Konvertering - när en besökare blir kund

Konvertering av trafiken som kommer in till företagets hemsida är förstås ett av huvudmålen med företagets online närvaro. Den är även den slutgiltiga destinationen för en kundresa på webben, då målet har nåtts och besökaren har konverterat till potentiell kund eller faktisk kund. Syftet med att ha en digital företagsprofil är att öka företagets synlighet på webben och därmed öka kännedom om varumärket och företagets erbjudande.

Konvertering för mål - den viktaste parametern

När synligheten ökar så blir det automatisk mer trafik till företagets hemsida. All trafik behöver nödvändigtvis inte vara bra och lönsam trafik. Tvärtom. Mycket av trafiken som kommer till hemsidan kan komma från vilseledande söktermer, felplacerade bakåtlänkar eller från helt helt fel målgrupp företaget riktat sig mot i en dåligt uppsatt kampanj. Anledningar kan vara många och därför är det viktigt att kunna analysera de olika parametrarna såsom:

  • totalt antal besökare
  • antal unika besöka
  • antal återkommande besökare
  • källan trafiken kommer ifrån – vilken kanal
  • besökarens beteende – var och hur hen klickat
  • hur används CTA knappar
  • antal sessioner
  • genomsnittlig sessionstid
  • anvisningsfrekvens
  • och den absolut viktigaste konvertering för mål
  • samt många fler parametrar för att bryta ner trafiken i demografiska målgrupper

Google Analytics - verktyg för spårning av konverteringar

Google Analytics är ett gratisverktyg för analys av trafiken till hemsidan. Tjänsten registrerar vilka hemsidor besökarna använder sig av och därtill relevant beteendedata, lagrar det och presenterar det som statistik för webbplatsens ägare. På bilden nedan kan du se ett utdrag från verktyget. som du ser behandlar GA frågor som när kommer dina användare, vilka är dessa, genom vilka enheter kommer dina användare, samt vilka sidor de besöker.

följ konverteringsgrad i google analytics
Med hjälp av Google Anytics kan du spåra varje konvertering på din hemsida

Vidare kan du övervaka din hemsida i realtid där du kan se platser, trafikkällor, innehåll, händelser och konverteringar. Nästa flik erbjuder insikter i data om målgruppen med avseende på demografi, intressen, geografiskt område, beteende, teknik, mobil, benchmark, samt BETA versioner av aktuellt värde och kohortanalys samt spårning av flera enheter.

I nästa steg kan du titta på förvärv, dvs. hur har användare hittat till din hemsida, om det var genom direkt trafik, organisk, betald, hänvisnings- eller social trafik. Den kan brytas ned i många fler typer av kanaler, men dessa är grundläggande för att ge en bra överblick. Här kan du även koppla på och få insikter från Search Console och Google Ads.

Under beteende kan du följa beteendeflöden , webbplatsinnehåll, webbplatshastighet, webbplatssökning, händelser och utgivare. Slutligen så har du konverteringar där du kan skapa vyer för mål på hemsidan, e-handel eller flerkanalstrattar. För att kunna spåra mål för konverteringar, behöver du skapa mål där du lägger in adresser från din hemsida där en händelse behöver ske för att kunna registreras som konvertering. Läs mer om detta i fortsättningen av texten.

Mål för konvertering - konverteringsmål

Vad som kan klassas som önskad affär eller “konvertering av besökaren” som sker på hemsidan kan variera från företag till företag. Det bestäms även om den tekniska prestationsförmåga av hemsidan vi analyserar är på den nivån att det är möjligt att sätta upp olika mål för konverteringar. Oftast så handlar det om köp, beställ, be om offert eller kontakta oss knappar, som innebär att besökaren har tagit aktivt steg mot att bli kund, dvs, har konverterat från besökaren till kund.

De vanligaste konverteringsmål som vi kan mäta uppstår när besökaren: 

  • tar kontakt med företaget via telefon
  • skickar iväg ett mail till företaget
  • fyller i kontaktformuläret
  • bokar ett möte direkt i företagets kalender
  • hör av sig på chatten
  • laddar ner en guide eller annan material
  • prenumererar på nyhetsbrev
  • tar del av specifik kampanj
  • besöker en viss sida på webbplatsen
  • och såklart beställer/köper en vara eller tjänst direkt på hemsidan
konvertering
Google trafiken är en bra källa för konverteringar

Konverteringsoptimering med kännedom om målgruppen

Genom att analysera besökarnas beteende på hemsidan kan du bestämma den optimala kundresan från landningssida med hjälp av Call-To-Action knappar hela vägen till konvertering. För att användarresan ska vala optimal behöver du optimera och anpassa innehållet så att det stämmer bäst överens med användarens preferenser.

Innehållet kan handla om texter, bilder, animationer, infografik, förklarings- eller presentationsvideo, guider och annat material som ska ska uppmana användaren att handla. Positionering av CTA knappar är oerhört viktig eftersom det är CTA knappar som leder besökaren till att konvertera till potentiell eller faktisk kund.

Konverteringsgrad som mått på effektivitet

Konverteringsgrad eller konverteringsfrekvensen för mål mäter hur stor andel av trafiken, dvs. besökarna som har utfört en åtgärd på hemsidan som klassas som önskat konverteringsmål. Den mäter främst effektivitet av trafiken som sker på hemsidan och är det mest användbara måttet vid analys.

Trafik som konverterar med SEO Inc. Sweden

I den digitala världen där algoritmer härskar och kattvideor konkurrerar om uppmärksamhet, är SEO Inc. Sweden den pålitliga partnern du behöver för att synas bättre på marknaden i Sverige. 

Vi är inte bara en SEO byrå – vi är dina strategiska partners, dina kreativa tänkare och dina digitala superhjältar, alltid redo att hjälpa ditt företag att bryta igenom bruset och nå ut till potentiella kunder.

Vi vet att framgångsrik marknadsföring inte handlar om magi, utan om strategi, kreativitet och ett team som vet hur man får saker att hända. 

Låt oss ta hand om marknadsföringen av ditt företag, så att du och ditt team kan fokusera på att bli bäst på det ni gör i kärnverksamheten! 

Välkommen till SEO Inc. Sweden, där vi gör minnesvärd marknadsföring som skapar effektiva resultat för ditt företag.

 

 

Ta en rundtur på vår proffsiga hemsida och läs gärna om våra tjänster:  

  • Marknadsstrategi innefattar strategisk planering av din marknadsföring för att ta nya marknadsandelar (objektiv översyn av marknadsföringen)
  • SEO Sökmotoroptimering (On-Page tekniskt och innehåll, samt Off-Page backlinks – långsiktiga resultat)
  • SEM Sökmotorannonsering (Digitala annonskampanjer för att snabbt öka synligheten – snabba resultat)
  • I vårt Content Lab skapar vi leadsgenererande innehåll samt säljande copy (företagsbloggar, onpage copy, kampanj copy, m.m.)
  • Sociala Medier är en potentiell guldgruva för nya leads – vi har insights, tid och resurser (Linkedin, Facebook, Instagram, TikTok, YouTube)

Behöver du hjälp med marknadsföring?

Kontakta oss så hjälper vi dig mer än gärna!

Fyll i kontaktformuläret idag och bli kontaktad inom 24 timmar. Vi erbjuder:

  • En kostnadsfri konsultation
  • Innovativa idéer för att nå och engagera dina kunder
  • Praktiska lösningar som driver synlighet och tillväxt

Låt oss ta hand om marknadsföringen, så att du kan fokusera på det du gör bäst – att driva ditt företag.
Vi ser fram emot att höra från dig!

Påbörja din framgångshistoria med oss!

Kostnadsfri site audit – webbanalys av din hemsida

(värde 20 000 kr)

I den kostnadsfria analysrapporten ingår teknisk SEO analys (hemsidans prestanda och andra tekniska aspekter), sökordsanalys av 10 viktigaste sökord, analys av backlinks profil (off-page SEO aspekter), rekommendationer på kort respektive lång sikt, samt ett möte där vi går igenom rapporten tillsammans (vi förklarar insikter från rapporten och besvarar dina frågor). Site audit utgör grunden för en avancerad webbanalys.

Vänligen fyll i namnet på hemsidan som du vill att vi analyserar för dig kostnadsfritt, samt e-post där du vill få rapporten skickad.

Dela den här artikel på: