av fortsatta investeringar i fonden och sammansatt tillväxt. Detsamma gäller för SEO.

Kunniga marknadsförare vet att Sök är en attributionskanal som växer med tiden i takt med att förbättringar görs på webbplatsen.

”Sökning är en kritisk del av webbplatstrafik, vilket tydligt kan ses från nästan alla Google Analytics-konton du kan titta på”, säger Krista Seiden, grundare och huvudkonsult, KS Digital. ”Oavsett om det är sista klick-attribution eller en multi-touch-väg till konvertering, är organisk sökning en viktig drivkraft för de flesta företag där ute, och därför en viktig anledning att investera i själva kanalen.”

Innehållsoptimeringar är en annan mätbar SEO-investering som kräver finansiering i förväg och ger utdelning på vägen. Låt mig förklara.

De flesta marknadsförare bör vara bekanta med stadierna i köparens resa:

  • Medvetenhet
  • Hänsyn
  • Beslut

Det visar sig att kunder söker sig till olika typer av innehåll baserat på var de befinner sig i processen med sina utvärderingar. Nyckeln är att möta kundens sökintention med ditt innehåll.

Låt oss säga att du gör en innehållsrevision på din webbplats och avgör att du inte har något instruktionsinnehåll. Hypotetiskt kan det kosta 5 000 till 10 000 SEK att få en artikel på 1 500 ord skriven och publicerad på din webbplats så att när folk söker efter något som ”hur man byter ut ett LG-vattenfilter” har du en artikel som kan visas överst i SERP:erna.

Om det görs bra, artikeln:

  • Är heltäckande om ämnet.
  • Är relevant för ett antal termer som folk söker efter.
  • Behåller sin rankning på Googles första sida i månader, om inte år.

Resultatet är att den initiala engångskostnaden för att skapa artikeln bidrar till flera försäljningar därefter.

Det är i ett nötskal hur investeringar i innehållsoptimering ger värde år efter år.

SEO-investeringar baserade på företagsstorlek

Låt oss nu titta på hur det kan vara lönsamt på olika nivåer.

Ta detta med en nypa salt; Det här är uppskattningar för att utvärdera hur en SEO-investeringsfördelning kan se ut baserat på årliga intäkter och företagsstorlek.

Startup, småföretag

  • Antal anställda: 5-50 heltidsanställda
  • Årlig intäkt: <500 miljoner kronor
  • Grov SEO-investering: 10 000–50 000 SEK/månad.
  • Intäkter från SEO-kanal: mellan 2-5 %

På startup- och småföretagsnivå är en investering i SEO bäst när en produktmarknadsanpassning har fastställts. De flesta startups är i behov av att snabbt skaffa betalande kunder. När det väl finns stabilitet från kunder och återkommande intäkter kan SEO komma in och förbättra det befintliga webbplatsens innehåll och prestanda för att hjälpa till att skapa ett bredare nät och därigenom förstärka produkten och attrahera fler potentiella kunder.

De flesta småföretag borde investera i SEO men de gör det ofta inte eftersom det är dyrt och det finns ofta ingen annan än företagsägaren som kan uppdatera webbplatsen. Att investera ett litet belopp i SEO-tjänster kommer att hjälpa till att driva fottrafik till butiker.

Byråer och/eller specialiserade konsulter inom det lokala SEO-området är fantastiska resurser eftersom de ofta kan axla resursbelastningen för att göra webbplatsen mobilvänlig och optimera innehållet för saker som Google Maps och en lista över Googles företagsprofiler.

För små och medelstora företag att anlita en SEO borde vara som att anlita en pålitlig, licensierad yrkesman som sköter din skatt. Det är inte något varje företagare kan eller behöver göra på egen hand. Anlita en expert som ser till dina SEO-behov när det gäller ditt företag.

Min rekommendation till små och medelstora företag skulle vara att börja allokera minst 10 000 SEK/månad till SEO-tjänster. Ta bort det från din annonserings- eller marknadsföringsbudget i tre månader och se vad du kan få gjort.

Medelstora företag

  • Antal anställda: 50-250 heltidsanställda
  • Årlig intäkt: 500 miljoner -10 miljarder SEK
  • Grov SEO-investering: 100 000-200 00 SEK/månad
  • Intäkter från SEO-kanal: mellan 5-10 %

Mellanstora företag bör investera i SEO eftersom det är ett mer kostnadseffektivt sätt att skaffa kunder på lång sikt och de drar mest nytta av SEO-investeringar eftersom de vanligtvis har vissa resurser att ha råd med att stödja sina interna SEO-led med externa byråtjänster och/eller konsulter. På den här nivån kan en investering i SEO betyda skillnaden mellan att kunna driva effektivitetsvinster i stor skala och dra före konkurrenterna eller att ligga bakom.

På medelstora företag och byråer är det vanligtvis marknadsföringsteamets ansvar att övervaka webbplatsen. En SEO-specialist kan vara en del av det teamet men ändå kan både tekniska och innehållsmässiga resurser vara knappa.

Den medelstora nivån är där SEO verkligen kan växa ett företag. Men utan en kunnig expert som övervakar de tekniska aspekterna av din webbplats och optimerar ditt innehåll för vad riktiga människor söker efter som relaterar till ditt företag, går du miste om något.

Stora företag

  • Antal anställda: 1 000+
  • Årlig intäkt: 10 000 000+
  • Grov SEO-investering: minst 10 miljoner SEK/år
  • Intäkter från SEO-kanal: mellan 5-20 %

På företagsnivå är SEO-resultat beroende av investeringar utöver konsekventa resultat från flera team. Enterprise SEO handlar mer om att etablera processer så att olika tvärfunktionella team var och en kan förbättra de tekniska aspekterna som arkitektur, intern länkning och genomsöknings- och indexeffektivitet.

På innehållsfronten handlar det om att samarbeta med interna varumärkes- och innehållsteam för att skriva och publicera innehållsoptimeringar i stor skala som ger en bättre användarupplevelse än konkurrenternas webbplatser.

Stora webbplatser kräver ofta mer än att åtgärda problem som flaggats i en SEO-revision. Eftersom SEO till sin natur är en tvärfunktionell disciplin, om ett företag vill kunna blomstra av sin organiska trafik, kräver det strategisk tillsyn för att prioritera och samarbeta internt i många olika team som levererar med SEO-arbetet; produkt-, teknik-, QA-, leveranshanterare, innehåll, UX och designteam bara för att nämna några.

SEO-framgång beror på tvärfunktionella team, särskilt resultatet av teknik och innehåll. Om du inte kan publicera kod eller innehåll, förvänta dig inte att se din SEO-trafik förbättras.

Fördelarna med SEO

Även en liten investering i att upprätthålla en webbplatss prestanda, innehåll och användarupplevelse kan ackumuleras över tid för att ge verksamheten avkastning, år efter år.

SEO är alltid en bra investering eftersom människor är naturligt nyfikna; vi letar alltid efter sätt att lösa våra problem, nya matställen, vägbeskrivningar dit vi ska – vi är konstruerade för att ställa frågor och den praktiska, mobila enheten i fickan som är ansluten till internet 24/7 är redo att svara på alla frågor.

Här är några viktiga SEO-statistik:

  • 93 % av gångerna börjar en onlinesession med att söka efter nyckelord på en sökmotor.
  • Från och med 2021 klickar 53 % av all webbplatstrafik (världen över) på organiska resultat.
  • Enbart Google bearbetar mer än 40 000 sökordssökningar varje sekund. Det är över 3,5 miljarder sökningar på en dag och 1,2 biljoner per år!
  • 16-20 % av sökorden som sökts på Google under en viss dag har aldrig sökts på tidigare.

Denna övertygande statistik pekar på det faktum att sökningen inte kommer någonstans snart.

Förutom nyfikna människor är en annan fördel med att investera i SEO att det löser många av samma utmaningar som är förknippade med behovet av att göra webbplatser lättare att navigera för den andel av befolkningen som har ett funktionshinder. Denna praxis är känd som tillgänglighet.

Det är inte en 1:1-match men det finns många principer för teknisk SEO som också översätts till att möjliggöra för de som måste navigera på webbplatser med en skärmläsare att få en bättre användarupplevelse.

Dessutom gör SEO med tillgänglighetsetiketter som används i QA-automatiseringsprocessen saker och ting ännu mer effektivt eftersom dessa etiketter gör testautomatisering enklare. Det är en trevlig vinst för flera interna team som bidrar till SEO och skapar affärsvärde.

SEO-taktik att investera i

Sidhastighet

År 2025 förbättrar många företag sina webbplatsens hastighet och prestanda enligt mätningar från Google som kallas Core Web Vitals (CWV). Det här är aspekter som hjälper en webbplats att laddas snabbt för både sökmotorer och användare.

Många lag organiserar sig kring:

  • LCP (largest contentful paint): laddar de tyngsta tillgångarna först så resten verkar sömlöst.
  • CLS (cumulative layout shift): minimerar de element som ”hoppar” eller rör sig på skärmen medan den laddas.
  • FID (first input delay): den tidpunkt då användarna först interagerar med sidan och kan utföra det de kom för att göra.

I grund och botten bör dina webbsidor laddas snabbt. Hastighet blev en rankningsfaktor i juli 2018 och det är vad användarna förväntar sig. Men enbart hastighet leder inte till ökad trafik.

Relevant och auktoritativt innehåll

Att förbättra innehåll (antingen uppdatering av befintligt innehåll eller beskärning av underpresterande sidor) är en av de bästa investeringarna för SEO-kronor.

Varför?

Google blir bättre på att fastställa användaravsikter. Vilket betyder att det är tabellinsatser att hålla koll på ditt innehåll och se till att det är användbart, korrekt och relevant.

Det är värt att investera i att se över ditt innehåll för att förbättra dina E-A-T-signaler:

  • Expertis
  • Auktoritativitet
  • Trovärdighet

De generiska sökningar som sker längst upp i tratten (TOFU) är till stor del där SEO är mest effektivt för företagsföretag. Stora varumärken har vanligtvis råd med en större budget för betald sökning men över tid gynnar det verksamheten mycket om mängden inkommande, nya besökare kommer till webbplatsen på grund av ansträngningarna av en strategisk, pågående investering i välskrivet, relevant innehåll.

Tekniska SEO-utgångar

Detta relaterar till hastigheten, eller hastigheten, med vilken ingenjörs- och produktteam kan samarbeta med SEO-team för att fixa de tekniska aspekterna av webbplatsen. En jämn produktionsnivå kommer att bidra till en sund och stark teknisk grund.

Generellt sett, om en webbplats går 6 månader eller mer utan att släppa några tekniska förbättringar riskerar den att förlora meningsfulla rankningar och därmed trafik eftersom den inte kan vara lika konkurrenskraftig online mot andra team som är fokuserade på att testa och lära sig att förbättra SEO-resultaten de ser.

Några anledningar till att INTE investera i SEO

SEO är inte rätt i alla situationer. Till exempel:

  • Du är en startup som inte har hittat en produktmarknad som passar.
  • Du är en affiliate-webbplats som bara försöker generera intäkter. Fortsätt nå ut till influencers…
  • Du är under illusionen att länkbyggnad är den enda vägen att gå. Ha kul med det.
  • Du har ett målantal användare att träffa för investerare, vilket innebär att du bör titta på betald sökning för att snabbt skaffa kunder och sedan använda SEO för att behålla dem.
  • Om ditt företag har begränsade tekniska resurser eller inga alls. SEO förlitar sig på partnerskap med teknik- och innehållsteam och deras frekventa resultat.
  • När du inte har råd att betala en kunnig konsult eller byrå för deras tjänster. Över hela världen tar SEO-leverantörer ut 1 100 SEK i genomsnitt per timme och 50 % av SEO-leverantörer över hela världen har ett månatligt minimum på 30 000 SEK per månad.

För att SEO ska leverera krävs investeringar och samarbete

Gör inga misstag: SEO är två saker:

  • Det är arbete.
  • Det är värt det!

Har du någonsin hört talesättet ”Allt som är värt att ha är svårt eller kräver arbete?” Detsamma gäller för SEO.

En webbplats som laddas snabbt, är säker för att bearbeta transaktioner och har relevant och användbart innehåll – det är de bordsinsatser som måste tas om hand för att vara konkurrenskraftiga online.

Misstaget att organisk trafik ”bara händer” och inte kostar någonting är helt fel. Det krävs en viss investeringsnivå för att utveckla organisk trafik till en meningsfull marknadsföringskanal som dessutom driver en hållbar avkastning.

Ett stadigt flöde av organisk trafik är en av de starkaste grunderna ett företag kan ha.

SEO-investeringar är värda det eftersom alla människor på planeten söker efter produkter, tjänster och information för att göra livet enklare. Ditt företag måste vara lösningen högst upp på kundernas övervägandelista.

Det är avgörande för företag att investera i SEO eftersom det är en disciplin som är unikt utformad för att optimera de tekniska aspekterna av en webbplats för sökmotorer så att riktiga människor som söker kan hitta den när de letar efter bra produkter och lösningar.

Kom ihåg att ROI för SEO inte är omedelbar; det förenas med tiden. Medan betald sökning är antingen på eller av. När din budget för PPC-annonser tar slut, vad då?

SEO är en kanal som alltid kommer att leverera. Du måste bara fortsätta investera.

Behöver du hjälp med SEO?

Kontakta oss för professionell hjälp!

Bild av Mishel Grujicic

Mishel Grujicic

Expert inom SEO (sökmotoroptimering), samt Google Ads och Meta Ads (Facebook och IG). Arbetar även med webbutveckling, content marketing och strategisk marknadsföring.

Dela den här artikel på: