Öka försäljning i din webbshop med 5 sökoptimeringar

online webbshop

Kort historia om handel i webbshop

Online shopping eller handel i webbshop daterar tillbaka till 1982 när Boston Computer Exchange lanserades som första företag med webbshop och det var då bekvämligheten att kunna handla i dina underkläder föddes.

Idag involverar elektronisk handel många bolag över hela världen. Köp och försäljning av produkter och tjänster på internet har blivit en stor del av den globala ekonomin. E-handel växer dagligen med nya webbshoppar som startas av företag i alla världshörn.

Dagens e-handel i korta drag

År 2021 köpte mer än 2,14 miljarder människor över hela världen något online. Och år 2021 e-handlade svenska konsumenter varor för 146 miljarder kronor. E-handel stod då för 16 procent av den totala försäljningen i detaljhandeln, att jämföra med 11 procent 2019, enligt Handelsfakta.

Vi har kommit långt från de tidiga dagarna av lokal försäljning av begagnade datorer. Och nästan alla företag av alla slag har idag en webbplats genom vilken de säljer sina varor och tjänster, dock inte nödvändigtvis en webbshop.

Utmaningar med att driva webbshop

Och även om de breda möjligheterna till e-handel är riktigt bra för shoppare, för dig som är en e-handlare innebär det däremot att du behöver möta riktigt mycket konkurrens.

  • Hur kan du lyckas med att få din webbshop att sticka ut från mängden?
  • Hur kan du locka trafik och få in folk på dina produktsidor i webbshopen?
  • Vad krävs för att omvandla besökare till kunder och öka försäljningen?

Det är inga små uppgifter som behöver lösas.

Men som tur är, så är du på rätt plats!

I den här artikeln kan du läsa om fem effektiva sätt som hjälper dig att optimera din webbshop för maximal online exponering och ROI (avkastning). Samtliga faktorer som vi tar upp i artikeln handlar om SEO arbete som kan göras on-page, dvs. optimering i front-end.

webbshop

1. Webbshop som imponerar direkt kan öka din försäljning!

Den mest trafikerade sidan av din webbshop är oftast webbshopens första sidan och det är just den som kan bidra mest till öka försäljning. Den sätter tonen för ditt företag, startar konverteringstratten, lyfter fram försäljningen eller nya produkter och leder besökare till andra delar av din webbshop. Se till att besökarna blir imponerade direkt vid entrén!

Det första steget för att optimera din webbshop för att maximera försäljningen är att se till att första sidan lever upp till sin tunga roll. Jämför det med entrén till en fysisk butik, för det är där besökaren får sitt första intryck om butiken. Samma gäller för din webbshop.

Enkel navigering i webbshopen är superviktig

En stor utmaning du vill ta itu med omedelbart när du optimerar din webbshop är funktionell navigering. Tänk på användarvänlighet och tydlighet. Du vill göra det enkelt och effektivt för besökare (men även för sökmotorer) att hitta webbshoppens innehåll.

Det bör finnas tydlig riktning för var innehållet de vill ha ligger, precis som i en fysisk butik.

Och en viktig del av det är att använda ett framträdande navigeringsfält. Förutom att hjälpa användare att snabbt navigera mellan delar av din webbshop, är navigeringsfältet också ett utmärkt tillfälle att lyfta fram specifika delar av din e-butik, till exempel dina bästsäljare eller aktuell rea.

En beskrivande och minnesvärd tagline

Din webbshop bör också ha en effektiv och framträdande tagline. Det handlar om en kort, vanligtvis åtta till tolv ords fras som förbinder ditt företag med sin publik. 

Taglines är något som tyvärr alltför många e-handlare förbiser – vilket är ett misstag.

Många förstagångsbesökare på din webbshop kommer bara att ge den en snabb genomsökning. En beskrivande och minnesvärd tagline hjälper dem att snabbt förstå vad din webbplats handlar om och tvingar dem att dyka djupare i e-butikens innehåll.

Innehållet är fortfarande kung - även för din webbshop!

I slutändan är innehållet fortfarande den enskilt viktigaste faktorn på din landningssida eller vilken sida som helst på din webbshop för den delen. Människor använder internet för att hitta en viss produkt eller lösning. Om du erbjuder det de behöver kan du omvandla dem till dina kunder – förutsatt att de landar i din e-butik och inte på dina konkurrenters.

Det börjar med sökmotoroptimering (SEO). Och SEO börjar med sökord.

Identifiera vilka ord och fraser din målgrupp letar efter och inkludera dem organiskt i din text. Det vill säga, tvinga dem inte där de inte hör hemma. Detta kallas sökordsfyllning och det kan påverka din Google-rankning negativt.

Har du problem med att identifiera vilka sökord som är viktigast för din webbshop? Utgå alltid ifrån vilka produkter du säljer, samt ställ dig i köparens (sökarens) position för att lista ut avsikten med sökningen. På sånt sätt hittar du samband mellan affärs relevansen och köpavsikten. Sedan använder du Google Ads sökordsplaneraren för att analysera sökordens sökvolym, konkurrensen och PPC kostnaden.

När du väl har lagt ner din sökordsstrategi kan du luta dig tillbaka och slappna av och se försäljningen i din webbshop rulla in, eller hur? Självklart inte. Du har precis börjat.

Nästa steg blir att ta i beaktning de visuella tillgångarna på din landningssida.

Du behöver inte inkludera bilder av varje enskild produkt du erbjuder (och i själva verket är det förmodligen en hemsk idé), men att använda framträdande bilder av dina bästsäljare på din webbshop är mycket viktigt. Och se till att hyperlänka dessa bilder till produktens sida.

Underskatta inte vikten av att använda interna länkar. Skapa länkar till dina viktigaste sidor direkt från din landningssida. Detta kan vara en produktkategorisida eller en länk till din bästsäljande vara. De kan finnas i navigeringsfältet, sidans sidfot, innehållet eller någon kombination av de tre.

webbshop

2. Dina produkter är din webbshop

Syftet med din webbshop är såklart att göra försäljning. Mycket försäljning.

För att uppnå detta måste dina produktsidor uppmana besökarna att göra köp. Dina produktsidor ger dig den perfekta möjligheten att styra berättelsen kring varje artikel du säljer, vilket kan göra stor skillnad.

Här är några tips för att göra dina produktsidor exceptionella.

Vad står det i produktnamnet?

Ord kan vara väldigt kraftfulla. Ditt mål är att använda den makten för att påverka köpbeslut. Och det börjar med dina produkttitlar. Det låter bedrägligt enkelt, men det krävs övning och A/B-testning för att bli rätt.

Exakt vad som fungerar för din webbshop varierar beroende på din bransch, produkt och målgrupp, men här är några allmänna riktlinjer:

  • Använd rätt språk. Detta betyder inte att företag som säljer i Tyskland ska se till att alla deras produktbeskrivningar är på tyska (även om det är viktigt), utan snarare att du använder samma typ av ton, ord och uttryck som din målgrupp använder. Skriv så att publiken i din webbshop kan förstå dig. Och glöm inte dina sökord!
  • Använd rätt format. Detta kommer förmodligen att kräva lite försök och misstag men är värt ansträngningen. Hitta längden och formatet som passar dina potentiella kunder bäst. Till exempel kan du hitta det perfekta formatet för din webbshop i kombinationen av varumärke + storlek + färg.
  • Andra faktorer som du kan inkludera baserat på prestanda och produkt inkluderar produktlinje, färg, smak, modellnummer och förpackningsstorlek/kvantitet. Samt andra produktspecifika erbjudande och se till att rida ut trendvågen som produkten befinner sig i.
  • Gör din beskrivning kompletterande. Varje produkttitel bör ha en motsvarande och kompletterande produktbeskrivning. Använd sökord och skriv en intressant beskrivning som undviker generiska plattityder. För bästa resultat, kom ihåg det gamla copywriting-ordspråket: ”Sälj fräsen, inte biffen.” Det betyder att dina beskrivningar ska fokusera på nyttan för kunden, inte produktens egenskaper.

Visa hur din webbshop erbjuder kundvärde.

Säljande metabeskrivning gör en stor del av jobbet

Metabeskrivningen är texten som dyker upp under en länk till din webbplats i sökmotorernas resultat. Detta är ofta ditt första tillfälle att attrahera en kund. Även om dessa inte längre utgör en rankingsfaktor, så har de fortfarande stor betydelse för huruvida någon klickar på ditt resultat eller konkurrentens.

Ju bättre metabeskrivning du har, desto mer sannolikt kommer en sökare att klicka sig vidare till din webbshop. Och det ökar dramatiskt dina chanser att göra en försäljning. Se till att du specifikt riktar in dig på produktens mål med varje sidas metabeskrivning, snarare än att använda en allmän text om ditt företag.

Visa upp webbshoppens sortiment på optimalt sätt

Visa upp ditt sortiment med beskrivande produktbilder som ger köparen det hen är ute efter. Produktbilder är viktiga eftersom de visar kunderna exakt vad de är ute efter. De är även det första besökarna på dina produktsidor kommer att lägga märke till, de drar uppmärksamhet och triggar känslor som leder till att besökaren av din webbshop agerar mot köp. Se dock till att optimera bilder för snabbare inläsning.

Visa dem olika aspekter av produkten, inklusive olika vinklar eller ”actionbilder” av den som används. En video är också ett användbart verktyg, även om inte alla vill se ens korta klipp, så använd dem som kompletterande funktioner. Dock kan för många filmer på hemsidan vara skadliga i termer av data som behöver läsas in som i sin tur kan göra din webbshop segare och därmed försämra användarupplevelsen, så var försiktig.

Se till att priset blir rätt

Medan fina beskrivningar som skiljer din produkt från konkurrenterna är trevliga och kan spela en roll i köpbeslut, många gånger är det prissättningen som avgör om det blir ett köp i din webbshop eller ej.

Men det handlar inte alltid om att ha det lägsta priset. Faktum är att om du tar för lite för dina produkter kan det skada uppfattningen av ditt varumärke, eftersom kunderna kommer att anta att de får vad de betalat för, det vill säga billigt skräp.

Försök att hitta den där söta platsen där din webbshop tjänar högst på mest försäljning. Och för att hjälpa kunder att övervinna analysförlamningar, ge dem prisjämförelser sida vid sida. Detta hjälper till att underlätta beslutsfattande genom att tillåta besökarna att jämföra sina alternativ på ett ställe.

Och ingenting får ett pris att verka lägre än att visa det bredvid ett premiumalternativ som kostar betydligt mer.

Ett annat knep, som du utan tvekan redan är medveten om är så kallad ”charm pricing”, eller slutpriser med 0,90. Den rationella delen av kundens hjärna vet att det inte finns någon verklig skillnad mellan en produkt som kostar 299,90 och en annan som kostar 300, men studier har visat att de flesta människor bedömer priserna efter siffran längst till vänster. Använd detta psykologiska trick till din fördel när du prissätter produkter i din webbshop.

Makten av mun-till-mun marknadsföring (recensioner)

Det finns en anledning till att Amazon har så många recensioner på sina produktsidor – de fungerar. Detta är så kallad mun-till-mun metoden eller ”word of mouth” marknadsföring. Konsumenter förlitar sig på åsikter från personer som redan har köpt dina produkter från din webbshop.

Men visste du att kunder som interagerar med recensioner har 58 % större sannolikhet att konvertera? Bara det borde vara tillräckligt för att övertyga dig om att lägga till dem på dina produktsidor.

Call-to-action knappar i din e-butik

En annan sak du inte vill försumma på din produktsida är uppmaningar till handling, så kallade CTA (call-to-action) knappar. De ska visa vägen för besökaren att konvertera till köpare. En webbshop utan CTA är bara ett skyltfönster och du är inte ute efter några ”window-shoppers” såklart.

Det första de flesta försäljare lärs ut är att om du vill ha försäljningen måste du be om det. Se till att du anger tydliga uppmaningar på dina produktsidor, till exempel en stor knapp som säger ”Köp nu” eller ”Lägg i varukorg”. Din webbshop klarar sig inte utan dessa.

webshop

3. Användarvänlig webbshop

Om du vill ha grym försäljning måste din webbshop vara användarvänlig. Även med bra SEO, men utan väldesignad UX/UI (det vill säga användarupplevelse och användarinteraktion) kommer folk att navigera iväg innan du kan pitcha din produkt, än mindre göra en försäljning.

Minimera din avvisningsfrekvens genom att se till att din hemsida undviker vanliga UX-fällor som vi kommer gå in närmare här i fortsättningen.

Lös de tekniska problemen

Innan du gör något annat måste du se till att din webbplats laddas snabbt för varje användare. Inom tre sekunder, och helst mindre, bör din hemsida visa sitt innehåll för besökarna. Om inte, kommer användare, särskilt mobilanvändare, sannolikt att bli frustrerade och leta efter en annan webbshop.

Och på tal om mobilanvändare, din webbplats måste absolut vara mobilvänlig. Smartphones stod för 54,4 % av den globala webbtrafiken förra året och den siffran fortsätter att växa.

Om din hemsida inte är mobilvänlig förlorar du potentiella kunder.

Tänk på hur din webbshop används

Även om inte alla kommer att använda din webbshop på samma sätt, bör det finnas en allmän väg som de flesta användare följer. Identifiera detta och se till att stegen är tydliga. Och kom ihåg, då och då kommer människor att gå vilse. Gör det enkelt för dem att hitta det de letar efter genom att inkludera ett sökfält.

Glöm inte att berätta ditt företags historia. Sidan ”Om oss” är mer än en chans att skryta om hur bra din webbshop är, det är också en chans att dela din historia, dina värderingar och dina tjänster. Det är här du har chansen att få besökaren att identifiera med ditt företag, som i sin tur kan ha positiv påverkan på köpbeslutet.

Och ibland kommer dina kunder att behöva prata med en riktig person, antingen via telefon eller via e-post. Se till att din webbshop har en kontaktsida som inte kräver mycket sökning för att hitta. Se till att ditt telefonnummer och din e-postadress finns med, så att du kan nås med frågor, funderingar, utbyten och liknande.

Mer kan du läsa i bloggen om digital närvaro.

4. Webbshop med blogg kan öka försäljning

Har din webbshop en blogg? Det borde den ha. Och inte vilken blogg som helst. Din webbshop behöver en dedikerad företagsblogg som diskuterar ämnen som är relevanta för dina produkter och kunder.

Det finns flera anledningar till att blogga är viktigt. Här följer några anledningar som kan ge din webbshop klara fördelar gentemot konkurrenterna:

  • Inte minst ur SEO perspektivet. Att skapa nya inlägg innebär att du skapar nytt innehåll, vilket signalerar till sökmotorer att din webbplats är aktiv. Det är också ett sätt att generera dessa viktiga bakåtlänkar (backlinks).
  • En kvalitetsblogg hjälper också till att etablera ditt rykte som en auktoritet inom din bransch och nisch.
  • Bidrar till din varumärkesimage som i det långa loppet är igenkänningsfaktor nummer ett för att bygga kundlojalitet.
  • Minskar avvisningsfrekvensen i din webbshop.

Gör bloggen till en tillgång för din webbshop

Gör din blogg till en tillgång för din webbshop genom att skapa och implementera en bra innehållsstrategi som bygger på tre nyckelfaktorer: människor, teknik och process.

Det finns två huvudgrupper av människor att överväga: de som driver ditt innehållsarbete och din avsedda målgrupp och kunder. Det betyder att du behöver ha rätta resurser som ska skapa rätt innehåll för rätt målgrupp och därmed driva rätt trafik som konverterar till kunder.

Teknik eller snarare tekniska verktyg är ett måste för analys av olika parametrar i samband med blogg besöken. Du ska kunna bestämma vilka verktyg du vill använda, samt vilka parametrar eller KPI du vill spåra. Sen finns det även diverse tekniska tillägg som kan integreras i din blogg som kan automatisera processer och öka CTA effekten om använda rätt.

På tal om CTA, så är de kärnan i hur du vill utforma processer på din bloggsida. Det du vill uppnå är att användarresan från bloggen går genom CTA till dina produkter i din webbshop och vidare till konvertering, dvs. försäljning.

Skapa den typen av inlägg som visar att du brinner för dina produkter och gärna delar med dig av din expertis. Det får dina besökare att känna mer trygghet när de besöker din webbshop och med rätt utplacerade CTA knappar kan leda din trafik mot målet om fler affärer.

Och glöm inte delningsknapparna för sociala medier (som också är en utmärkt idé för produktsidor). Detta gör att människor kan sprida dina inlägg utanför din normala publik, vilket genererar mer exponering och leder helst till mer försäljning.

webbshop struktur

5. Solid struktur av din webbshop

Vi har berört olika aspekter av webbshop strukturen hittills, men det är så viktigt att det förtjänar ett eget avsnitt. En regel du bör följa är att allt ditt innehåll ska vara tillgängligt för besökare inom tre klick från din landningssida. Mer än så, och du löper en mycket reell risk att kunder överger resan eftersom den blir för krävande.

På det sättet bör din inköpsprocess vara så strömlinjeformad som möjligt. Använd minsta möjliga antal sidor för att slutföra en transaktion och håll din kassasida enkel och okomplicerad. Se till att det alltid är tydligt för kunderna var de befinner sig i kassaprocessen.

Kundvagnsikon

Har du någonsin märkt hur många e-handlare som använder kundvagnsikonen i det övre högra hörnet på sina sidor? Det är för att den fungerar utmärkt i en webbshop. Försök inte uppfinna hjulet på nytt.

URL-strukturen

Se till att din URL-struktur är logisk och lätt att följa.

Till exempel får en produktwebbadress www.example.com/tillverkare/kategori/artikel fler klick från sökmotorernas resultatsidor än www.example.com/01178/iadtttkyu. Rätt så logiskt eller hur!

Bygg hela din webbshop runt en stabil, lätt att hitta och lättnavigerad webbplatskarta och se till att den är optimerad för att indexeras av sökmotorernas sökrobotar, så att dina sidor visas i sökmotorernas resultat.

Säkerhet!

Slutligen, eftersom du har att göra med finansiella transaktioner, se till att du använder lämpliga säkerhetsåtgärder. Se till att din webbshop är värd på en säker plattform och överväg att lägga till tvåfaktorsautentisering för att förhindra köp gjorda med stulna användaruppgifter. Du bör endast samla in och lagra de personuppgifter du behöver.

Slutsats - webbshop utan magi

Tyvärr finns det ingen magisk kula som fungerar för alla e-handelsföretag och som exakt varje webbshop kan använda för att uppnå framgångsrika resultat. Det som fungerar för en livsmedels e-handlare fungerar inte garanterat för en återförsäljare av tekniska prylar. Och det som fungerar för teknikbutiken kanske inte fungerar för ett sminkföretag. Det är upp till dig att testa dig fram och hitta vad som fungerar.

Men beväpnad med den kunskap du har fått i den här artikeln bör du vara beredd att börja vidta åtgärder för att optimera din egen webbshop. Arbete med sökmotoroptimering är långsiktigt och krävande, men ger fasta och lönsamma resultat i det långa loppet. I kombination med SEM, dvs. sökmotorannonsering kan du skapa vinnande strategi för din webbshop.

Kom framför allt ihåg vad din webbshop försöker åstadkomma: att sälja specifika produkter till specifika målgrupper.

Om du behöver hjälp med att optimera din webbshop kan du kontakta oss via formuläret nedan. Vi erbjuder dig även en kostnadsfri analys av din webbshop, fyll i bara uppgifterna i formuläret längst ner.

Stor tack att du tog dig tiden att läsa denna artikel och hoppas att du kan till dig tipsen som kan leda till att du ökar försäljningen i din webbshop!

Kostnadsfri site audit – analys av din hemsida

Vänligen fyll i namnet på hemsidan som du vill att vi analyserar kostnadsfritt, samt e-post för leverans av rapporten.