Annonsering: Nå ut med rätt budskap till rätt målgrupp

annonsering sökmotorannonsering

Annonsering

Annonsering används av många företag för att nå ut med sina erbjudanden om produkter och tjänster. Det finns olika typer av annonsering, och i detta blogginlägget kommer vi att fokusera på den digitala annonseringen. Digital annonsering har blivit dominant i dagens marknadsföring tack vare människors alltmer utvecklade digitala vanor. Teknologisk utveckling och internet är de mest bidragande faktorer till utvecklingen av digital marknadsföring och dessa köpbeteenden och vanor.

Synonymer till annonsering är reklam, försäljningskampanj, PR, säljstöd, köpinformation, kungörelse, tillkännagivande. Det blir ganska tydligt vad det handlar om när man pratar om att annonsera. Men ändå kanske inte så enkelt att förstå. Det viktigaste man behöver förstå är att målet alltid är detsamma, nämligen att nå ut med rätt budskap till rätt målgrupp och därmed föra vinstdrivande affärer. SEO företag som även kan lönsam digital annonsering kan vara en hjälpande hand för detta uppdrag.

Annonsering med SEO Inc. Sweden

Vad är en annons?

En annons är enligt definitionen en tryckt handling som förmedlar ett budskap eller information om ett visst förhållande. I affärssammanhang innebär annonsering att företag informerar marknaden och sin målgrupp om sitt erbjudande och vill därmed skapa ett förhållande med målgruppen med målet att konvertera potentiella till riktiga kunder. Därför är en annons således en relationsbyggande handling som har i uppgift att skapa handling och initiera den potentiella kundresan.

En kundresa avslutas dock inte med ett köp, även om många verkar vilja tro det. Det ligger i företagets intresse att bygga långvariga relationer och bedriva smidig merförsäljning till dem mest lojala kunderna. Därför är det viktigt att vara tydlig med företagets annonsering, hålla vad man utlovar och därmed vårda kundrelationer med långsiktigt perspektiv. Både den digitala och affärsmässiga effekten blir att dina kunder delar dina företagsannonser via egna digitala kanaler. The power of like, share, comment. Gilla, dela, kommentera, kan effektivisera ännu mer dina företagsannonser!

Digital annonsering

Digital annonsering avser marknadsföring via online kanaler. Exempel på dessa kommunikationskanaler är sökmotorer, webbplatser, plattformar för sociala medier, forum, strömmande innehåll, Youtube, Tik Tok, med mera. Digital annonsering kan genomföras i olika medieformat. Där innehåll handlar om text, bild, ljud och video, som kan publiceras och delas i standardformat via samtliga digitala kanaler, med eventuella små justeringar.

Digitala annonser kan ha mycket större räckvidd än traditionella annonser, om genomförda rätt förstås. Dessutom kan du rikta ditt företagserbjudande till specifik målgrupp lättare, eftersom det går att bestämma parametrar som kampanjen ska följa. Det handlar om demografiska aspekter och kända preferenser, utifrån data som samlas in när användare surfar på nätet. Därför gäller det att känna till så mycket information om din målgrupp det bara går. Och detta gör du bäst genom att bli bästa vän med data som du kan spåra och analysera för att sedan tillämpa i dina kampanjer, så att din annonsering ger hög ROAS.

Annonsering i sökmotorer

Annonsering av produkter och tjänster från din hemsida på Googles och Bings annonsplatser på internet, så kallad SEM eller sökmotorannonsering. Sökmotorernas annonsnätverk är enormt utvecklad och når miljontals människor dagligen. Det är en kostnadseffektiv marknadsplats om man kan sätta upp annonskampanjer på det mest optimala sättet. Det kan dock vara kostsamt och med uteblivna resultat om man optimerar fel.

Om du har bra koll på alla parametrar om din målgrupp, så kan du optimera din annonsering rätt och lönsamt. Gör du rätt, så ger sökmotorerna dig chansen att få ut ditt budskap snabbt till rätt målgrupp på lokal, rikstäckande eller global nivå. Börja med att undersöka vilka är det du vill rikta erbjudandet till och genom vilka sökord som representerar bäst ditt budskap. Undersök sökvolymen och kostnaden (pay-per-click) för att annonsera, skapa grym copy och du är på god väg.

Google annonsering - Google Ads

Vet du inte? Fråga Google! Som världens primära informationskälla är Google även världens största marknadsplats. När dina potentiella kunder söker efter dina produkter eller tjänster på Google så blir din hemsida en del av världens största marknadsplats. Mäktigt eller hur! Samtidigt råder det hård konkurrens och det gäller att vara duktig på annonsering, annars blir det inget lönsamt spel, men det har du säkert förstått vid det här laget.

Annonsering på Google med SEO Inc. Sweden

Det görs över 55 miljoner sökningar på Google dagligen och då pratar vi enbart om sökningar i Sverige. Om du lägger till att idag börjar 80% av köp med en sökning online, så förstår du varför är Google Ads annonsering ett utmärkt verktyg för att nå potentiella kunder när de söker efter dina tjänster eller produkter. Google Ads erbjuder även annonsering genom Display annonser, Google Shopping, Youtube annonsering och Google remarketing, m.m. Du betalar bara för resultat, som när någon klickar för att besöka din webbplats eller ringer till ditt företag.

Microsoft annonsering - ex Bing Ads

Bing sökmotor har betydligt färre sökningar än Google, ungefär 7% av den totala trafiken och är således ofta förbisedd. Låt oss säga att det görs ändå 149 miljoner unika skrivbordssökningar i Europa, som är 11,4 % av skrivbordssökningarna på den europeiska marknaden. Så Microsoft annonsering kan ändå vara rätt så lönsam då det görs 2,8 miljarder skrivbordssökningar varje månad i Europa. Enligt Microsoft egna statistik. Inga dåliga siffror med andra ord, speciellt när man tar i beräkningen att även konkurrensen för annonsering är mildare än vad den är på Googles sökmotor.

Annonsering på Bing med SEO Inc. Sweden

Microsoft erbjuder gratis registrering, så uppstartskostanden är inget hinder. Däremot betalar du bara för klick med ingen lägsta avgift. Sedan kan du mäta resultaten genom nyckelord, bud och tajming för att få bästa möjliga avkastning på investeringen. Och såklart är budgeten flexibel och kan bestämmas på daglig basis, som innebär att du har full kontroll över hur mycket du vill spendera på annonsering.

Annonsering på sociala medier

Sociala medier är en potentiell guldgruva för varje företags blivande leads. På sociala medier kan du dela senaste nyheter om din verksamhet, erbjuda dina produkter och tjänster genom annonsering kampanjer, stärka relationer till kunderna och agera support. Med andra ord göra dig mer tillgänglig för dina kunder och därmed kunna erbjuda en bättre kundupplevelse.

När du väl möter din målgrupp på sociala medier kan du (bör du) göra följande:

  • genomföra nulägesanalys av företagsprofilen
  • undersöka demografiska parametrar genom analysverktyget
  • skapa och dela innehåll enligt innehåll schemat
  • ta hand om interaktionen med målgruppen
  • erbjuda support till kunder eller hänvisa till supportavdelningen
  • driva potentiella leads till säljteamet
  • sätta upp mål för annonsering och driva framgångsrika reklamkampanjer

Annonsering på Facebook

För att kunna annonsera på Facebook ska du först och främst bestämma ett eller flera  marknadsföringsmål som passar just ditt företag och företagets erbjudande. Därefter kan du enkelt skapa din annons genom att följa processen som Facebook har satt upp. De har gjort det enkelt och pedagogiskt att annonsera, men glöm inte att du fortfarande måste inneha en viss marknadskunskap och kännedom om målgruppen, samt informativ och säljande copy.

Annonsering på Facebook

Processen för framgångsrik annonsering på Facebook (Meta), kan sammanfattas i följande sex steg:

  1. Välj din målsättning genom att besvara frågan om vad är det du vill uppnå med den här annonsen. Det kan handla om exempelvis försäljning genom hemsidan, nedladdning av en app eller ökad varumärkesmedvetenhet. 
  2. Använd din kunskap om de personer som utgör målgruppen som du vill nå. Du bör ha kunskap om parametrar som ålder, plats eller andra detaljer, för att välja demografi, intressen och beteenden som representerar din målgrupp.
  3. I detta steg kan du välja var annonsen ska köras. Du kan välja mellan Facebook, Instagram, Messenger, Audience Network eller köra på samtliga plattformar. I det här steget kan du även välja att köra annonser på specifika mobila enheter.
  4. Ange en daglig budget eller livstidsbudget samt den tidsperiod då annonserna ska köras. Dessa begränsningar gör att du aldrig spenderar mer än du är bekväm med.
  5. Här kan du välja mellan sex mångsidiga annonsformat som är utformade för att fungera på alla enheter och med alla anslutningshastigheter. Du kan välja att visa en bild eller video i annonsen, eller så kan du använda ett rymligare format med flera bilder.
  6. Efter att du har valt formatet kan du genomföra beställningen. När annonsen har skickats in hamnar den i annonsauktion, så att den kan visas för rätt personer.

När annonsering är igång och annonsen körs kan du mäta och hantera din annons. Det gör du enklast genom att spåra resultaten och redigera kampanjen i Ads Manager. Håll koll på om en version av annonsen fungerar bättre än andra eller om din annons levereras effektivt och gör justeringar efter behov.

Instagram annonsering

En Instagram annons behöver du skapa när du vill arbeta med annonsering på Instagram. Du kan skapa en specifik annons för kampanjen eller så kan du helt enkelt marknadsföra ett av dina Instagram inlägg som fungerar då som en annons. Enligt Instagrams egna påstående så är möjligheterna med annonsering på deras plattform är stora. Du erbjuds smidig och effektiv marknadsföring med stor räckvidd, samt möjligheter att spåra och mäta resultat.

Annonsering på Instagram

Här nedan har vi lista 5 essentiella element gällande annonsering på Instagram.

  1. Du kan marknadsföra ditt företag och hitta nästa kund med exakt inriktning och statistik som kan leda till handling. Det som menas är att utefter användarens parametrar och preferenser kan kampanjen optimeras för att maximera effekten av annonsens räckvidd.
  2. Gör om något av dina inlägg till en annons direkt. Vad du än publicerar kan du sätta upp som annonsering kampanj.
  3. Avgör vilka som är mest betydelsefulla för ditt företag och nå dem sedan med justerbara inriktningsalternativ. Det betyder att du kan sätta upp parametrar du anser kännetecknar din målgrupp.
  4. Annonskostnaden är upp till dig. Välj en budget som passar dina affärsmål och uppdatera den när som helst. Du behöver aldrig spendera mer än vad du ursprungligen har avsett när du satte upp budgeten för kampanjen. Annonsering ska vara lönsamt, därför ska du se till att följa kampanjens ROI och var flexibel med att justera budgeten utefter behov.
  5. Få en djup förståelse för dina annonsresultat med statistik så att du kan lära dig vad som fungerar och förbättras över tid. Copy, CTA, räckvidd, leads, konverteringar, är parametrar du bör hålla koll på när du analyserar statistiken för dina annonsresultat.

Annonsering på LinkedIn

Om du är verksam inom B2B så är det en självklarhet att du använder dig av Linkedin. Om du inte gör det redan, så är det nog bäst att du börja med det omgående. Varför undrar du kanske. Jo, för att LinkedIn har idag över 700 miljoner användare världen över, samt ungefär en halv miljon i Sverige. Det handlar om en social media plattform med betoning på affärer. Användare bygger nätverk med varandra med målet att hitta nytt arbete eller nya medarbetare, samt B2B försäljning. Annonsering på LinkedIn förklaras bäst av LinkedIn själva, i 3 enkla steg som du kan läsa om i fortsättningen av texten.

Annonsering på Linkedin

 

  1. Skapa ditt konto i KampanjhanteringKampanjhantering är LinkedIns annonsplattform. På den kan du skapa annonskonton, köra kampanjer och kontrollera din budget. Allt du behöver för att komma igång är ett LinkedIn-konto och du är redo att påbörja annonsering på plattformen.
  2. Ange ditt mål för kampanjenOavsett om ditt fokus ligger på lead-generering eller varumärkesmedvetenhet är första steget att välja ett mål. Det hjälper LinkedIn anpassa kampanjskapandet.
  3. Lansera kampanjenNär du har valt ett mål guidas du genom skapandet av en målgrupp, en budget och annonserna. Slutligen anger du betalningsinformation. Sedan kan du lansera din kampanj!
Har du fler frågor om annonsering på Linkedin eller om du behöver hjälp med att skapa annons med säljande copy är du mer än varmt välkommen att kontakta oss på SEO Inc. Sweden. Lås oss hjälpa dig driva fler affärer till ditt företag.

Annonsering med SEO Inc. Sweden

Hur kan ett SEO företag hjälpa dig med framgångsrik annonsering undrar du nog. Eftersom vi arbetar med de vanliga textannonserna som ofta dyker upp överst i sökresultateten på Google när man söker efter en produkt eller tjänst. Här på SEO Inc. Sweden arbetar vi även med de så kallade Google shopping annonserna där vi skapar annonser bestående utav bilder på specifika produkter, produktinfo och det aktuella priset.

Kostnaden för att sätta upp och driva en Google Ads kampanj består utav kostnaden som man betalar först när någon klickar på en av annonserna, den så kallade PPC kostnaden, samt arvode till oss som sätter upp, övervakar, mäter resultat och anpassar kampanjen löpande för ännu mer lönsamhet med högre ROAS.

Huvudanledningen till att anlita oss på SEO Inc. Sweden är rätt så enkel. Du älskar lönsamhet minst lika mycket som oss och vi kan annonsering. Vi erbjuder dessutom exklusivt partnerskap, kreativa affärslösningar och levererar lönsamma resultat. Låter som ett rimligt upplägg eller hur? 

Du är välkommen att hitta en tid som passar dig i vår kalender som du hittar några rader nedåt. Där kan du även beskriva vad ditt företag behöver hjälp med och lägga in en länk för din hemsida, så att vi kan göra en initial analys innan mötet. 

Vi ser fram emot ett givande möte där värdeskapande för ditt företag står på agendan!

Låt oss skapa mer lönsamhet

KOSTNADSFRI SITE AUDIT (ANALYS) AV DIN HEMSIDA
Vänligen fyll i webbadressen för hemsidan du vill ha kostnadsfri site audit för, samt epost adressen du vill få den skickad till. Det du får är en heltäckande initial SEO analys av både on-page och off-page aspekter av hemsidan för ditt bolag. Det innebär den tekniska analysen av hemsidans hälsa, en enkel sökordsanalys (upp till 5 sökord), analys av backlinks profilen, samt våra rekommendationer på kort och lång sikt.