De 10 bästa färdigheterna i innehållsmarknadsföring du behöver

Vill du öka dina insatser för innehållsmarknadsföring? Lär dig de bästa färdigheterna och strategierna som behövs för framgång.

Vill du nå fler av din målgrupp, få kontakt med dem och ha meningsfulla interaktioner?

Innehållsmarknadsföring av hög kvalitet kan vara den perfekta lösningen för dig.

Men tiden för att bara skriva och släppa innehåll är förbi.

Effektiv innehållsmarknadsföring kräver olika kompetenser och strategier om du vill få det rätt.

Om du vill blåsa nytt liv i ditt varumärke och skapa mer intresse för din målgrupp, här är de 10 bästa färdigheter och strategier du behöver.

1. Lär känna din målgrupp och rikta in dem på ett effektivt sätt

Fråga vem som helst om innehåll och innehållsmarknadsföring, och chansen är stor att målgruppsinriktning är ett av de första förslagen.

Men vad betyder målgruppsinriktning egentligen? Och varför är det en viktig färdighet i innehållsmarknadsföring?

Först, förstå vem din publik är, hur deras dag ser ut, deras prioriteringar och vad de gör eller tänker göra medan de konsumerar innehåll.

Använd sedan den informationen för att skapa innehåll som räknas på en plattform och i ett format som passar din publik.

Ta Skosnobbbloggen som exempel.

Innehållet är fotocentrerat. Sidan har få distraktioner, och berättelsen och texten är tät och chunked.

Ämnena sträcker sig från berättelser om skomakare, skötseltips och all insiderinformation som en älskare av skräddarsydda och förstklassiga herrskor, skodesigner eller skomakare skulle vilja veta om föremålen för sina tvångstankar.

Dessa funktioner berättar mycket om bloggens läsare.

Shoe Snob Blog-läsare är sannolikt visuella, upptagna och ser på att läsa bloggens innehåll som nästan ett hemligt nöje de ägnar sig åt medan de står i kö för en dyr kaffe.

Bloggen har inte innehåll om att spara pengar, få saker för mindre, bygga skor billigare eller recensioner av skor du hittar i ditt lokala varuhus.

Varför? Det är inte vad bloggens målgrupp är intresserad av. Faktum är att dessa ämnen sannolikt skulle jaga bort läsarna.

För Justin FitzPatrick, bloggens författare, handlar det om lyxen, den känslomässiga kopplingen och passionen för varumärkena, och de mindre detaljerna som de flesta av oss förmodligen inte skulle lägga märke till om en mans klänningssko – på ett språk som matchar publikens expertis.

Du kan bli frestad att hoppa över publikutforskning och inriktning i denna grad, särskilt om du är ett B2B-varumärke eller säljer något icke-visuellt som försäkring.

Men detta kan vara ett ödesdigert misstag för din innehållsmarknadsföring.

Även om du säljer till ett annat företag, drivs och formas det företaget av människor som du måste få uppmärksamhet från.

2. Förstå hur varumärkesstrategin påverkar innehållet

Innehålls- och innehållsmarknadsföring kan göra mer skada än nytta om de misslyckas med att blandas sömlöst med en varumärkesstrategi.

Så om du vill bygga färdigheter inom innehållsmarknadsföring, se till att du förstår hur varumärkesstrategi påverkar effektivt innehåll.

Solida varumärkesdrivna innehållsstrategier består av sex kärnelement när det kommer till innehåll:

  • Varumärkesfundament – ​​Vad som är viktigt för företaget, till exempel vilken image det vill projicera, etc.
  • Publikupptäckt och varumärkesposition – Hur varumärket passar in på marknaden.
  • Nyckelord och språk – Hur företaget vill att människor ska hitta sitt varumärke och vilket språk det kommer att använda.
  • Auktoritetsbyggande – Ser ut som en expert och en ledare inom ett valt ämne.
  • Innehållsskapande – Varje innehållsstrategi måste vara hanterbar, prisvärd, hållbar, skalbar och effektiv.
  • Organisation – Använda en redaktionell och publiceringskalender och spårning och mätning efter publicering för att underhålla och vägleda din innehållsstrategi.

3. Överväg SEO, sök och sökmotorer

SEO och sökning är avgörande för att hittas, få trafik, bygga auktoritet och övergripande tillväxt.

Om du vill att din innehållsmarknadsföring ska fungera har du inte råd att undvika denna färdighet i innehållsmarknadsföring eftersom du inte är en expert.

  • Användare gör 1,2 biljoner sökningar på Google per år.
  • 93 % av all webbtrafik kommer från en sökmotor.
  • 46 % av sökningarna görs för att leta efter något lokalt.

I januari 2023 ökade sökningar efter fraser som inkluderade ”gåvor” med 45 %, medan sökningar som inkluderade ”presenter” ökade med 15 % jämfört med 2022. Detta motsvarade 47 miljarder USD under de två veckorna efter jul.

Så sökningen växer och blir viktigare – inte minskar.

Om du vill dra fördel av söktrafik måste du se till att du överväger flera aspekter av SEO när du utvecklar dina färdigheter i innehållsmarknadsföring, inklusive:

  • Sökordsanalys.
  • AI och hur du humaniserar ditt innehåll.
  • Länkbygge.
  • Byggnadsmyndighet.
  • Ämnesrelevans och expertis.
  • Webbplatsstruktur, webbplatsprestanda och analys.

4. Humanisera ditt innehåll

När du väl kommit igång med innehållsmarknadsföring kommer du ganska snabbt att inse att AI-genererat innehåll är mycket problematiskt.

Du måste följa grundläggande SEO-formler för att få ditt innehåll att rankas, en annan formel för att göra det intressant och catchy för läsare och hur du maximerar användbarheten av ditt innehåll.

Men du måste också se till att du sticker ut från mängden och överträffar dina konkurrenter.

För att göra ditt innehåll mer människovänligt, lär dig hur du:

  • Skapa innehåll som stöder en användarresa snarare än sökmotorer eller delar av en tratt.
  • Använd kundkommunikation och sociala kanaler för att förstå och få kontakt med din publik. Använd den sedan för att marknadsföra ditt innehåll.
  • Använd interna experter. Att leta internt är inte bara ett sätt att göra utmärkt innehåll mer överkomligt, utan publiken älskar också att se ditt varumärkes passion för vad det gör.
  • Ta en smart vinkel, bli personlig och ha en attityd. Personlighet och varumärke är avgörande, men det är också den information du tillhandahåller. Se till att det är något av värde för dina läsare, och var inte rädd för att berätta historier för att bygga känslomässiga förbindelser.
  • Lägg till personliga videor till artiklar med bästa resultat.

5. Engagera dig genom att berätta och skriva kreativt

Om du vill fånga uppmärksamhet och använda innehåll för att få kontakt med din publik måste du kunna berätta en bra historia.

Berättelser gör innehåll känslomässigt engagerande men gör det också möjligt för läsare att uppleva hur det skulle se ut om de köpte din produkt eller tjänst.

Vill du stärka din content marketing med storytelling?

  • Skapa relaterbart, trovärdigt innehåll. För att göra detta, känna din publik, förstå deras erfarenheter och skapa innehåll som är i linje med denna kunskap.
  • Ha ett tydligt budskap. Precis som en annons behöver varje berättelse eller innehåll ett mål och ett tydligt budskap som du vill förmedla till din publik.
  • Välj rätt typ av berättelse. Behöver du skapa en känslomässig koppling? Tvinga en läsare att agera? Förmedla värderingar, en egenskap eller ett koncept? Bygga gemenskap?
  • Välj rätt plattform och medium. Om du vill dela flera statistik, kanske video inte är det bästa alternativet. Sälja semester? YouTube eller TikTok kan prestera bättre än Reddit eller en blogg.
  • Vet var du ska börja och sluta. Ditt innehåll måste dyka upp vid rätt punkt i kundresan och driva läsarna till nästa steg. Vad ska läsarna göra härnäst?
  • Organisera och strukturera. Planera ditt innehåll i förväg. Se till att dina berättelser har en båge, vettiga och ta läsare eller åsikter genom en upplevelse.

6. Gör din forskning

Det bästa innehållet ger en publik information eller en titt på något de normalt inte har tillgång till.

För att hitta denna information måste du vara beredd på djupgående forskning – och det betyder mycket mer än att bara hitta en statistik.

Hitta den ursprungliga källan eller studien. Se till att numret du har hittat fortfarande är relevant och korrekt. Tänk på källan till statistiken och hur de kom fram till den siffran. Vad tog studien inte hänsyn till när man hittade deras statistik?

För att bygga ytterligare auktoritet kan du överväga att intervjua källan till en statistik- eller ämnesexpert.

7. Förbättra dina intervjuförmåga

Även om det hjälper om du förstår ämnet på djupet, är det inte helt förlorat om du är ny i ämnet.

Att vara nybörjare i ett ämne kan faktiskt ha fördelar eftersom du kan se ämnet med ett nytt perspektiv.

En sak du måste vara kunnig om är dock intervjuer. Intervjuer är en viktig färdighet i innehållsmarknadsföring.

Här är några tips:

Förbereda

Kom till intervjun med förståelse för ämnet. Känna till smärtan och utmaningarna som individer som är intresserade av ämnet står inför.

Förstå dina prioriteringar för dina läsare, branschen och individen du intervjuar.

Ha en lista med frågor som är genomtänkta och organiserade, och arbeta mot att svara på en enda fråga eller nå ett specifikt mål.

Sätt intervjumål

Försöker du få tips från en expert? En dag i livet? Lösa eller belysa en viss fråga? Skapa en mänsklig koppling?

Välj ett mål för din intervju, organisera det i en disposition och ta bort alla frågor eller information som inte hjälper dig att gå mot det målet.

Var personlig och gör intervjupersonen bekväm

Obehagliga tystnader, bristande rapport, nervositet och andra sociala aspekter kan störa en annars utmärkt intervju och påverka informationen du samlar in.

Du kanske vill överväga att använda kognitiva intervjutekniker, som har anpassats från brottsutredning för journalistik.

Spela in ditt samtal

Som människor prioriterar våra hjärnor stimuli för att avgöra vad som är viktigt och vad vi bör uppmärksamma och komma ihåg.

Denna uppmärksamhetsfiltrering blir mer allvarlig när du gör anteckningar, tänker på de tekniska aspekterna av en intervju och är nervös. Som ett resultat är det lätt att missa viktiga detaljer eller konsekvenser.

Så spara lite tid och förbättra din noggrannhet och insikter i informationen som ges under intervjun genom att göra en inspelning som du kan referera till så ofta som behövs.

Var exakt och be om förtydligande

Vissa människor älskar russin i kanelbullar. Andra gör det inte. Och precis som russindebatten kan hur du definierar ett ord eller begrepp variera mycket från någon annan.

Så om informationen du samlar in under en intervju verkar vag, eller om du är osäker på något som intervjupersonen säger, fråga.

Det värsta du kan göra är att anta att det inte är sant eller medvetet påverka betydelsen av någons ord.

8. Mät och spåra allt

Att mäta något är i allmänhet lätt. Den svåra delen av mätning och spårning är att mäta och spåra rätt saker.

SEJs årliga State of SEO-rapport avslöjar att SEO-proffs ofta har en obalans mellan sina mål, de metoder och strategier de använder för att nå dem och de variabler de mäter.

Innehållsmarknadsförare och marknadsföring är inget undantag.

Låt oss säga att du vill använda innehållsmarknadsföring för att öka konverteringarna. Så du skapar en video för ditt badtunnaföretag.

I det här fallet skulle spårning och analys av trafikdata till videon vara ett misstag. Dessa siffror är bara en del av historien.

Spåra istället klick och använd trafikdata för att bättre förstå vem som klickar sig vidare till ditt innehåll och vart tittarna tar vägen efter att de har konsumerat det.

Och detta är viktigt: Stoppa inte din analys vid ett klick.

Varje besök från en tittare är bara ett steg i en större resa – och denna resa är viktig.

För att återgå till det föregående exemplet kan din video ha genererat färre klick och konverteringar totalt sett.

Men gräv lite djupare och du kanske upptäcker att dessa få omvandlingar var av mycket högre värde än genomsnittet, och tittarna återvänder till din webbplats oftare än din genomsnittliga webbplatsbesökare.

I det här fallet, även om trafiksiffror kan få det att se ut som att din video misslyckades, visar analys av kundresan att din video faktiskt var en stor framgång och attraherade en mer kvalificerad, värdefull och engagerad publik.

9. Packa om innehåll med syfte

Du investerar mycket resurser i att skapa fantastiskt innehåll. Publicera det inte bara i ett format och slösa bort resten av dess potential.

Innan du skapar innehåll, överväg alla olika format och sätt du kan dela det för att få uppmärksamhet.

Genom att planera kan du samla in bilder, videofilmer, ljudbitar, expertcitat och allt du behöver för att dela och marknadsföra ditt innehåll på olika sätt för att maximera din avkastning på investeringen (ROI).

Men avstå från att packa om innehåll med det enda syftet att sprida det överallt. Planera noga att ditt innehåll visas när och var du behöver.

Som förklaras i videon ovan använder Search Engine Journal data som samlats in för sin SEO-rapport för att skapa:

  • Whitepaper rapporter.
  • Podcast.
  • Artiklar om data som inte ingår i huvudrapporterna.
  • Infografik.
  • Karuseller för sociala medier.
  • Videoklipp.

Några av dessa släpps innan huvudrapporten publiceras för att hjälpa till att sprida ordet och skapa intresse samtidigt som de delar intressanta insikter om SEO-branschen.

Sedan, när rapporten släpps, följs den av ytterligare innehåll för att skapa intresse, länkar och resultat.

Därför genererar rapporterna, istället för en veckas intresse, trafik och uppmärksamhet samtidigt som de informerar läsarna i månader utan att den ursprungliga investeringen nämnvärt ökar.

10. Stick ut medan du smälter in

Ett av de vanligaste råden är att kopiera framgångsrikt innehåll och göra som andra gör.

Vettigt, eller hur?

När allt kommer omkring har SEO, bra skrivande och andra färdigheter alla bästa praxis du måste följa. Din publik har också preferenser, förväntningar och krav.

Ditt innehåll måste se ut som alla andras i någon mån.

Men här är problemet med detta råd: Ingen sticker ut om alla gör saker på samma sätt.

Att lära sig hur man smälter in samtidigt som man sticker ut är därför en viktig färdighet för innehållsmarknadsföring.

Så istället för att härma eller kopiera framgångsrikt innehåll, samla flera exempel som har fungerat på en specifik plattform eller för en specifik målgrupp och undersök för att ta reda på varför de är effektiva.

Sedan kan du använda dessa insikter för att skapa och testa ditt eget innehåll som gör att du kan sticka ut, vara unik och uppfylla behoven hos din målgrupp.

Effektiv marknadsföring är mer än att välja rätt ämne eller kvalitetsskrivande.

Genom att stärka och använda dessa 10 färdigheter inom innehållsmarknadsföring hjälper ditt innehåll dig att generera rätt trafik och få kontakt med din publik på ett sätt som får dig att dominera konkurrenterna.

Låt oss hjälpa dig med att skaffa fler kunder till ditt företag!

Vårt uppdrag är leverera minnesvärd marknadsföring som skapar effektiva resultat. Vi är din externa marknadsavdelning. Låt oss sköta din marknadsföring så att du och ditt team kan fokusera på att bli bäst på det ni gör i kärnverksamheten. 

Behöver du hjälp med ditt innehåll?

Kontakta oss så hjälper vi dig mer än gärna!

Fyll i kontaktformuläret idag och bli kontaktad inom 24 timmar. Vi erbjuder:

  • En kostnadsfri konsultation
  • Innovativa idéer för att nå och engagera dina kunder
  • Praktiska lösningar som driver synlighet och tillväxt

Låt oss ta hand om marknadsföringen, så att du kan fokusera på det du gör bäst – att driva ditt företag.
Vi ser fram emot att höra från dig!

Påbörja din framgångshistoria med oss!

Bild av Mishel Grujicic

Mishel Grujicic

Expert inom SEO (sökmotoroptimering), samt Google Ads och Meta Ads (Facebook och IG). Arbetar även med webbutveckling, content marketing och strategisk marknadsföring.

Dela den här artikel på: